العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > القيادة فن و ذوق

القيادة فن و ذوق كل ما يتعلق بفن قيادة السيارات

قديم 13-09-2012, 07:29 PM
الصورة الرمزية ahmedraafat00
ahmedraafat00 ahmedraafat00 غير متواجد حالياً

ahmedraafat00 is a splendid one to beholdahmedraafat00 is a splendid one to beholdahmedraafat00 is a splendid one to beholdahmedraafat00 is a splendid one to beholdahmedraafat00 is a splendid one to beholdahmedraafat00 is a splendid one to beholdahmedraafat00 is a splendid one to behold
افتراضي أتصرف أزاى لو العربيه عطلت على كوبرى سريع

السلام عليكم
انا جالى سؤال كده يا جماعه ياترى لو انا سايق فى أمان الله على كوبرى والطريق سريع ومفيش رصيف للمشاه الكوبرى للعربيات بس والعربيه عطلت هعمل ايه ؟ أكيد هيبقى صعب انى انزل ازق العربيه فى الحاله دى !
هيا لحد دلوقتى محصلتش معايا حصل حاجه قريبه منها كنا على طريق المفروض انه سريع وفى الحاره الشمال والعربيه عطلت بس الحمد لله كانت السكه واقفه
لكن انا عايز اعرف بقى لو الطريق سريع وماشى اعمل ايه اسيبها واقعد فيها ؟ ممكن تتخطب انزل ازقها ممكن انا اللى اتخبط !

قديم 13-09-2012, 07:48 PM
الصورة الرمزية محمد حسن عبد الرحمن
محمد حسن عبد الرحمن محمد حسن عبد الرحمن غير متواجد حالياً
هواياتي: معرفة وتجميع المعلومات عن السيارات واحب اصلح اى حاجة بايدى

محمد حسن عبد الرحمن has a reputation beyond reputeمحمد حسن عبد الرحمن has a reputation beyond reputeمحمد حسن عبد الرحمن has a reputation beyond reputeمحمد حسن عبد الرحمن has a reputation beyond reputeمحمد حسن عبد الرحمن has a reputation beyond reputeمحمد حسن عبد الرحمن has a reputation beyond reputeمحمد حسن عبد الرحمن has a reputation beyond reputeمحمد حسن عبد الرحمن has a reputation beyond reputeمحمد حسن عبد الرحمن has a reputation beyond reputeمحمد حسن عبد الرحمن has a reputation beyond reputeمحمد حسن عبد الرحمن has a reputation beyond repute
افتراضي رد: أتصرف أزاى لو العربيه عطلت على كوبرى سريع

واللهى يا باشا أنا لو مكانك وعطلت أول حاجة تعملها فورا حدوث مشكلة بالسيارة أو الطريق أمامك به مشكلة حادثة لاقدر الله كانت بتجرى والسكة وقفت مرة وأحدة أيدك على طول بدون أنتظار على زرار الأنتظار علشان الناس اللى جاى وراك تأخد بالها وتحاول تفادى المشكلة ولو معاك كشاف بضوء قوى تقف بجوار العربية وتشوار بيه علشان تبقى عملت اللى عليك وكمان عندك المثلث العاكس وظيفتة بتيجى فى الأوقات اللى زى ديه بتبتعد عن السيارة مسافة كافية وتحطه على الأرض بحيث اللى جاى بسرعة يلمحة ويشوفها ويعرف أنو فى مشكله على بعد كام متر بعد ما تعمل كل هذه الخطوات لو قدرت تزق العربية أو تطلب مساعدة من حد على الطريق أعمل مكانش حاول يكون معاك على الطرق ديه سلاح تدافع بيه عن نفسك ومن الناحية القانونية قطعة خشب علشان لو قولتلك طبنجة لأزم تبقى مترخصة علشان لو فى كمين لو مطواة مينفعش سكين نفس الكلام لو مضرب بيسبول مفيش مشكلة أو حتى حته شومة مش هتبقى مشكلة عويصة بعد كل الكلام ده حاول تتصل بأحد أصدقائك علشان يجى يسعدك وبكده تبقى عملت اللى عليك والباقى تسيبة على ربنا وأن شاء الله ربنا يسترها معاك ومعانا.
أخوك محمد
:CHUBBY~ 36:

قديم 13-09-2012, 08:46 PM
الصورة الرمزية eng/walaaeldeen
eng/walaaeldeen eng/walaaeldeen غير متواجد حالياً

من انا؟: مهندس سيارات
التخصص العملى: مهندس سيارات
هواياتي: الفك و التركيب

eng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond repute

السلام عليكم
اخي العزيز ahmedraafat00 في المواقف الصبه ديه الواحد لازم يمسك اعصابه دي اهم حاجه الواحد لازم يعملها ويحاول يمسك اليمين
والله المستعان

صل اللهم على خير الأولين والآخرين وعلى آله الطيبين الطاهرين واصحابه الغر الميامين ومن تبع هديه إلى يوم الدين

سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم
ربي اغفر لي وتب علي إنك انت التواب الغفور
لا إله إلا أنت سبحانك إني كنت من الظالمين
قديم 14-09-2012, 12:07 AM
eaglenest eaglenest غير متواجد حالياً

eaglenest is a splendid one to beholdeaglenest is a splendid one to beholdeaglenest is a splendid one to beholdeaglenest is a splendid one to beholdeaglenest is a splendid one to beholdeaglenest is a splendid one to beholdeaglenest is a splendid one to behold

واضافة على تعليق الاخ .. بعد ما تأمن نفسك وحاسس ان العربية بايظة ومثلا انت في سفر متعرفش ميكانيكية وله حاجة فيه شركة القطر ... انا مش فاكر رقمها مع اني كنت محتاجه بس هيا هتنفع في ظروف زي دي
قديم 14-09-2012, 12:24 AM
الصورة الرمزية محمدصلاح القاضى
محمدصلاح القاضى محمدصلاح القاضى غير متواجد حالياً
من انا؟: محمد صلاح محمد القاضى
التخصص العملى: بصلح عربيتى حاليا
هواياتي: كل مايتعلق بالسيارات والكمبيوتر واجهزه الصوت

محمدصلاح القاضى has a reputation beyond reputeمحمدصلاح القاضى has a reputation beyond reputeمحمدصلاح القاضى has a reputation beyond reputeمحمدصلاح القاضى has a reputation beyond reputeمحمدصلاح القاضى has a reputation beyond reputeمحمدصلاح القاضى has a reputation beyond reputeمحمدصلاح القاضى has a reputation beyond reputeمحمدصلاح القاضى has a reputation beyond reputeمحمدصلاح القاضى has a reputation beyond reputeمحمدصلاح القاضى has a reputation beyond reputeمحمدصلاح القاضى has a reputation beyond repute

العربيه عطلت منك
لا تدوس فرامل ولا اى حاجه
هتمسك يمينك بسرعتك عادى وواحده واحده تقف
ولو على كوبرى و فى مطلع كوبرى لا قدر الله بتقوم شادد الهاند بريك ومدى غيار
ونازل باقصى سرعتك مشغل انتظارك وتقف ورا العربيه ب 50 م وتنبه الناس لحد ما تلاقى الطريق فضى شويه تجيب حجر تحطه مكان ما كنت واقف وجنبه المثلث العاكس
وخلال الفتره دى شوف اى حد يجى ياخدك من على الطريق
ولو فى نزلة الكوبرى هتنزل بسرعتك عادى وتمسك يمينك وتقف

دا لينك اولتراس فيات 132

دا لينك صفحتى على الفيس بوك