العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > القيادة فن و ذوق

القيادة فن و ذوق كل ما يتعلق بفن قيادة السيارات

قديم 19-02-2009, 03:30 PM
mohamed_me mohamed_me غير متواجد حالياً

mohamed_me is on a distinguished road
افتراضي رد: أسس القيادة الرياضية - الجزء الثانى : السيطرة على السيارة فى المنحنيات (منقول بتصرف)

موضوع هايل والله وجزاك الله خيراااا
قديم 20-02-2009, 01:11 PM
الصورة الرمزية ISL@M
ISL@M ISL@M غير متواجد حالياً
من انا؟: Islam Ibrahim
التخصص العملى: Civil engineering
هواياتي: Autos

ISL@M has a reputation beyond reputeISL@M has a reputation beyond reputeISL@M has a reputation beyond reputeISL@M has a reputation beyond reputeISL@M has a reputation beyond reputeISL@M has a reputation beyond reputeISL@M has a reputation beyond reputeISL@M has a reputation beyond reputeISL@M has a reputation beyond reputeISL@M has a reputation beyond reputeISL@M has a reputation beyond repute
افتراضي رد: أسس القيادة الرياضية - الجزء الثانى : السيطرة على السيارة فى المنحنيات (منقول بتصرف)

el mawdo3 gaamed gedan we shokran el maghodak el 3azem ya fady
قديم 20-02-2009, 02:31 PM
الصورة الرمزية AbOnOrA
AbOnOrA AbOnOrA غير متواجد حالياً
Aِِbo(Nora&Islam&Judy)
Wael Magdy Salah
من انا؟: ابو نورا واسلام
التخصص العملى: IT Consultant
هواياتي: Computers, Automotives

AbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond repute

تسلم ايدك يا فادى لسه واخد بالى ان ده الجزء التانى ptmnlo123per1127
بصراحة تكنيك الفرامل بالشمال ده عايز واحد اشول غير كده مينفعش بجد لان الرجل الشمال عمرها ما هتبقى بدقة الرجل اليمين

فى المقابل انا بستخدم كتير كعب رجلى اليمين عل الفرامل وطرفها على البنزين بس برضو ده تكنيك خطر

اخر موضوعاتى
قريباً تقرير وتجربة اداء دايهاتسو تريوس * تويوتا راش

قديم 01-06-2009, 03:55 AM
الصورة الرمزية Payoo
Payoo Payoo غير متواجد حالياً
من انا؟: أنسان سيء الطباع يتطلع إلى الحسن
التخصص العملى: Administrator Network
هواياتي: Sports

Payoo has a reputation beyond reputePayoo has a reputation beyond reputePayoo has a reputation beyond reputePayoo has a reputation beyond reputePayoo has a reputation beyond reputePayoo has a reputation beyond reputePayoo has a reputation beyond reputePayoo has a reputation beyond reputePayoo has a reputation beyond reputePayoo has a reputation beyond reputePayoo has a reputation beyond repute

موضوع شيق جدا ومفيد فعلا ويحتاج قراءة بتأني لاستيعاب الأمور الفنيه المقترحه

أما بالنسبة لتجربة "حازم خضر" الكوميديه فكرتني باحد التجارب التي حدثت لي ولكنها كانت تراجيديه للأسف من حوالي 9 سنين
كنت في طريق الأوتوستراد في الاتجاه إلى مساكن شيراتون متجها من عباس العقاد وبالتحديد من بنزينة مصر إللي في أوله وكان معايا والدي وكنت أنا إللي سايق عربيه بيجو 305 موديل 81 على ما اتذكر
وبما أن والدي معايا وانا دخلت البنزينه فطبعا هافول العربيه على آااااااااخر الأخر عشان هوه إللي هايدفع طبعا مايصحش أني ادفع وأبويا معايا دا حتى يبقى عيب في حقه
المهم فولت العربيه تقريبا كده أخدت 40 لتر غير إللي كان فيها وأتكلت على الله واتجهت إلى مساكن شيراتون
وبعد ما عديت النادي الاهلي لقيت 2 بيشدوا مع بعض بعربيات مش فاكر ماركاتهم دلوقتي المهم هما عدوا من جنبي و كأنهم قالولي تعلى ورانا وأنا مامكدبتش خبر قومت شادد أنا كمان وراهم يداوب على ما والدي حس أني بدأت أشد وقبل ما ينبهني او حتى يديني بالبونيه عشان أهدى شويه لقيت الملف إللي اتعمل عنده كوبير دلوقتي (ماكنش فيه كوبري ساعتها) قبل بنزينه "كالتكس"
والملف ده بقى بعيد عنكم لحد دلوقتي العربيات بتتكسر فيه بسبب سرعتهم العاليه وبسبب الانحراف الشديد للملف
المهم أول ما دخلت الملف وتقربا كده كانت السرعة 130 أو 140 مش فاكر بالظبط حاولت أهدي وانا في الملف لقيت العربيه بتتطوح ناحية الرصيف اليمين (على فكره الملف شمال وللأسف كنت واخده على واسع)) وهاتطلع عليه قمت لامم الدريكسيون أكثر ناحية الشمال بعنف ودي كانت الغلطه الكبيره لان العربيه فقدت أتزانهعا اكثر وأكثر وأنا فقدت اعصابي أكثر وأكثر
أنحراف العربيه ناحية الشمال قوي خلى العربيه تعرض وكانت هاتتقلب قمت لامم تاني ناحية اليمين لكن كنت خلاص طلعت فوق الرصيف (الجزيرة إللي في النص) وبعد محاولات مستميته للسيطره على العربيه لم أتمكن من عمل اي شيء سوى الانحراف مرة أخرى ناحية اليمين وأنا فوق الرصيف !!!!!!!! يعني نزلت من على الرصيف وبالسرعه العاليه إللي ماعرفتش أهديها نهائيا وهوب طاخ دب بووووم لقيت العربيه أتقلبت وأستقرت على ظهرها و زحفت شوية لحد ما وقفت خالص
بعد لحظات بسيطه من الدوخة والصدمة إللي حصلتلي حاولت أخرج بسرعه من الزجاج الامامي إللي خلاص مابقاش له وجود لكن مانفعش لأن الفتحة كانت خلاص بقت أضيق من أنها تعديني حاولت أخرج من الباب إللي جانبي لقيته معجون مش هايفتح حاولت أخرج من الزجاج إللي جانبي لقيت الفتحة صغرت برضه
المهم لقيت إللي بيديني أيده من الشباك الخلفي الشمال قمت ماسك ايده ورجعت لورا لقيت فتحة الزجاج تعديني لانها كانت ماتطبقتش

الهم خرجت بسرعه وانا كل همي أخرج والدي من العربيه لانه اتأثر كتير بالصدمه وتقريبا كان شبه فاقد الوعي وإللي جنني أني لقيت البنزبن بيخر من الفتحة التنك ونازل سايل على الأرض ورايح ناحية مقدمة العربيه(فاكرين موضوع البنزينه والتفويل ؟) ولقيت شبه لهب طالع من العربيه من قدام ناحية الموتور وتقريبا كده الكاربراتير أو حاجه زي كده
ولقيت ناس بتصرخ وتقول العربيه هاتولع العربيه هاتولع بسرعه بسرعه ومن رحممة ربنا بينا إن ولدي خرج على أخر لحظه لأن بعد ما الناس خرجوه بثواني بسيطه جدا مشي فيهم كام خطوه العربيه أنفجرت أنفجار ما شوفتوش في حياتي إلا في الأفلام الأكشن بس

والقصة دي كلها كانت بسبب ملف أدخلته بسرعه عاليه وحاولت أدوس فرامل بعنف
قديم 01-06-2009, 04:18 AM
الصورة الرمزية hazem_khidr
hazem_khidr hazem_khidr غير متواجد حالياً

من انا؟: انا مهما كبرت صغير ..انا مهما عليت مش فوق !!!!
التخصص العملى: محاسب و صاحب مصنع ملابس
هواياتي: السيارت و شغف القياده

hazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond repute

اووووووووووووووووووووفptm nlo123per1125
دا انا شعري وقف و انا بقرأ يا بايو ptmnlo123per1140
لا بجد موقف فظيع و لو اي حد في الموقف دا مكنش حيعرف يعمل حاجه
دا قلبه العربيه ارحم بكتير من انها كانت تخبط في حاجه من تحت و كانت ضيعت رجلين
الناس اللي راكبين قدام (حصلت قبل كده و ناس لسه ماشيه بعكاز لحد انهارده من 8 سنين ربنا يعافينا)
الف حمد الله علي السلامه يا باشا رغم انها متأخرهptmnlo123per1113

حـازم خـضـر