العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > القيادة فن و ذوق

القيادة فن و ذوق كل ما يتعلق بفن قيادة السيارات

قديم 18-08-2012, 11:40 AM
الصورة الرمزية sherifabden
sherifabden sherifabden غير متواجد حالياً

من انا؟: انا شريف عابدين السيد عاشق السيارات
التخصص العملى: طالب في الصف الاول الثانوي
هواياتي: قيادة وتجربة السيارات وممارسة الرياضه

sherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond repute
افتراضي رد: اية اكتر حاجة ممكن تستفزك وانت سايق؟؟

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محمد السيد 78 مشاهدة المشاركة

مافيش اجمل من سرعة 100 كم فى الساعة
هيا حلوة بس في الطرق الضيقة او مثلا الزراعي انما لما اكون سايق عربية والاقي الطريق مفتوح وواسع بلاقي رجلي جابت اخر دواسة البنزين من غير ما احس .. اصل شعور السرعة دا حاجة روعة جدا ...
قديم 18-08-2012, 11:44 AM
الصورة الرمزية sherifabden
sherifabden sherifabden غير متواجد حالياً

من انا؟: انا شريف عابدين السيد عاشق السيارات
التخصص العملى: طالب في الصف الاول الثانوي
هواياتي: قيادة وتجربة السيارات وممارسة الرياضه

sherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة الهولندى الطائر مشاهدة المشاركة

اقتراح

منه اجابة على عنوان الموضوع

ومنه تعديل

خليه

إيه أكثر حاجة ممكن تبسطك وتريحك وأنت سايق

هو فيه فى مصر حاجة غير التعب وقلة الذوق والبلطجة المرورية

ياراجل

دى بقت عيشة تزهق

الموت راحة

على الاقل

مش هتشوف الاشكال اللى بنشوفها كل يوم

وعجبى
والله فكرة حلوة .. طب انا هقول اكتر حاجة بتريحني في السواقة 1/ لما الاقي الطريق فاضي ومفتوح ومفيهوش رادار سرعة .. 2/ لما الاقي الطريق مفيهوش مطبات .. 3/ لما الاقي الطريق مفيهوش ميكروباص او عربية سايقاها واحدة ست .. 4/ لما اكون بشد مع واحد واسبقه .. 5/ لما يكون صوت العربية ناعم .. 6/ لما اشغل الكاسيت على اعلى حاجة بجد انا معرفش اسوق من غير ما اكون مشغل الكاسيت .. 7/ لما يكون التكييف قوي ومتلج العربية .. 8/ لما اكون مقفل العداد .. 9/ لما الاقي امبير الحرارة مش معدي النص ..
قديم 18-08-2012, 06:50 PM
الصورة الرمزية basosi
basosi basosi غير متواجد حالياً
من انا؟: سامح الباسوسي
التخصص العملى: محاسب
هواياتي: الشعر - السيارات- النقل الثقيل والاتوبيسات

basosi is a name known to allbasosi is a name known to allbasosi is a name known to allbasosi is a name known to allbasosi is a name known to allbasosi is a name known to all

يا جماعة عاوزكوا تحطوا في بالكوا حاجات مهمة
كل واحد مننا بيركب عربيته علشان يروح مشوار معين ففي بعض الاوقات المشوار ده بياخد نص ساعة سواقه وممكن ايضا نفس المشوار تروحه في ساعتين بسبب الزحمة فأنت راكب العربية بتاعتك(انت حر فيها) تمشي براحتك ومتشغلش بالك بحد انت مش شغال سواق رايح جاي لأ انت صاحب سيارتك ودي اهم حاجة
انا بامشي احيانا 160 كم
لكن الحقيقة انا لا اتلذذ من المشي السريع انا باسوق من سنة 1996 حتى الان اكتشفت ان احسن سرعة 90كم
واحسن اقصى سرعة تقدر تلم نفسك في السرعة 130كم
قدر بقى وانت ماشي 180 والكاوتش الامامي ضرب حتعمل ايه
حتى لو طلعت من الحادث ده مش جثة هامدة أو مصاب اصابة تخليك عاجز أو مصاب بجروح حتى
طلعت سليم ياعم والعربية اتكسرت حتت قول لي بقى حتبص للعربية وعينك بتدمع وتقول كانت سليمة من دقيقة

المسألة مش مستاهلة

اركب اتوبيس نقل عام مع سواق عاقل شوية حتلاقية ماشي بأتوبيس كبير ومش شاغل باله بالميكروباص اللي ماشي قدامة فرمل او التاكسي اللي كسر علية حتلاقي عندة صبر وطولة بال لاقصى حد

يا حبيبي يا
محمد

يا رسول الله

قديم 18-08-2012, 08:36 PM
الكردي2000 الكردي2000 غير متواجد حالياً

الكردي2000 is a splendid one to beholdالكردي2000 is a splendid one to beholdالكردي2000 is a splendid one to beholdالكردي2000 is a splendid one to beholdالكردي2000 is a splendid one to beholdالكردي2000 is a splendid one to beholdالكردي2000 is a splendid one to beholdالكردي2000 is a splendid one to behold

ياة انا كنت فاكر اننا بس اللي ببقا متغاظ وبنفخ من كتر الغيظ
قديم 18-08-2012, 08:49 PM
الصورة الرمزية momen_bondok
momen_bondok momen_bondok غير متواجد حالياً

من انا؟: أنا الفقيـرُ إلـى ربِّ السمـواتِ أنا المُسيكِينُ فى مجموع حالاتـي
التخصص العملى: فى مجال السياحه ( رحلات حج وعُمرة )
هواياتي: البرمجة , ما يخص السيارات , الكمبيوتر, الزراعة

momen_bondok has a reputation beyond reputemomen_bondok has a reputation beyond reputemomen_bondok has a reputation beyond reputemomen_bondok has a reputation beyond reputemomen_bondok has a reputation beyond reputemomen_bondok has a reputation beyond reputemomen_bondok has a reputation beyond reputemomen_bondok has a reputation beyond reputemomen_bondok has a reputation beyond reputemomen_bondok has a reputation beyond reputemomen_bondok has a reputation beyond repute

حاجات كثيرة جدا بتنرفزنى وانا سايق ومن اكثرها
  • الفيسب والمتوتسكلات
مش ممكن بتجنن منهم وحسبى الله ونعم الوكيل فى اللى سهل لهم القيادة انا امبارح والله بسبب اثنين كانو راكبين موتوسيكل لبست و طلعت على الرصيف
  • النساء
وما ادراك ما النساء وطبعا مش هقول مواقف علشان لا تعد ولا تحصى
  • الميكروباصات
تلكم الفئة التى ابتُلينا بها ومن اشهر عاداتهم النوم على الكلاكس والكسر عليك بصورة مستفزة وقلة الادب المتناهية
  • المشاة
حاجة اخر استفزاز فية حد فى الدنيا يعدى الشارع من غير ما ينظر للطريق غير فى مصر
  • اصحاب المحلات والورش
كل لما تيجى تركن فى مكان يقولك دة محل اكل عيش طب يا عم انت لما اشتريت الحل اعطو لك الشارع هدية ولا اية ولا اصحاب الورش اللى كل واحد واخذ مكان عربيتين ثلاثة لحسابة
  • الموبايل
من اكثر الاشياء اللى بتستفزنى إنى اشوف حد بيتكلم فى الموبايل وهو سايق لانة بيخرج من دائرة التركيز وممكن يعمل كارثة

الاشخاص الباردة
اللى تنزل تلاقية قاعد على العربية والبوية بتتبهدل بسببة واللى يركن خلفك ويبهدلك الاكصدام

بسم الله الرحمن الرحيم
سؤال على بال كل شاب أو رجل يُريد أن يتزوج
كيف اختار الزوجة التي ستظل معي طوال العمر
اوووووووعة تفكر كتير شاهد هذة الحلقة وبأذن الله تأخذ القرار الأخير
وذلك مع فضيلة الشيخ أبي إسحاق الحوينى
الحلقة بجد راااااااائعة والله
طبعا الحلقة (مرئية) وبمساحة خيالية

التعديل الأخير تم بواسطة momen_bondok ; 18-08-2012 الساعة 09:01 PM