العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الكورية والماليزية > Hyundai هيونداى > Accent Verna RB اكسنت فيرنا > Hyundai Accent - فيرنا الجيل 2 (اهم الموضوعات)

قديم 24-09-2011, 12:11 PM
samuraitito313 samuraitito313 غير متواجد حالياً

samuraitito313 is on a distinguished road
افتراضي رد: الناس اللي بتقول ان الفيرنا ضايعه بعد 120 كيلو ثانية واحدة لو سمحتوا

يا جماعة الفيرنا عربية وهمية جدا بس في حالة ان الراكب يفهمها و يفهم اسلوب سواقتها.

بالنسبة للاخ الي كان سايق 190 دي شيء مش اي كلام فعلا انا من اسبوعين جايب 190 في طريق الصحراوي لاسكندرية و انا راجع و كنت هقفل 200 بسعندي الراديتير كان فيه صدا شوية ف العربية بعد ما كنت ماشي 190 تقريبا 25 دقيقة بدا العداد يلطع لفوق شوية فخفت على الحرارة بصراحة و مكلت بقيت الطريق 160 150 170 في الحدود دي. انا شايف الفيرنا لو تركبلها جنط 14 /60 /195 و كاوتش سرعة نضيف بقت مرسيدس. فثباتها .
قديم 24-09-2011, 12:54 PM
corsair
Guest

افتراضي رد: الناس اللي بتقول ان الفيرنا ضايعه بعد 120 كيلو ثانية واحدة لو سمحتوا

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة samuraitito313 مشاهدة المشاركة

يا جماعة الفيرنا عربية وهمية جدا بس في حالة ان الراكب يفهمها و يفهم اسلوب سواقتها.

بالنسبة للاخ الي كان سايق 190 دي شيء مش اي كلام فعلا انا من اسبوعين جايب 190 في طريق الصحراوي لاسكندرية و انا راجع و كنت هقفل 200 بسعندي الراديتير كان فيه صدا شوية ف العربية بعد ما كنت ماشي 190 تقريبا 25 دقيقة بدا العداد يلطع لفوق شوية فخفت على الحرارة بصراحة و مكلت بقيت الطريق 160 150 170 في الحدود دي. انا شايف الفيرنا لو تركبلها جنط 14 /60 /195 و كاوتش سرعة نضيف بقت مرسيدس. فثباتها .

فعلا كلامك مظبوط بس نحول نشوفلها حل للفرامل بتاعتها والعربية ديه مش هيبقي ليها حل فعلا

وبالنسبة للريداتير نصيحة من اخوك متسكتش عليه واعمله دورة تنظيف شامله وحط للريداتير مزيل صداء وغير الميه بميه خضراء موبيل وهتحس بفرق رهيب
قديم 24-09-2011, 12:59 PM
الصورة الرمزية fineart607
fineart607 fineart607 غير متواجد حالياً
من انا؟: mahmoud
التخصص العملى: جيولوجى
هواياتي: السيارات - رسم -

fineart607 has a reputation beyond reputefineart607 has a reputation beyond reputefineart607 has a reputation beyond reputefineart607 has a reputation beyond reputefineart607 has a reputation beyond reputefineart607 has a reputation beyond reputefineart607 has a reputation beyond reputefineart607 has a reputation beyond reputefineart607 has a reputation beyond reputefineart607 has a reputation beyond reputefineart607 has a reputation beyond repute

العربيه جبت بيها 180 على وادى النطرون الدولى وكنت خايف ولكن انا بمشى دائما على 150 140 130 وكويسه الحمد لله بس طبعا برضة بكون قلقان بس مش لدرجة انها بعد 120 بتكون ضايعة

geologist the best
قديم 24-09-2011, 01:09 PM
corsair
Guest

ربنا يسترها عليك وعلينا يا زعيم ومفيش احلي من المشي علي مهلك علشان تقدر تتحكم صح في عربيتك
قديم 24-09-2011, 01:19 PM
الصورة الرمزية hhhesham
hhhesham hhhesham غير متواجد حالياً
من انا؟: هشام
التخصص العملى: ضابط شرطه
هواياتي: اقفل العدادات

hhhesham has much to be proud ofhhhesham has much to be proud ofhhhesham has much to be proud ofhhhesham has much to be proud ofhhhesham has much to be proud ofhhhesham has much to be proud ofhhhesham has much to be proud ofhhhesham has much to be proud ofhhhesham has much to be proud ofhhhesham has much to be proud of

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة خالدخليفة مشاهدة المشاركة

اولا/ حمدا لله على سلامتك
ثانيا / ومع احترامنا ليك ولكل اللى ردو عليك ولاواحد فيكو بيسوق طرق سريعة كل يوم ولا له تجارب كتير مع الطرق السريعة وطبعا مردوش بطريقة فيها نوع من التجربة او الخبرة واما اللى اشادو بيها فهما زى حالاتك مقتنعين بيها جدا و دى ناحية نفسية طالما الاسان بيحب شىء مبيشوفش عيوبه واحد اخواننا كاتب هنا موضوع انه عايز يشترى الفيرنا وسمع انهم هيبطلو انتاجها وانا تقريبا فهمت انه هو مش متصور حياته بدون الفيرنا ( دى مبالغة منى بس علشان اوصل الاحساس اللى جالى لما قريت كلامه) ولايقبل اى ماركة تانيه غيرها
هل تعلم ياصديقى ان
الفيرنا سيارة صغيرة تنتمى الى فئة السيارات الصغيره وان موتوررها كبير على هذا الجسم ويغرى على الجرى الغير مناسب لجسم السيارة فطول وعرض وارتفاع العربية مهما كان نظام التعليق والعفشة فيها لابد ان يتناسب مع قدرة الموتور ولذلك اليابانيين مش بيهرجو زى الكوريين لان حياة الانسان تهمهم فمثلا السيارة اللانسر 1600 تجدها اكبر من ال1300 وفيه قاعدة معروفة ان العربية لما الاوزان اللى جواها تزيد ده بيثبت العربية وبيقلل تسارعها او السحب بتاعها ومعروف ان اى شخص حجمه كبير ده بيمسك وزنه فى الارض وعلشان كده لو واحد تخين قعد على كتفى انا مثلا هيبططنى وهكذا وانت بنفسك فى احد ردودك قلت انك متقدرش تقارن ثبات الفيرنا بالهوندا طيب ليه مهو الموتور تقريبا واحد وانظمة التعليق تقريبا واحدة لكن هنا بقى طول وعرض وارتفاع العربية هو اللى بيخليك متحسش بموتور العربية القوى
هل تعلم ان
معظم الحوادث التى رايتها للملاكى على الطرق السريعة كانت فى معظمها للفيرنا و دى ملحوطة غريبة واكدها لى امين شرطة ماسك تأمين المحور ركب معايا مرة لحد اسكندرية واكد كلامى لما قال بالحرف احنا بنشوف بلاوى كل يوم لكن اللى بستغرب له انى مش بشوف مرسيدس او بى ام دبليو عاملة البلاوى دى كلها عربيات صغيرة لكن ملحوطة معظم ماركات الصغيرة دى فيرنا دى بتاعتى انا
وهل تعلم ان
حظك جميل وانك لاتجروء وده مش تسخين ليك بس دى حقيقة انك تعمل السرعة دى على طريق القاهرة اسكندرية الصحراوى ولا حتى اسيوط القاهرة الشرقى طيب ليه
لان االقاهرة اسيوط الغربى اللى انت مشيت عليه منحنياته قليلة وطريق عدل والضغط عليه قليل ولذلك اسفلته كويس مفيهوش مشاكل وواضح انك جاى بالنهار لانك جريت بالسرعة دى مع واحد تانى رغم ان الطريق حارتين فقط و ده معناه ان الطريق كان فاضى لكن القاهرة اسكندرية واسيوط القاهرة الشرقى ال2منحنياتهم كتيرة وفيها منحنيات صعبه شوية هيبان فيها ثبات الفيرنا بقى ليه لان معنى كلمة ثبات مش انك تمشى فى طريق عدل وكويس بسرعة عاليه وخلاص لأ وانما العربيات الكبيرة وانا هتكلم هنا عن النيسان الصنى بتاعتى لانها مع المنحنيات الخطيرة متنقلبش لان اللى بيحصل ان انظمة التعليق بتاعتها بترتفع عن الارض ففى المنحنيات بحيث جسم العربية مهما انحنى الطريق يبقى عامل زاوية 90 درجه مع الطريق هو ده الثبات بقى اللى انت مجربتوش ولو سمحت متجربوش بسرعات عالية فى المنحنيات لان الطبيعى فى المنحنيات تهدى السرعة لكن دى شفتها وجربتها واذكر مرة جاى من اسكندرية ماشى بسرعة 185 ولقيت فيرنا كنت عديت منها صعب عليه نفسه ولقيته جرى ورايا فوسعت له عدى من جنبى زى الطلقة ففهمت انه ماشى على الاقل 200 فنزلت السرعة لانه هيعمل مصيبة وقد كان بعد 200 او 300 متر تقريبا العربيه دارت حوالين نفسها واخدت الصحراوى بالعرض واتقلبت فى الصحراوى ولما وقفت وجريت عليهم لقيتهم مجموعة شباب مشغلين كاسيت بصوت عالى (يمكن هو السبب ههههه ) فجريت جبت ازازة ميه من عربيتى علشان يشربو ويرشو على نفسهم بعد م طلعناهم فبـص لى اللى كان سايق ولما شافنى روحت اجيب ازازة ميه تانية من النيسان النبيتى رماها ف وشى وفهمت انه معتقد ان السباق بيننا سبب الحادثة مش تهوره اذن لازم تعرف قدرات العربية اللى انت راكبها وحكاية الار بى ام .5,5 ده فظيع و ده معناه انك مديتهاش الغيار الخامس او مفيهاش خامس اصلا لان مفروض ان الار بى ام لايزيد عن 4 والا يبقى خطر على موتور العربية انا شخصيا وصلت 200 بالنيسان الصنى على الغيار ال5 ولم يتعدى الار بى ام 4,3
وهل تعلم ان
سعادتك وده من كرم ربنا عليك انك من الواضح جدا انك ممشيتش بالسرعة دى اكتر من نص ساعة على بعضها ده ان مكانش اقل لكن لو جريت مثلا 180 زى حالاتى من القاهرة لحد مطروح (450 كيلو)كنت هتعرف العربية دى اخبارها ايه
ثم من الواضح ايضا انها جديدة يعنى معملتش 5000 كيلو على بعض وعلشان كده حسيت انها ثابته لان انظمة التعليق لسه جديدة وم اتعرضتش لشوارعنا الرهيبة باستمرار
اما النكتة الكبيرة حكاية الهجوم اللى زاد على الفيرنا وكاننا منافسين لغبور مثلا و العربية دى واكلة السوق مننا وموقفة حال مصانعنا واحنا ممكن نقفل ونفلس بسببها طيب اهو اصحابها نفسهم هيبطلو انتاجها السنة دى يعنى مفيش فيرنا موديل 2011ولو هيا ناجحة فعلا زى ال128 مثلا م انتجوهاش تانى ليه الصنى مثلا بتنتج من سنة 1992 وحتى الان فى 10 مصانع حول العالم يمكن فى مصر احنا مش متقبلينها على م اظن واللانسر من 1996 او 1995 وال128 من 1965 وحتى 2000 عندنا لان وقف انتاجها فى ايطاليا 1972
انا مش بكرهك فيها هيا عربية صغيرة معقول جدا عليها الاستعمال العادى وجميلة ولذيذة ومناسسبة لينا كمصريين لكن منحملهاش اكتر من طاقتها
اعتقد لازم نكون عقلانيين شوية فى الحكم على الاشياء
اخيرا لاننا نحبك فى الله فارجوك ارجوك ارجوك متعملش كده تانى
wade7 awe anak mesh mot7aez ll sunny bta3tak ana ba2a 3aez a2olak 3ala 7aga ana bakrah 2l hyundai bas rakeb wa7da 3alshan gaebha used we nawe abe3ha oraeb l7ad lma amsek flos kwaesa we ageb 7aga orobe we hwa dah 2l sbat we 2l option ale bgad mesh t2ole al sunny
3ala fekra ana 2l kolia bta3te fe cairo we kaza mara we ana rae7 kont ba2agar 3arbea we agarna sunny mara we f3lan feha sbat bas mesh zae ma anta btosfo kda a5erha 160 we ba3d kda zaeaha zae ae 7aga laken lma bab2a rae7 lwa7de sa3at ba5od 3arabet waldte vw polo mesh 7a2olak 3'er ane baso2 b2ed wa7da we batkalm fe 2l mobail we aman we sbat sa7 mesh t2ole 2l ebane