العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الصينية والهندية > BYD

BYD من الشركات الصينية الطموحة التى تستثمر فى الابحاث والتطوير لانشاء سيارات وفقاً لاحدث المعايير البيئية ولديها مشاريع لانتاج سيارات هجينة

قديم 09-03-2013, 02:37 AM
الصورة الرمزية reda310
reda310 reda310 غير متواجد حالياً

reda310 has a brilliant futurereda310 has a brilliant futurereda310 has a brilliant futurereda310 has a brilliant futurereda310 has a brilliant futurereda310 has a brilliant futurereda310 has a brilliant futurereda310 has a brilliant futurereda310 has a brilliant futurereda310 has a brilliant futurereda310 has a brilliant future
افتراضي رد: بى واى دى ,, جننتنى

على فكرة البى واى موجودة هنا ملاكى وتاكسى وحتى بتوع التاكسى بيعلقوا عليه علامة تويوتا كمان عشان تبان فخمة وفعلا بنتخم فيها والله-الحقيقة معرفش عنها كتير بس قبل الزيادات كانت ب86 اكيد غليت الوقتى هيا لحد الوقتى ماشية بس الصينى مش مضمون عندنا بالزات خش على قسم الصينى وشوفها عاملة ايه-مفكرتش فى الساجا مسلا-الكلام دا قولتو قبل كدا بص يا باشا
الساجا عربية محترمة جدا وصدقني مش هتندم لو جبتها
قوة سبات انا جبت 170 وكانت مسطرة وكان بعد التليين علطول وممكن كنت اقفل العداد من غير اى مشاكل وخلى بالك 1300 وازمة البنزين جاية عشان تبقى فى المدعوم ومع ذلك مش هتحس انها 1300 خالص وعشان السرقة انذار -امبوليزر -قفل الدريكسيون
زيها زى اى عربية جديدة قطع غيار قليلة بس فى التوكيل ممكن برة ممكن تلاقى برده
دا غيير بيركب عليها حاجات كتيرة زى قطع غيار لانسر بانواعها حاجات للافيو لانوس مش هتغلب يعنى انا مثلا مركب ازاز ورا مكنتين بتوع بومة وقلبته كهربا وبعدين زيرو لسه كام سنة على ما تفكر فى قطع غيار ليها
ودا موضوع كان عمله استاذ يحيى عنها
http://www.masrmotors.com/vb/showthread.php?t=66645
على فكرة معرض الغد اللى جنب المرور جنب عيسى علطول معاه توكيل بروتون والبى واى دى ودا اللى جبت منه عنده العربيتين روح بص وشوف
على دى ودى واسال واتفرج وربنا يوفقك فى الاصلح ليك انشالله
: 1463B6~153:
قديم 09-03-2013, 12:43 PM
الصورة الرمزية أحمد محمود عبد الرازق
أحمد محمود عبد الرازق أحمد محمود عبد الرازق غير متواجد حالياً
من انا؟: مهندس ميكانيكا إنتاج / هندسة إسكندريه دفعة 2000
التخصص العملى: مهندس بحرى/ متخصص فى الفحص و إختبارات NDT و أعمال القطع و اللحام و الإنتشال تحت سطح الماء
هواياتي: الفك و التركيب

أحمد محمود عبد الرازق is a jewel in the roughأحمد محمود عبد الرازق is a jewel in the roughأحمد محمود عبد الرازق is a jewel in the rough

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة geniusssman مشاهدة المشاركة

السلام عليكم يا أحلى شباب فى المنتدى
اولا , بشكر كل المشرفين القائمين على الموقع والاعضاء المحترمين على كل نصيحه وفعلا افدتونى كثير ....

دلوقتى بقه انا شغلى بيتطلب سفر يوميا فى حدود 200 كيلو وللاسف هايفضل شغلى دا لمده لا تقل عن سنه

عايز اعرف رأيكم اجيب البى واى دى ولا لأ خاصه بعد ارتفاع اسعارها

بصراحه كنت ناوى اشتريها قسط خلاص لما كانت ب 72 ألف
لكن بعد الزياده الاخيره تراجعت بصراحه

فمش عارف اتكل على الله واجيب البى واى دى ولا أصبر ولا أشوف عربيه تانيه تستحملنى فى السفر

البى واى دى فعلا عربيه تستاهل ولا لأ ؟؟

انا من محافظه الدقهلية وللاسف العربيه مش مشهوره هنا
هيا مشهوره فقط فى القاهره واغلبيتها تاكسى

انا منتظر اجااااااااااااااااااااااا اااااابتكم
إعرف أولاً قبل الشراء
حتجيب قطع الغيار منين ؟

قديم 10-03-2013, 03:26 PM
الصورة الرمزية msm_classic
msm_classic msm_classic غير متواجد حالياً
من انا؟: مجنون عربيات
التخصص العملى: System Administrator
هواياتي: السيارات والميكانيكا

msm_classic is just really nicemsm_classic is just really nicemsm_classic is just really nicemsm_classic is just really nicemsm_classic is just really nice

السلام عليكم
BYD-F3 عربيه فوق الممتازة وحرام مقارنتها بالفيرنا ممكن نقارن الفيرنا بالساجا لكن مندخل بي واي دي معاهم

اخي دكتور بيطري مبيعات في شركه ادويه ودول ناس بيباتوا في العربيه والسفر من بلد لبلد طول الوقت نصحته بشراء BYD وكان عندة نفس التخوفات
هي معاه بقلها سنه قطع بيها حوالى 65 الف كيلوا مابين (سفر - واذحام داخل مدن - ومدقات داخل القرى والارياف ) والكلام دة قدام عيني ومش عاوز اقولك ان العربيه فوق الممتازة في (الاعتماديه - ولاثبات - توفر قطع الغيار (BYD او تيوتا او متسوبيشي )- رحابه الصالون والشياكه (صالون تيوتا 2005) - الثبات في السرعات (160 عن تجربه شخصيه) ولو عاوز ثبات في سرعى اعلى غير الكوتش لكوتش سرعات - تكيف جبار حتى مع السرعه - عفشه ممتازة وعليه (ممكن تكون نشفه شويه بالمقارنه مع الياباني) - الامان ثم الامان ثم الامان (نتيجه حادث وقع لاخي ولولا الله وحدة ثم متانه السيار كان اخويا ضاع ) - العربيه بياعه دلوقتي في المستعمل لان لها سمعه ممتازة في السوق وسعرها في الطالع )
اي حد بيتكلم عن العربيه بيتكلم عنها بالسمع ولخفيته عن العربيات الصيني بوجه عام

انا عارف وشفت وجربت .... واتمنى اقتنائها في القرب العاجل ان شاء الله
وربنا يباركلي في سوكه
وفي الاول والاخر صلي استخارة وتوكل على الله

تحياتي
قديم 11-03-2013, 02:15 AM
الصورة الرمزية lonedoctor
lonedoctor lonedoctor غير متواجد حالياً
من انا؟: شخص عادى ارجو من الله العفو المغفرة
التخصص العملى: طبيب استشارى باطنة

lonedoctor has much to be proud oflonedoctor has much to be proud oflonedoctor has much to be proud oflonedoctor has much to be proud oflonedoctor has much to be proud oflonedoctor has much to be proud oflonedoctor has much to be proud oflonedoctor has much to be proud oflonedoctor has much to be proud of

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة msm_classic مشاهدة المشاركة

السلام عليكم
BYD-F3 عربيه فوق الممتازة وحرام مقارنتها بالفيرنا ممكن نقارن الفيرنا بالساجا لكن مندخل بي واي دي معاهم

اخي دكتور بيطري مبيعات في شركه ادويه ودول ناس بيباتوا في العربيه والسفر من بلد لبلد طول الوقت نصحته بشراء BYD وكان عندة نفس التخوفات
هي معاه بقلها سنه قطع بيها حوالى 65 الف كيلوا مابين (سفر - واذحام داخل مدن - ومدقات داخل القرى والارياف ) والكلام دة قدام عيني ومش عاوز اقولك ان العربيه فوق الممتازة في (الاعتماديه - ولاثبات - توفر قطع الغيار (BYD او تيوتا او متسوبيشي )- رحابه الصالون والشياكه (صالون تيوتا 2005) - الثبات في السرعات (160 عن تجربه شخصيه) ولو عاوز ثبات في سرعى اعلى غير الكوتش لكوتش سرعات - تكيف جبار حتى مع السرعه - عفشه ممتازة وعليه (ممكن تكون نشفه شويه بالمقارنه مع الياباني) - الامان ثم الامان ثم الامان (نتيجه حادث وقع لاخي ولولا الله وحدة ثم متانه السيار كان اخويا ضاع ) - العربيه بياعه دلوقتي في المستعمل لان لها سمعه ممتازة في السوق وسعرها في الطالع )
اي حد بيتكلم عن العربيه بيتكلم عنها بالسمع ولخفيته عن العربيات الصيني بوجه عام

انا عارف وشفت وجربت .... واتمنى اقتنائها في القرب العاجل ان شاء الله
وربنا يباركلي في سوكه
وفي الاول والاخر صلي استخارة وتوكل على الله

تحياتي
كلام مظبوط 100%
قديم 11-03-2013, 10:10 AM
hanyyyyyy hanyyyyyy غير متواجد حالياً
هواياتي: كرة القدم-السيارات

hanyyyyyy is just really nicehanyyyyyy is just really nicehanyyyyyy is just really nicehanyyyyyy is just really nicehanyyyyyy is just really nice

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة lonedoctor مشاهدة المشاركة

كلام مظبوط 100%

الله ينور ......