العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتدى الصيانة و اﻹصلاحات > ميكانيكا السيارة

ميكانيكا السيارة يحتوى على المعلومات الفنية عن المحركات و أجزاءها و ناقل الحركة (الفتيس) و القابض (الدبرياج) و تجارب الصيانة الميكانيكية

مشاهدة نتائج الإستطلاع: هل تسخين السياره مهم ولا لأ
نعم التسخين مهم 3 75.00%
لا التسخين غير مهم 1 25.00%
المصوتون: 4. أنت لم تصوت في هذا الإستطلاع

قديم 19-03-2013, 06:47 PM
waelprince2003 waelprince2003 غير متواجد حالياً
التخصص العملى: محاسب
هواياتي: كل ما يخص السيارات

waelprince2003 will become famous soon enough
افتراضي رد: هل تسخين السياره ضروري قبل التحرك ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

انا عموما بستنى نص دقيقة او دقيقة بالكتير...بس فيه معلومة جميلة انت قولتها بس الناس مش واخدة بالها منها ان عداد الحرارة بيقيس درجة حرارة المياه فى الرادياتير مش درجة حرارة الزيت فى المحرك علشان الناس بتربط بين تسخين الزيت فى العربية الصبح و مؤشر الحرارة
قديم 19-03-2013, 06:57 PM
الصورة الرمزية eng/walaaeldeen
eng/walaaeldeen eng/walaaeldeen غير متواجد حالياً

من انا؟: مهندس سيارات
التخصص العملى: مهندس سيارات
هواياتي: الفك و التركيب

eng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة waelprince2003 مشاهدة المشاركة

انا عموما بستنى نص دقيقة او دقيقة بالكتير...بس فيه معلومة جميلة انت قولتها بس الناس مش واخدة بالها منها ان عداد الحرارة بيقيس درجة حرارة المياه فى الرادياتير مش درجة حرارة الزيت فى المحرك علشان الناس بتربط بين تسخين الزيت فى العربية الصبح و مؤشر الحرارة
السلام عليكم
الله يفتح عليك
فعلا وكمان اول ما تدور العربيه الماكينه بتشتغل مش هيفرق العربيه واقفه ولا متحركه الزيت كده كده شغال في الدوره بتاعته وواصل لكل اجزاء المحرك المهم ما نقرصش علي الموتور
نورة الموضوع
والله المستعان

صل اللهم على خير الأولين والآخرين وعلى آله الطيبين الطاهرين واصحابه الغر الميامين ومن تبع هديه إلى يوم الدين

سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم
ربي اغفر لي وتب علي إنك انت التواب الغفور
لا إله إلا أنت سبحانك إني كنت من الظالمين
قديم 19-03-2013, 07:49 PM
الصورة الرمزية myson medo
myson medo myson medo غير متواجد حالياً
من انا؟: مسلمة

myson medo has a reputation beyond reputemyson medo has a reputation beyond reputemyson medo has a reputation beyond reputemyson medo has a reputation beyond reputemyson medo has a reputation beyond reputemyson medo has a reputation beyond reputemyson medo has a reputation beyond reputemyson medo has a reputation beyond reputemyson medo has a reputation beyond reputemyson medo has a reputation beyond reputemyson medo has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة eng/walaaeldeen مشاهدة المشاركة

السلام عليكم
الله يفتح عليك
فعلا وكمان اول ما تدور العربيه الماكينه بتشتغل مش هيفرق العربيه واقفه ولا متحركه الزيت كده كده شغال في الدوره بتاعته وواصل لكل اجزاء المحرك المهم ما نقرصش علي الموتور
نورة الموضوع
والله المستعان
ولما انت عارف ان كلامه صح - بتقولى ليه ابص على الحرارة ولما تبقى شرطتين امشى : 110105~127:

https://www.facebook.com/weam.mohamed.718
قديم 19-03-2013, 08:25 PM
الصورة الرمزية memodina1
memodina1 memodina1 غير متواجد حالياً
من انا؟: محمد مصطفى..01223907706
التخصص العملى: محامى..حقوق عين شمس
هواياتي: السوفت وير وعالم السيارات

memodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond repute

فعلا كلام سليم انا معايا فيرنا وبستنى دقيقة او دقيقة ونص بالكتير اوى وبتوكل على الله واطلع بالعربية لكن الحقيقة بفضل ماشى براحتى يعنى بقلب على 2.5 ار ام بى حوالى 5 دقايق كدة وبعدها عادى يعنى مبقرص على الغيارات اول ما اطلع بسيبها براحتها شوية بس كدة
قديم 19-03-2013, 09:07 PM
الصورة الرمزية eng/walaaeldeen
eng/walaaeldeen eng/walaaeldeen غير متواجد حالياً

من انا؟: مهندس سيارات
التخصص العملى: مهندس سيارات
هواياتي: الفك و التركيب

eng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة myson medo مشاهدة المشاركة

ولما انت عارف ان كلامه صح - بتقولى ليه ابص على الحرارة ولما تبقى شرطتين امشى : 110105~127:
السلام عليكم
انا يتقال لي
انا حاولت افهمك و أشرح لك كتير بس ما فهمتيش اعمل ايه
قولت اريح نفسي واقول لك استني شرطتين
بس الأخ
waelprince2003 من عندنا من الصعيد ففهمني على طول
المهم اقتنعتي ولا لسه
والله المستعان

صل اللهم على خير الأولين والآخرين وعلى آله الطيبين الطاهرين واصحابه الغر الميامين ومن تبع هديه إلى يوم الدين

سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم
ربي اغفر لي وتب علي إنك انت التواب الغفور
لا إله إلا أنت سبحانك إني كنت من الظالمين