العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتدى الصيانة و اﻹصلاحات > منتدى الصيانة العام

منتدى الصيانة العام أى مشكلة فنية تواجهك ضعها هنا

قديم 09-08-2010, 05:48 PM
الصورة الرمزية mido_4up
mido_4up mido_4up غير متواجد حالياً

mido_4up is a jewel in the roughmido_4up is a jewel in the roughmido_4up is a jewel in the rough
افتراضي رد: رائحة بنزين تدخل كابينة القيادة

هههههههههههههههههه يا باشا المشكله دى كانت عندى فى سياراتى القديمه و كانت مطلعه عينى و كانت بسبب تافه جدا و هو ان العوامه بتاعت البنزين كانت عاوزه جوان و شكراااااااا
قديم 09-08-2010, 06:14 PM
الصورة الرمزية basosi
basosi basosi غير متواجد حالياً
من انا؟: سامح الباسوسي
التخصص العملى: محاسب
هواياتي: الشعر - السيارات- النقل الثقيل والاتوبيسات

basosi is a name known to allbasosi is a name known to allbasosi is a name known to allbasosi is a name known to allbasosi is a name known to allbasosi is a name known to all

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mido_4up مشاهدة المشاركة

هههههههههههههههههه يا باشا المشكله دى كانت عندى فى سياراتى القديمه و كانت مطلعه عينى و كانت بسبب تافه جدا و هو ان العوامه بتاعت البنزين كانت عاوزه جوان و شكراااااااا
لأ انت بتتكلم على انها رائحة بنزين لكن صاحب الموضوع اشار انها رائحة عادم
بس بقى يا عم MineGraph انت لما بتدوس على الاكسراتير (دواسة البنزين) فوق 60 كم الريحه بتختفي لكن لما بتسيب الدواسه وانت ماشي بتجيب ريحة عادم ده من غير ما تدوس فرامل ولو قافل الزجاج في الشتاء مثلا ما تلاقيش ريحه خالص ... صح كده ولا ايه
لو كده يبقى حاجه اسمها أويل سيل صباب في الموتور بيتصلح واضبط تاكيهات وان شاء الله هو ده الحل بس بالله عليك تدعيلي
اخوك سامح

يا حبيبي يا
محمد

يا رسول الله

قديم 17-08-2010, 11:22 AM
samehlila samehlila غير متواجد حالياً
من انا؟: نائب مدير ادارة المعلومات - الهيئة العامة للتأمين الصحي - فرع البحيرة
التخصص العملى: مهندس كمبيوتر
هواياتي: السيارات و الاجهزة الالكترونية

samehlila has much to be proud ofsamehlila has much to be proud ofsamehlila has much to be proud ofsamehlila has much to be proud ofsamehlila has much to be proud ofsamehlila has much to be proud ofsamehlila has much to be proud ofsamehlila has much to be proud of

بسم الله
بص يا استاذي انا كان معايا عربية تويوتا سيليكا اسبور فجأه الدنيا اسودت كده و كنت بتخنق لما اروح اي مشوار و عنيا تدمع و اشم ريحه مالهاش لازمة و عرفت المشكله بالصدفه و هيه ان جوان وش التقسيمة يعني اللي تحت الغطا اللي حضرتك بتحط منه زيت للعربية في غيار الزيت ده الجوان بتاعه بيسرب زيت فبينزل علي الفرن و يتحرق و الدخان بتاعه للأسف مالوش لون لان الفرن بيبقي ساخن جدا يعني تسخين مش نار و بالتالي ان العربية و الهوا مواجه لها من الامام بيتحمل بالدخان ده و ييجي عليك من اي فتحه معدي منها كابلات في صدر العربية او من الشباك لو انتا فاتحه
و لو عايز تتأكد من كلامي بص علي الفرن من ناحية اتصاله بالموتور هتلاقيه غرقان زين او هتلاقي لونه متغير من اثر احتراق الزيت عليه - ممكن تقول لي ان زيت الموتور مش بينقص اقول لك وماله لان اللي بينزل ده نسبة خفيفه ممكن ماتلاحظهاش و كمان ممكن يكون زيت باور لو خزنة الباور قريبة من الفرن
و الحل انك تغير جوان وش التقسيمة بواحد تاني او تعمل لها واحد عند بتاع جوانات
او تشوف الزيت بييجي من فين علي الموتور
و اي خدمة
م - سامح ليله

امتلك ماشئت ستذهب كما جئت