العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتدى الصيانة و اﻹصلاحات > إطارات السيارة

إطارات السيارة ساحة تتناول كل ما يتعلق بإطارات السيارات و الجنوط

قديم 14-10-2012, 05:27 AM
الصورة الرمزية svneleven
svneleven svneleven غير متواجد حالياً
التخصص العملى: مهندس قوي و الات كهربيه
هواياتي: السيارات و الكمبيوتر

svneleven has a reputation beyond reputesvneleven has a reputation beyond reputesvneleven has a reputation beyond reputesvneleven has a reputation beyond reputesvneleven has a reputation beyond reputesvneleven has a reputation beyond reputesvneleven has a reputation beyond reputesvneleven has a reputation beyond reputesvneleven has a reputation beyond reputesvneleven has a reputation beyond reputesvneleven has a reputation beyond repute
افتراضي معلومات عن الكاوتش و الجنوط 5

طيب واحد عنده مقاس 175/70R13 و عايز يغير ل مثلا 185/65R14 . طب ايه الفرق؟
في حاجتين هيتغيرو هما العرض و الارتفاع الاجمالي للعجلة كلها و اللي هيأثر بالتبعية علي الارتفاع الاجمالي للسيارة.
العرض سهل. عرض الأولاني175 مم و عرض التاني185 مم. يعني الكاوتش هيبقي أعرض 1 سم بحالة علي الأرض.

طب ازاي نحسب الارتفاع الاجمالي للكاوتش مع الجنط عشان نعرف العربية هتعلي و الا هتوطي؟
احنا بنحسب الارتفاع من السنتر بتاع العجلة لحد الأرض و لازم نستعمل وحدة قياس واحده و أفضل تكون مم.
175/70R13
* أولا نحسب ارتفاع الجنط. الجنط كله 13 بوصة يعني (13*25.4 = 330.2 مم) بس أنا عايز نصه بس عشان بنحسب من السنتر زي ما قلنا يبقي (330.2/2= 165.1مم).
*طب عايزين بقي ارتفاع الكاوتش بين الجنط و الأرض. زي ما قولنا فوق (175*0.70=122.5مم).
*جميل كده عندنا المسافه من السنتر بتاع ال الكاوتش (من السرة يعني) لحد اخر الجنط المعدن و كمان عندنا المسافة من أخر الجنط المعدن لحد الأرض (اللي هيه ارتفاع الكاوتش) بكل بساطة نجمع الاتنين يبقي هو ده المسافة من السرة لحد الأرض. ( 165.1+122.5=287.6مم).

185/65R14
*احسب أنت بقي ارتفاع المقاس التاني بنفس الطريقة هيطلع (177.8+120.25=298.05مم)
*كده لما نركب المقاس الجديد العربيه هتعلي (298.05 - 287.6= 10.45 مم) يعني حوالي 1 سم بحالة و ده كافي انه يخليك ما تحكش في أي مطب و طبعا لما بنعلي شويه الثبات بتاع العربية بيقل لكن ما ننساش ان الكاوتش بقي أعرض علي الأرض و ده بيزود الثبات فهتلاقي المحصلة ان الثبات زاد أو علي الأقل ما قلش.
*حاجة مهمة بردو و ناخد بالنا منها هي الفرق بين ارتفاع الكاوتش (المطاط يعني من غير الجنط) بين المقاسين لأن ده اللي بيأثر علي ان العربية تكون طريه و الا ناشفة. المقاس الأصلي بتاعنا كان 122.5 مم و الجديد كان 120.25 يعني قل 2.25مم و ديه حاجة بسيطة مش هتحسسك بأي فرق في العفشة لكن تبدأ تحس بفرق بسيط لو قل زيادة عن 10 مم مثلا.
*المهم بقي احنا كده بنعرف نحسب كل حاجة عن الكاوتش يعني العرض و الارتفاع و علينا العربية و الا وطيناها لكن المشكلة انك ما تعرفش تجزم ان كان الكاوتش الجديد هيحك في الرفارف أو في الكارتيرة البلاستيك بتاعة الرفرف خصوصا ان ده بيختلف من عربية لعربية و يعتمد علي الخلوص و المسافات و أبعاد العربية نفسها و لو بتاع الكاوتش حلف بالطلاق انها مش هتحك ما تصدقوش لأنه ما يقدرش يتأكد. المطلوب بقي من سيادتك قبل ما تغير الكاوتش و الجنوط تحسب حساباتك و تروح تقيس عربيتك و تحود يمين و شمال و تقيس الخلوص و تشوف المسافة أد ايه بين الكاوتش و الرفرف و بعد كده تتوكل علي الله. و طبعا شوية عقل كده يعني لو واحد مثلا مقاسه 13 و عايز يركب 14 أو 15 أقوله احسب و قيس و اتوكل علي الله و ان شاء الله مش هتحك. واحد بقي عسولة عنده 13 و عايز يركب 17 مثلا أقولة هتحك يعني هتحك و لازم بقي تدخل في موال العلايات و تقص من الرفارف و شغل القص و الزق ده.
المهم أتمني بالمواضيع الخمسة اللي فاتت أكون قدرت أساعد كل رواد المنتدي في أختيار الكاوتش المناسب لعربياتنا بعيد عن الوهم و شغل السوق و الله الموفق و المستعان.
قديم 16-10-2012, 04:24 AM
hisham853 hisham853 غير متواجد حالياً

hisham853 has much to be proud ofhisham853 has much to be proud ofhisham853 has much to be proud ofhisham853 has much to be proud ofhisham853 has much to be proud ofhisham853 has much to be proud ofhisham853 has much to be proud ofhisham853 has much to be proud ofhisham853 has much to be proud of
افتراضي رد: معلومات عن الكاوتش و الجنوط 5

بجد شكرا علي المعلومات الجميلة... دي بس لي عند حضرتك طلب و هو ان تحاول تجمع المعلومات دية في موضوع واحد يبقي اسهل علي اي حد انه يعرف الموضوع من اوله لاخره
... و الف شكر لتعب حضرتك

My Dream
قديم 16-10-2012, 04:57 AM
الصورة الرمزية svneleven
svneleven svneleven غير متواجد حالياً
التخصص العملى: مهندس قوي و الات كهربيه
هواياتي: السيارات و الكمبيوتر

svneleven has a reputation beyond reputesvneleven has a reputation beyond reputesvneleven has a reputation beyond reputesvneleven has a reputation beyond reputesvneleven has a reputation beyond reputesvneleven has a reputation beyond reputesvneleven has a reputation beyond reputesvneleven has a reputation beyond reputesvneleven has a reputation beyond reputesvneleven has a reputation beyond reputesvneleven has a reputation beyond repute

أظن هيكون موضوع طويل قوي. ربنا يسهل ان شاء الله.
قديم 30-10-2012, 03:09 PM
الصورة الرمزية eng/walaaeldeen
eng/walaaeldeen eng/walaaeldeen غير متواجد حالياً

من انا؟: مهندس سيارات
التخصص العملى: مهندس سيارات
هواياتي: الفك و التركيب

eng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond repute

السلام عليكم

مجهود مشكور منك
ياريت الأداره تثبت ال5 مواضيع للأستفاده
والله المستعان

صل اللهم على خير الأولين والآخرين وعلى آله الطيبين الطاهرين واصحابه الغر الميامين ومن تبع هديه إلى يوم الدين

سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم
ربي اغفر لي وتب علي إنك انت التواب الغفور
لا إله إلا أنت سبحانك إني كنت من الظالمين
قديم 08-12-2012, 04:46 PM
tameromarw tameromarw غير متواجد حالياً

tameromarw will become famous soon enoughtameromarw will become famous soon enough

عايز اغير الكاوتش . لكن عندي فكره مش عارف تنفع ولا لا

هجيب كاوتش تيوبلس واركب داخله جوان داخلي .... طيب ليه ؟

اولا احافظ علي الكاوتش التيوبلس من خوابير الصنايعيه وتقطيع جسم الكاوتش

ثانيا ممكن يكون امان اكثر لان الكاوتش الداخلي لما هيتخرم .. هل هيريح علي طول ولا لا ..

ممكن لا لان التيوبلس هيقوم بوظيفته وهي انه بياخد وقت شويه في عمليه الترييح ؟؟؟؟
الكلام ده ينفع ولا ايه رأيكم