العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الكورية والماليزية > Hyundai هيونداى > Accent Verna RB اكسنت فيرنا > Hyundai Accent - فيرنا الجيل 2 (اهم الموضوعات)

قديم 02-03-2010, 11:27 AM
corsair
Guest

الناس اللي بتقول ان الفيرنا ضايعه بعد 120 كيلو ثانية واحدة لو سمحتوا

انا ملاحظ اوي ان الهجوم وصل علي الفيرنا بخصوص السرعه ان بعد ما تجيب 120 السيارة بتكون بالسلامة ضايعة انا لسه جي امبارح من المنيا وواخد طريق الصحراوي الغربي وماشي 190 وال RBM كان علي 5.5 والعربية بسم الله ما شاء الله زي الالف وثباتها كان جميل وكانت والله عايزه تزود السرعه تاني بس انا قولت كفايا 190 بلاش اجري اكتر من كدا وبجد ثبات روعه بس زعلتني بالنسبة لاستهلاك البنزين خدت 40 لتر بنزين في 500 كيلو هل كدا استهلاك كتير بالنسبة للسرعه اللي كنت ماشي عليها ولا ده عادي واستهلاك مظبوط للعربية
قديم 02-03-2010, 12:19 PM
الصورة الرمزية Bendary
Bendary Bendary غير متواجد حالياً
من انا؟: مصرى مكافح بشرف
التخصص العملى: Trading - Buiness Development
هواياتي: طوابع - رسم - قراءة ، لكن بعد الشغل والجواز بقت الهوايه : أكل العيش

Bendary has a reputation beyond reputeBendary has a reputation beyond reputeBendary has a reputation beyond reputeBendary has a reputation beyond reputeBendary has a reputation beyond reputeBendary has a reputation beyond reputeBendary has a reputation beyond reputeBendary has a reputation beyond reputeBendary has a reputation beyond reputeBendary has a reputation beyond reputeBendary has a reputation beyond repute
افتراضي رد: الناس اللي بتقول ان الفيرنا ضايعه بعد 120 كيلو ثانية واحدة لو سمحتوا

بسم الله ماشاء الله - ياقلبك 190على الطريق ده بالذات ؟؟ حمداله على سلامتك
انا فعلا سمعت الكلام ده كتير اوى ومن مالكى الفيرنا نفسهم انها بعد ال 120 بتبقى خفيفه جدا واتزان ضعيف

اعتقد ان 40 لتر فى 500 كيلو ( 12.5 لتر/كيلو ) معدل كويس - بس المفروض يكون افضل من كده - اكيد كنت مشغل الكاسيت (هاهاها)

Mohamed Bendary
اللهم فرغنى لما خلقتنى له ولا تشغلنى بما خلقته لى
اللهم ولا تحرمنى وانا أسألك ولا تعذبنى وانا استغفرك
مصر هاتفضل غاليه عليا
قديم 02-03-2010, 12:37 PM
ابوزين ابوزين غير متواجد حالياً

ابوزين is just really niceابوزين is just really niceابوزين is just really niceابوزين is just really niceابوزين is just really nice
افتراضي رد: الناس اللي بتقول ان الفيرنا ضايعه بعد 120 كيلو ثانية واحدة لو سمحتوا

اولا
حمدا لله على السلامة
ثانيا
ياريت بلاش السرعة العالية لمجرد انى اختبر العربية وثباتها كفانا الله واياكم شر الطريق
ثالثا
من المعروف ان السرعات العالية شره للبنزين بقوة
مرة تانية
بلاش سرعات نفقد عندها سيطرتنا على السيارة
قبل ال100 انا اللى بسوق العربية
بعد ال100 الظروف هى اللى بتسوق العربية
حكمة
سمعتها من سائق (محترف بجد)
قديم 02-03-2010, 12:54 PM
الصورة الرمزية mostafa2000
mostafa2000 mostafa2000 غير متواجد حالياً
التخصص العملى: مهندس استشاري وصاحب مكتب هندسي
هواياتي: القراءة وتنس الطاولة والسيارات

mostafa2000 has a reputation beyond reputemostafa2000 has a reputation beyond reputemostafa2000 has a reputation beyond reputemostafa2000 has a reputation beyond reputemostafa2000 has a reputation beyond reputemostafa2000 has a reputation beyond reputemostafa2000 has a reputation beyond reputemostafa2000 has a reputation beyond reputemostafa2000 has a reputation beyond reputemostafa2000 has a reputation beyond reputemostafa2000 has a reputation beyond repute

ياريت نحاول نسوق بهدوء وباتزان
190 كم في الساعة دة تهور مش سواقة
حتي لو سايق هامر ولا قدر الله حصلت حاجة مفاجئة مش هتلاقي نفسك ولا العربية

التعديل الأخير تم بواسطة AHMEDCAR ; 02-03-2010 الساعة 02:41 PM سبب آخر: تعديل لفظ الجلاله
قديم 02-03-2010, 02:13 PM
corsair
Guest

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Bendary مشاهدة المشاركة

بسم الله ماشاء الله - ياقلبك 190على الطريق ده بالذات ؟؟ حمداله على سلامتك
انا فعلا سمعت الكلام ده كتير اوى ومن مالكى الفيرنا نفسهم انها بعد ال 120 بتبقى خفيفه جدا واتزان ضعيف

اعتقد ان 40 لتر فى 500 كيلو ( 12.5 لتر/كيلو ) معدل كويس - بس المفروض يكون افضل من كده - اكيد كنت مشغل الكاسيت (هاهاها)

تسلم يا بنداري باشا وبعدين انا فعلا كنت مشغل ابو الليف وانا ماشي تلاقيه هوه فعلا السبب في زيادة استهلاك البنزين صوته كان وحش فعلا هههههههههههههههههههه