العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > منتدى السيارات العام

منتدى السيارات العام المنتدى الرئيسي بالموقع ، حيث يحتوي على كل المواضيع العامة عن السيارات نقاشات المنتدى اخبار السيارات فى مصر والخليج والعالم

قديم 21-04-2013, 02:00 PM
محمد العربى سيطره محمد العربى سيطره غير متواجد حالياً

محمد العربى سيطره is on a distinguished road
مميز مشكلة دوووووختني .. بس علي مين ... وجدتها وعندي حلها

عربيتي دايو لانوس 2 موديل 2008
المشكلة بتتلخص في ان العربية كان بيحصلها توقف مفاجىء للمحرك .. ومقطوع عنها التيار الكهربائي يعني حتي مفيش كونتاكت .. روحت بيها لمركز خدمة ما بدون ذكر اسماء خدتها زق هه ؟؟ خدتها زق ... قاللي روح اقعدالقهوة نص ساعة وروحت لقيت العربية تمام التمام .. لما سألته قالي اني غيرت فيوز كان ضارب .. خلي بالكم ان اللانوس فيها علبتين فيوزات جوه صالون العربية تحت التابلوه واحدة تحت الرجل الشمال للسواق والتانية تحت الرجل اليمين للي جمب السواق ..
غير فيوز 30 أمبير من العلبة الشمال وقالي كده تمام وزي الفل .. وانا زي البرنس خدت العربية ومبسوط قوي ... هوبااااا بقه ايه تاني يوم ... حصلت نفس القصة
طبعا هنا انا غلطت غلطة ... كنت المفروض أسأله ايه اللي ضرب الفيوز .. مسألتوووووش قررت هنا انا اعرف الدنيا هنا فيها ايه ..
قلت لازم اتتبع سلك الضفيرة الواصل بالفيوز اللي ضرب وشلت فرش سروجي الأرضية تحت الكرسيين اللي قدام وهنا كانت المفاجأة ...
ان أصلا تقسيمة أسلاك الضفيرة راكبة غلط .. المفروض ليها مجاري معينة بتمشي فيها الأسلاك .. المصيبة ان السلك كان علي المسطح تحت مساند الرجلين فمعي الاحتكاك من الرجلين بعد سنة من شراء العربية زيرو .. السلك وصل أرضي وعمل قفلة ضرب الفيوز ... ده يعتبر عيب تقفيل مصري ... وانا حليته والحمد لله بتركيب سلك محمل للضفيرة بالكامل جوه الصالون وتثبيتها بالمكان المخصص لها (المجري في الأرضية)
وآسف طولت عليكوا

شركة الجراج
www.el-garage.com
لمعدات خدمات وصيانة السيارات
نمتلك الكفاءة وخدمة مابعد البيع
اليوم المفتوح المجاني للتدريب علي التكنولوجيا الحديثة بالسيارات
يومي الأحد والجمعة من كل أسبوع

نتميز ونبذل الجهد لخدمتك
حادثنا تليفونيا 01098719744 واستعلم مجانا

نصلك في كل مكان وبكل الأوقات ... متميزون دوما بشهادة عملاؤنا الكرام
قديم 21-04-2013, 05:17 PM
الصورة الرمزية eng/walaaeldeen
eng/walaaeldeen eng/walaaeldeen غير متواجد حالياً

من انا؟: مهندس سيارات
التخصص العملى: مهندس سيارات
هواياتي: الفك و التركيب

eng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond repute
افتراضي رد: مشكلة دوووووختني .. بس علي مين ... وجدتها وعندي حلها

السلام عليكم
شكرا لنقل التجربه
والله المستعان

صل اللهم على خير الأولين والآخرين وعلى آله الطيبين الطاهرين واصحابه الغر الميامين ومن تبع هديه إلى يوم الدين

سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم
ربي اغفر لي وتب علي إنك انت التواب الغفور
لا إله إلا أنت سبحانك إني كنت من الظالمين