مصر موتورز مجتمع السيارات

مصر موتورز مجتمع السيارات (https://www.masrmotors.com/vb/index.php)
-   المنتدى التعليمى والمكتبة الفنية (https://www.masrmotors.com/vb/forumdisplay.php?f=158)
-   -   عايز معلومات مبسطة ومتعمقة عن الزيت (https://www.masrmotors.com/vb/showthread.php?t=42821)

إبراهيم عثمان 14-12-2010 01:58 AM

عايز معلومات مبسطة ومتعمقة عن الزيت

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
ياريت تفيدونى فى أى معلومات عن الزيت
لأن أنا إحترت وتوهت
المفروض إن الزيت لما يسود يبقى مدته انتهت واغيره ولا لما عدد الكيلوات بتاعته تعدى أغيره
أنا فى موضوع تانى كنت ذكرت انى كان الزيت بينقص عندى وبزوده (من بتاع الزيوت )والحمد لله بقاله فترة مابينقصش ولونه كويس ( مش اسود غامق يعنى ) بس أنا حسيت انه طول قمت غيرته النهاردة وحطيت التعاون 1000 كم

فهل دلوقتى لما تعدى ال 1000 كم دى أغيره ولا استنى لما يسود؟
وبتاع الزيت قاللى إن أنضف حاجة ممكن أحطها هى موبيل بس حاجة غير موبيل وان مش فاهم ليا ؟

الملخص إنى عايز أعرف إيه لازمة الزيت دا فى الحياة بطريقة مبسطة وسهلة وايه لازمة تغييره فى ميعاده وهل لو عدى معاده وماإسودش هايفرق؟ يعنى هل السواد شرط أساسى ولا الميعاد ؟

والعربية شاهين 1400 موديل 99 ( اللى فى التوقيع )

وايه أفضل زيت ليها ... وشكرا

samirayad 14-12-2010 04:09 PM

رد: عايز معلومات مبسطة ومتعمقة عن الزيت

أتفضل

يأ أستاذ : إبراهيم

دوس هنا

ولو ليك سؤال

تحت أمرك

Bahi 14-12-2010 04:20 PM

وأقرا

و

وقول لنا وصلت لأية

إبراهيم عثمان 15-12-2010 11:52 AM

جزاكم الله خيرًا

بس أنا كدا توهت أكتر

الموضوع بإختصار شديد إنى ماكنتش أعرف حاجة عن الزيت غير إنه لما يسود أغيره ودا لأنى لسه شارى العربية فى 9/2009 وكنت شفت عربية وهى بتغير زيت وكان الزيت طالع من الموتور أسووووود خالص والعربية كانت ماشية ماشاء الله لاقوة إلا بالله فقلت يبقى هاغيره لما يسود خالص كدا

المهم نسيت نفسى لقيت إنى مشيت عليه حوالى 30000 كم والعربية الحمد لله تمام بس هو لونه أغمق شوية قلت لما أروح أغيره إحتياطا

فا من الآخر أنا عايز إجابات مختصرة ويفهمها واحد صغير جدا
1- أغير الفلتر كل قد إيه ؟
2- أغير الزيت لما يسود ولا لما وقته ينتهى ؟
3- الزيت اللى يناسب عربيتى ( تخليقى ولا معدنى ولا أيا كان اسمه )؟سواء كان غالى أو رخيص مش مشكلة

Bahi 15-12-2010 12:01 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة إبراهيم عثمان (المشاركة 314090)
جزاكم الله خيرًا

بس أنا كدا توهت أكتر

الموضوع بإختصار شديد إنى ماكنتش أعرف حاجة عن الزيت غير إنه لما يسود أغيره ودا لأنى لسه شارى العربية فى 9/2009 وكنت شفت عربية وهى بتغير زيت وكان الزيت طالع من الموتور أسووووود خالص والعربية كانت ماشية ماشاء الله لاقوة إلا بالله فقلت يبقى هاغيره لما يسود خالص كدا

المهم نسيت نفسى لقيت إنى مشيت عليه حوالى 30000 كم والعربية الحمد لله تمام بس هو لونه أغمق شوية قلت لما أروح أغيره إحتياطا

فا من الآخر أنا عايز إجابات مختصرة ويفهمها واحد صغير جدا
1- أغير الفلتر كل قد إيه ؟
2- أغير الزيت لما يسود ولا لما وقته ينتهى ؟
3- الزيت اللى يناسب عربيتى ( تخليقى ولا معدنى ولا أيا كان اسمه )؟سواء كان غالى أو رخيص مش مشكلة

ابراهيم بك ... أنا بأذن الله أحاول أساعدك بطريقة بسيطة جدا بس من فضلك رد على السؤالين دول:
- نوعة اية الزيت اللى كان فى العربية أساسا ومشيت علية 30000 كم؟
- لما غيرتة كان الزيت ناقص (مكانة فين بين Max وMin فى علامة قياس الزيت)؟
- لما غيرت الزيت حطيت زيت نوعة أية؟
- ويا ترى غيرت الفلتر معاة؟ لو أة ... الفلتر الجديد كان نوعة أية؟
- أنت ماشى على الزيت الجديد مسافة كام كم دلوقت؟

فى انتظار ردك...

الساعة الآن 06:00 AM.