العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتدى الصيانة و اﻹصلاحات > منتدى الصيانة العام

منتدى الصيانة العام أى مشكلة فنية تواجهك ضعها هنا

قديم 22-06-2008, 01:13 PM
mohaned_magdy mohaned_magdy غير متواجد حالياً

mohaned_magdy will become famous soon enoughmohaned_magdy will become famous soon enough
افتراضي فلترهواء - بوجيهات سبور

طبعا الكل مستغرب من عنوان الموضوع بس انا عامل الموضوع ده للنقاش ياجماعه لان الناس كلها بتقول كلام ومهندسين كلية الهندسة قالو كلام تانى

اولا : سؤالى كان مع طالب فى السنه الرابعه فى كلية الهندسة قسم ميكانيكا باور بيدرسو عن مواتير السيارات برضو عندهم قسم كبير فى المناهج عنها

1- هل فلتر الهواء الاسبور بيخلى العربية تجرى
الرد : لا طبعا مين قال كده
س : ولا بتزود عدد الاحصنه
ج : لا بالعكس ديه بتقلل من عزم الموتور يعنى بيكون ضعيف

2- هل البوجيهات الاسبليت فاير بتزيد من كفائة السياره
الرد : ايوه بس على حساب الموتور
قالى انها بيكون احتراقها اكبر بتحرق كمية كبيره من البنزين وتقلل العمر الافتراضى للموتور

تنصحنى اعمل ايه طيب علشا اخلى العربيه تمام معايا فى السحب
قالى عير الجوان بتاع وش السلندر هات جوان رفيع هايكون غالى شويه بس مش مشكله هاته هتلقيه معاك 100 100 بس اوعى تفكر تحط بنزين 80 لو هاتحط تحط 90 ولو تقدر تحط 92 حطلها وقالى اتفرج عليها وادعيلى وقالى لو البنزين 80 العربية هاتكركر منك

وانا عن نفسى ناوى اعمل فكره جوان وش السلندر وهابقى ابلغكم بيها انشاء الله

ياريت كل واحد يقول راءيه فى الكلام

MoHaNeD

http://www.masrmotors.com/vb/image.php?type=sigpic&use  rid=148&dateline=12140745  64
قديم 22-06-2008, 01:53 PM
الصورة الرمزية AbOnOrA
AbOnOrA AbOnOrA غير متواجد حالياً
Aِِbo(Nora&Islam&Judy)
Wael Magdy Salah
من انا؟: ابو نورا واسلام
التخصص العملى: IT Consultant
هواياتي: Computers, Automotives

AbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond repute
افتراضي رد: فلترهواء - بوجيهات سبور

بص يا مهند فكره تغير الجوان ديه المقصود منها تقليل لحجم غرفة الاحتراق وبتالى نسبة الانضغاط هتزيد شوية والعزم الناتج عن الاحتراق هيبقى اكبر فعلا وعلشان كده (ان نسبة الانضغاط هتزيد) بيقولك متستخدمش بنزين فيه رصاص وتبداء من بنزين 92

لاكن البوجيهات السبور ولا فلتر الهواء الاسبور ملهمش تاثير فده كلام مبالغ فيه بس هو اكيد يقصد مش بتدى التاثير الملحوظ وده صحيح لان ديه مجرد تحسينات لعملية الاحتراق ككل وبعدين السبلت فاير والفلاتر الاسبور مش هتحس بيها الا مع انجيكشن لانة بيوزع البنزين بشكل افضل وعلى شكل بخار فدة بيساعد على احتراقة بشكل افضل واكبر والفكرة كلها واللعب ده كله علشان تستغل غرفة الاحتراق اقصى استغلال

اخر موضوعاتى
قريباً تقرير وتجربة اداء دايهاتسو تريوس * تويوتا راش

قديم 06-02-2009, 11:44 PM
محمد_فراج محمد_فراج غير متواجد حالياً
من انا؟: محمد فراج
التخصص العملى: مجال البصريات
هواياتي: سباحه وسيارات

محمد_فراج is infamous around these partsمحمد_فراج is infamous around these partsمحمد_فراج is infamous around these partsمحمد_فراج is infamous around these partsمحمد_فراج is infamous around these partsمحمد_فراج is infamous around these partsمحمد_فراج is infamous around these partsمحمد_فراج is infamous around these partsمحمد_فراج is infamous around these partsمحمد_فراج is infamous around these partsمحمد_فراج is infamous around these parts

بس انا عن نفسى مغيرش جيوان وش سلندر لو عايز تكثر من السحب ممكن تكثر من كميه الهوائ الداخل لغرفه الاحتراق ولان الهواء اللى داخل كتير لازم تعمله منفذ اكبر من العادى قصدى الشكمان علبه عادم اكبر وتغير البوجيهات العاديه ال1 شعله ب 3او4 شعله بس ده مش هيوفر بنزين وارجو التعليق
مستنى ردك يا ابو نورا
قديم 14-02-2009, 03:27 AM
الصورة الرمزية matmm
matmm matmm غير متواجد حالياً

matmm has a reputation beyond reputematmm has a reputation beyond reputematmm has a reputation beyond reputematmm has a reputation beyond reputematmm has a reputation beyond reputematmm has a reputation beyond reputematmm has a reputation beyond reputematmm has a reputation beyond reputematmm has a reputation beyond reputematmm has a reputation beyond reputematmm has a reputation beyond repute

يا جماعة معلش انا ليا تعليق على حكاية جوان وش السيلندر لو قل الجوان العربية هتسخن انا لما عمرت موتور العربية اخر مرة اضطريت اجيب جوان دوبل وواحد عادى علشان كان وش السيلندر على اخرة ف لو كنت حطيت جوان عادى كانت العربية هتسخن ودة الى اجمع علية كل المهندسين وكمان ليا تعليق على فلتر الهواء الرياضى لية بيزود السحب او ممكن يزود السحب لانة بيدخل هواء بارد اكتر وكل ما يدخل الهواء بارد كل ما يزيد الاحتراق واعتقد دة يزود السحب
قديم 21-02-2010, 08:19 AM
الصورة الرمزية احمد على 1999
احمد على 1999 احمد على 1999 غير متواجد حالياً

من انا؟: الحمد لله
التخصص العملى: مهندس ميكانيكا طيران
هواياتي: السيارات - اسكواش - سباحة - علوم فلك

احمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond repute

بالنسبة للبوجيهات ال 2 او 3 او حتى 4 شمعة لا تعطى احتراق زيادة لكنها تضمن نجاح عملية الاحتراق دائما لان فى الاخر الشرارة حتكون برضه من شمعة واحدة
بالنسبة للهواء فى حل رخيص RAM EFFECT يعنى تخلى زور الهواء الى بيدخل الهواء على الفلتر العادى تخليه مواجه للهواء الى داخل على العربية و هى ماشية عن طريق مثلا انك تفك تثبيته الاصلى و تعوجه لتحت و تعمله خرم فى الاكصدام (و ممكن تلاقى اماكن موجوده اصلا فى الاكصدام مفتوحة للهواء زى مكان ال فوج لايت مثلا ) و تثبته فى الوضع ده بس متوطيهوش اكثر من اللازم لحسن تدخل فيه مياة الامطار و البرك و فيه ناس بينفخه الكبوت لنفس الغرض
على العموم لو حد عملها يبقى لازم يغير الفلتر فى فترات اقل لانه طبعا حيتسد اسرع من الوضع الاصلى
ده غير ان ممكن لو جه على العربية كيس او كرتونة قدام المدخل ده العربية حتبطل طبعا