العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتدى الصيانة و اﻹصلاحات > منتدى الصيانة العام > المنتدى التعليمى والمكتبة الفنية

المنتدى التعليمى والمكتبة الفنية كتب وشروحات ومقالات تعليمية عن كل فروع هندسة وميكانيكا السيارات

قديم 14-12-2010, 01:58 AM
الصورة الرمزية إبراهيم عثمان
إبراهيم عثمان إبراهيم عثمان غير متواجد حالياً

إبراهيم عثمان will become famous soon enough
افتراضي عايز معلومات مبسطة ومتعمقة عن الزيت

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
ياريت تفيدونى فى أى معلومات عن الزيت
لأن أنا إحترت وتوهت
المفروض إن الزيت لما يسود يبقى مدته انتهت واغيره ولا لما عدد الكيلوات بتاعته تعدى أغيره
أنا فى موضوع تانى كنت ذكرت انى كان الزيت بينقص عندى وبزوده (من بتاع الزيوت )والحمد لله بقاله فترة مابينقصش ولونه كويس ( مش اسود غامق يعنى ) بس أنا حسيت انه طول قمت غيرته النهاردة وحطيت التعاون 1000 كم

فهل دلوقتى لما تعدى ال 1000 كم دى أغيره ولا استنى لما يسود؟
وبتاع الزيت قاللى إن أنضف حاجة ممكن أحطها هى موبيل بس حاجة غير موبيل وان مش فاهم ليا ؟

الملخص إنى عايز أعرف إيه لازمة الزيت دا فى الحياة بطريقة مبسطة وسهلة وايه لازمة تغييره فى ميعاده وهل لو عدى معاده وماإسودش هايفرق؟ يعنى هل السواد شرط أساسى ولا الميعاد ؟

والعربية شاهين 1400 موديل 99 ( اللى فى التوقيع )

وايه أفضل زيت ليها ... وشكرا

قديم 14-12-2010, 04:09 PM
الصورة الرمزية samirayad
samirayad samirayad غير متواجد حالياً
التخصص العملى: الهندسه الميكانيكيه والكهربيه

samirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond repute
افتراضي رد: عايز معلومات مبسطة ومتعمقة عن الزيت

أتفضل

يأ أستاذ : إبراهيم

دوس هنا

ولو ليك سؤال

تحت أمرك

قال رسول الله

إن الله ليملى للظالم ............حتى إذا أخذه .....لم يفلته

صدق رسول الله

م/سمير
قديم 14-12-2010, 04:20 PM
الصورة الرمزية Bahi
Bahi Bahi غير متواجد حالياً
من انا؟: اسكندرانى يعيش ويعمل بالقاهرة منذ 1996
التخصص العملى: مدير شركة توكيلات ملاحية وشحن
هواياتي: الصيد البحرى - الزوارق الشراعية خاصة طراز ليزر (Laser) - الزوارق واليخوت

Bahi has a reputation beyond reputeBahi has a reputation beyond reputeBahi has a reputation beyond reputeBahi has a reputation beyond reputeBahi has a reputation beyond reputeBahi has a reputation beyond reputeBahi has a reputation beyond reputeBahi has a reputation beyond reputeBahi has a reputation beyond reputeBahi has a reputation beyond reputeBahi has a reputation beyond repute

وأقرا

و

وقول لنا وصلت لأية

هشـــام باهـــى
اسكندرانى يعيش فى القاهرة من 14 سنة

قديم 15-12-2010, 11:52 AM
الصورة الرمزية إبراهيم عثمان
إبراهيم عثمان إبراهيم عثمان غير متواجد حالياً

إبراهيم عثمان will become famous soon enough

جزاكم الله خيرًا

بس أنا كدا توهت أكتر

الموضوع بإختصار شديد إنى ماكنتش أعرف حاجة عن الزيت غير إنه لما يسود أغيره ودا لأنى لسه شارى العربية فى 9/2009 وكنت شفت عربية وهى بتغير زيت وكان الزيت طالع من الموتور أسووووود خالص والعربية كانت ماشية ماشاء الله لاقوة إلا بالله فقلت يبقى هاغيره لما يسود خالص كدا

المهم نسيت نفسى لقيت إنى مشيت عليه حوالى 30000 كم والعربية الحمد لله تمام بس هو لونه أغمق شوية قلت لما أروح أغيره إحتياطا

فا من الآخر أنا عايز إجابات مختصرة ويفهمها واحد صغير جدا
1- أغير الفلتر كل قد إيه ؟
2- أغير الزيت لما يسود ولا لما وقته ينتهى ؟
3- الزيت اللى يناسب عربيتى ( تخليقى ولا معدنى ولا أيا كان اسمه )؟سواء كان غالى أو رخيص مش مشكلة
قديم 15-12-2010, 12:01 PM
الصورة الرمزية Bahi
Bahi Bahi غير متواجد حالياً
من انا؟: اسكندرانى يعيش ويعمل بالقاهرة منذ 1996
التخصص العملى: مدير شركة توكيلات ملاحية وشحن
هواياتي: الصيد البحرى - الزوارق الشراعية خاصة طراز ليزر (Laser) - الزوارق واليخوت

Bahi has a reputation beyond reputeBahi has a reputation beyond reputeBahi has a reputation beyond reputeBahi has a reputation beyond reputeBahi has a reputation beyond reputeBahi has a reputation beyond reputeBahi has a reputation beyond reputeBahi has a reputation beyond reputeBahi has a reputation beyond reputeBahi has a reputation beyond reputeBahi has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة إبراهيم عثمان مشاهدة المشاركة

جزاكم الله خيرًا

بس أنا كدا توهت أكتر

الموضوع بإختصار شديد إنى ماكنتش أعرف حاجة عن الزيت غير إنه لما يسود أغيره ودا لأنى لسه شارى العربية فى 9/2009 وكنت شفت عربية وهى بتغير زيت وكان الزيت طالع من الموتور أسووووود خالص والعربية كانت ماشية ماشاء الله لاقوة إلا بالله فقلت يبقى هاغيره لما يسود خالص كدا

المهم نسيت نفسى لقيت إنى مشيت عليه حوالى 30000 كم والعربية الحمد لله تمام بس هو لونه أغمق شوية قلت لما أروح أغيره إحتياطا

فا من الآخر أنا عايز إجابات مختصرة ويفهمها واحد صغير جدا
1- أغير الفلتر كل قد إيه ؟
2- أغير الزيت لما يسود ولا لما وقته ينتهى ؟
3- الزيت اللى يناسب عربيتى ( تخليقى ولا معدنى ولا أيا كان اسمه )؟سواء كان غالى أو رخيص مش مشكلة
ابراهيم بك ... أنا بأذن الله أحاول أساعدك بطريقة بسيطة جدا بس من فضلك رد على السؤالين دول:
- نوعة اية الزيت اللى كان فى العربية أساسا ومشيت علية 30000 كم؟
- لما غيرتة كان الزيت ناقص (مكانة فين بين Max وMin فى علامة قياس الزيت)؟
- لما غيرت الزيت حطيت زيت نوعة أية؟
- ويا ترى غيرت الفلتر معاة؟ لو أة ... الفلتر الجديد كان نوعة أية؟
- أنت ماشى على الزيت الجديد مسافة كام كم دلوقت؟

فى انتظار ردك...

هشـــام باهـــى
اسكندرانى يعيش فى القاهرة من 14 سنة