العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الأوروبية > سكودا skoda

سكودا skoda اسكودا Škoda بداءت كشركة تشيكية منذ عام 1895 على يد شريكين لورينما وكليمنت وهى حاليا احدى شركات مجموعة فولكس الالمانية من اهم موديلات سكودا اوكتافيا فابيا رومستر

قديم 28-10-2009, 02:40 PM
shams_alld shams_alld غير متواجد حالياً

shams_alld is on a distinguished road
افتراضي رد: سوءال لكل اللى ركب سكودا

فى سؤال من فضلكم على الفليشيا الانجيكشن هل هيا اصعب على الميكانيكى فى صيانتها وهل تكليف صيانتها اغلى بما انها انجكشن ولا عادى - بصراحة انا كمان نفسى اشترى فليشيا بس خايف لان آراء الناس مختلفة جدا على العربية دى بالذات انا كمان معايا نفس المبلغ وبفكر اشتريها . وآسف اذا كنت حتعبكم معايا
قديم 30-10-2009, 02:45 PM
peter_abdalmalek peter_abdalmalek غير متواجد حالياً

peter_abdalmalek is on a distinguished road

طيب ممكن اعرف الفرق بين الفيليشيا العادية و الكومبى
قديم 30-10-2009, 02:51 PM
peter_abdalmalek peter_abdalmalek غير متواجد حالياً

peter_abdalmalek is on a distinguished road

و معلش سؤال ايه حكاية الموتور الالومنيوم بتاع الفيليشيا و هل دة عيب و لا ايه لانى فى ناس كتير بتقول عليه مش حلو و ناس كتير برضه بتقول عليه جامد معلش انا اسف على الاسئلة الكتيرة بس انا بصراحة بثق فيكوا
قديم 31-12-2009, 08:57 PM
almansour almansour غير متواجد حالياً

almansour has a spectacular aura aboutalmansour has a spectacular aura aboutalmansour has a spectacular aura about

عيب الماتور الالمنيوم في عمل العمرة لان لو الميكانيكي قرص علي المسامير ممكن يعمل شرخ في بلوك الماتور وتضطر الي شراء ماتور استيراد والميزة في الماتور الالومنيوم خفة الوزن ولا يشكل عبء علي سحب السيارة ونصيحتي شراء سيارة فيات تمبرا او اونو او بونو
قديم 01-01-2010, 11:47 AM
هيثم الجمل هيثم الجمل غير متواجد حالياً

هيثم الجمل is on a distinguished road

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة peter_abdalmalek مشاهدة المشاركة

هل ممكن السكودا تشيل 3 افراد كبار فى الكنبة اللى ورا و طبعا دة هيبقى حوالى يومين تلاتة بس فى السنة و يا ريت حد يريحنى و يقوللى ايه رايه فى العربية دى بصراحة لانى قربت اتجنن من تضارب الاراء خصوصا فى العربية دى بالذات و يا ريت حد يقوللى ايه هو افضل موديل فيها مع العلم انى معايا 30000 فقط و ناوى اشترى خلال اسبوع و لو حد عنده بدايل احسن يا ريت يقوللى احسن انا قربت اتجنن من تضارب الاراء فى العربيات و خصوصا الاسكودا و معلش انا طولت عليكوا
من نحيه تشيل هتشيل انا معايا فلشيا 96 وكانت الشنطه محمله على الاخروفيه 3 ورا وانا ولجنبي ورحنا مشوار 160 كيلو ptmnlo123per144 هو انا معدتش 80 والدركسيون كان تقيل جدا بس رحنا ومكسفتنيش خالص ptmnlo123per154،،، بس انا عايز اقول حاجه لو عرقت تجيب هونداى اكسيل او سوزوكى سوفيت هيكون افضل لكن لو ملقتش وهتجيب فلشيا تجبها عربيه مش عيزة حاجه وتكشف على مكنته واساسيته وتكون 97 او اعلى علشان مشكله السخونيه بتاعت المتور او ممكن تلقيه مغيره مكنه ودا هيكون افضل