العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الأوروبية > سكودا skoda

سكودا skoda اسكودا Škoda بداءت كشركة تشيكية منذ عام 1895 على يد شريكين لورينما وكليمنت وهى حاليا احدى شركات مجموعة فولكس الالمانية من اهم موديلات سكودا اوكتافيا فابيا رومستر

قديم 30-08-2012, 12:58 PM
الصورة الرمزية eng_gouda2000
eng_gouda2000 eng_gouda2000 غير متواجد حالياً
من انا؟: إنسان عادي
التخصص العملى: 7 صنايع والبخت !!!!!!!
هواياتي: حاجات كتيييييييييييير

eng_gouda2000 will become famous soon enough
افتراضي عمل سرفيس لسكودا فليشيا 96

السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة

أخواني الأعزاء أرجو إفادتي فى عمل الصيانة الصحيحة لسكودا فليشيا موديل 96

العربية أمتلكها من حوالي 5 شهور تقريباً لما اشتريتها غيرت زيت الموتور ودة كان عند ميكانيكي كنت بغير عنده الكبالن حط زيت معرفش نوعه اية المهم بعد فترة فلتر الزيت رشح زيت رحت لواحدتأني غير الفلتر وحط شوية زيت بردة من برميل كبير معرفش نوعه أية 0000

المهم كنت عاوز أستعمل زيت واحد مغيروش للعربية كل مرة فكنت عاوز أعرف الاتي :-

1-
انسب نوع زيت للعربية علشان مغيرش نوع الزيت كل شوية وكمان العربية بتاخد كام كيلو أو لتر زيت
2-
هل أكشف على زيت الفتيس وأنا لسه مزودو المرة اللي فاتت وأية أنسب زيت للفتيس مع العلم عندي تنقيط زيت خفيف من الفتيس معرفش منين بالظبط وأصحابي نصحوني أتابع الزيت كل فترة وأزودو
3-
هل أغير فلتر الزيت وماهو أفضل نوع فلتر مع العلم أني مغير الفلتر المرة اللي فاتت
4-
هل أغير فلتر الهواء مع العلم أن الميكانيكي شاف الفلتر ونظفه وقالي مش محتاج تغيير
5-
بالنسبة لزيت الفرامل هل أتابع مقاسه وازودو لو نقص وهل فية زيت معين للفرامل
6-
بالنسبة لفتر البنزين متغير مع فلتر الزيت هل أغبرو مرة تانية وكنت بحط بنزين 92 وحالياً بحط 80

ملحوظة مهمة

أنا عربيتي فليشيا 96 وساقط لها موتور استيراد موديل 2002 وكان عندي مشكلة بطلمبة البنزين وتم تغيرها من اسبوعين بواحدة ماليزي كانت بــ 80 جنية بس مش مطمنلها
عاوز أعرف أحسن طلمبة بنزين كهرباء تنفع مع الموتور مع العلم كان الطلمبة القديمة كان مرسوم عليها علامة ميتسوبيشي
وهل كل طلمبات البنزين متشابهة بمعني هل الطلمبات كلها نفس الضغط أو نفس السرعة علشان لما ركبت الطلمبة الماليزي كان ماسورتين دخل وخرج البنزين أوسع من القديمة فغيرت الخراطيم وهل دة بيزود إستهلاك البنزين ولا مالوش علاقة

ملحوظة أخري

عندي مستوي الزيت بعد ماغيرت على طول كان بيعلم لحد علامة الماكسمم
وفضل يقل يقل لحد ماوصل قبل علامة المينيمم بحاجة بسيطة وأنا حاطط زيت 3000كيلو وماشي لحد دلوقتي أقل من 1500 كيلو مع العلم معظم مشاويري صغيرة وفى الزحمة

ملحوظة أخري

أمبارح فتحت قربة المياة علشان أزود مياة أخدت حوال لتر أو أقل من لتر تقريباً مع العلم لا يوجد تسريب أو تنقيط من الردياتير هل هذا طبيعي مع العلم بحط مياة من الحنفية مش مياة خضراء

وأسف على الإطالة وأشكر لكم حسن التعاون دائماً ومتابع ردود حضراتكم
قديم 30-08-2012, 01:13 PM
الصورة الرمزية mr_astra
mr_astra mr_astra غير متواجد حالياً

mr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond repute
افتراضي رد: عمل سرفيس لسكودا فليشيا 96

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة eng_gouda2000 مشاهدة المشاركة

عليكم السلام ورحمة الله وبركاتة

العربية أمتلكها من حوالي 5 شهور تقريباً لما اشتريتها غيرت زيت الموتور ودة كان عند ميكانيكي كنت بغير عنده الكبالن حط زيت معرفش نوعه اية المهم بعد فترة فلتر الزيت رشح زيت رحت لواحدتأني غير الفلتر وحط شوية زيت بردة من برميل كبير معرفش نوعه أية 0000

1-
انسب نوع زيت للعربية علشان مغيرش نوع الزيت كل شوية وكمان العربية بتاخد كام كيلو أو لتر زيت

من وجهه نظرى خليك فى زيت موبيل دلفاك ام اكس وحط علبة اضافة للزيت اسمها ABRO او STP او STOP تمنها 15 جنية بتكون النتيجة ممتازة ونتائجها مبهرة والموتور معرفش عندك بياخد كام لتر زيت

2-
هل أكشف على زيت الفتيس وأنا لسه مزودو المرة اللي فاتت وأية أنسب زيت للفتيس مع العلم عندي تنقيط زيت خفيف من الفتيس معرفش منين بالظبط وأصحابي نصحوني أتابع الزيت كل فترة وأزودو
طالما كنت بتغير كبالن يبقى طبيعى ان زيت الفتيس يقل ولازم فعلا تزودة اما المرة الجاية اية المانع انك تخلى بتاع الزيت يفك الطبة ويشوف منسوب زيت الفتيس ............وتخيلى لنقص زيت الفتيس او لتنقيط زيت الفتيس هى اويل سيلات الكبالن الداخلية لان بالتاكيد الميكانيكى اللى غيرلك الكبلن فكها ومع الفك والتركيب بقت تجيب زيت ........... ونوع زيت الفتيس الجيد موبيل لزوجة 140

3-

غير فلتر الزيت كل 3 غيارات زيت والفاك كويس ابعد بس عن الفرام

4-
هل أغير فلتر الهواء مع العلم أن الميكانيكي شاف الفلتر ونظفه وقالي مش محتاج تغيير

لا مش معاة فى النقطة دى طلما لسة شارى العربية يبقى كان مفروض تغير فلتر الهواء وخد بالك طالما الفلتر اتعوج يبقى لازم يتغير حتى لو شكلة نضيف

5-

اكيد تابع زيت الفرامل ولو نقص زودة بنوع بندكس

6-
بالنسبة لفتر البنزين متغير مع فلتر الزيت هل أغبرو مرة تانية وكنت بحط بنزين 92 وحالياً بحط 80

لو من ابو 5 جنية اللى هو الروسي يبقى غيرة باستمرار

ملحوظة مهمة

أنا عربيتي فليشيا 96 وساقط لها موتور استيراد موديل 2002 وكان عندي مشكلة بطلمبة البنزين وتم تغيرها من اسبوعين بواحدة ماليزي كانت بــ 80 جنية بس مش مطمنلها
عاوز أعرف أحسن طلمبة بنزين كهرباء تنفع مع الموتور مع العلم كان الطلمبة القديمة كان مرسوم عليها علامة ميتسوبيشي
وهل كل طلمبات البنزين متشابهة بمعني هل الطلمبات كلها نفس الضغط أو نفس السرعة علشان لما ركبت الطلمبة الماليزي كان ماسورتين دخل وخرج البنزين أوسع من القديمة فغيرت الخراطيم وهل دة بيزود إستهلاك البنزين ولا مالوش علاقة

فعلا طلمبات الميتسوبيشى ممتازة وتمنها 170 جنية
بس خلاص خلى دى تاخد وقتها ولما يحصل فيها حاجة نبقى نغيرها

ملحوظة أخري

وفضل يقل يقل لحد ماوصل قبل علامة المينيمم بحاجة بسيطة وأنا حاطط زيت 3000كيلو وماشي لحد دلوقتي أقل من 1500 كيلو مع العلم معظم مشاويري صغيرة وفى الزحمة

لازززززززززززززززم نشوف نقص الزيت دة من اية هل فية ترشيح ولا من المكنة .....دى نقطة مهمة اوى خلى بالك

ملحوظة أخري

أمبارح فتحت قربة المياة علشان أزود مياة أخدت حوال لتر أو أقل من لتر تقريباً مع العلم لا يوجد تسريب أو تنقيط من الردياتير هل هذا طبيعي مع العلم بحط مياة من الحنفية مش مياة خضراء

مممممممممممممم دى رخمة اوى صراحة بس بامر الله يطلع كولية بيجيب مية او ما شابة

الرد فى الاقتباس ومتابع مع حضرتك

يااااااااااااا رب

إرحمنا بقدرتك علينا

قديم 30-08-2012, 01:57 PM
الصورة الرمزية mr_astra
mr_astra mr_astra غير متواجد حالياً

mr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond repute

: balloons71:

يااااااااااااا رب

إرحمنا بقدرتك علينا

قديم 31-08-2012, 07:48 AM
تامر1970 تامر1970 غير متواجد حالياً
التخصص العملى: محاسب

تامر1970 is a jewel in the roughتامر1970 is a jewel in the roughتامر1970 is a jewel in the rough

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mr_astra مشاهدة المشاركة

الرد فى الاقتباس ومتابع مع حضرتك
الله عليك يا باشا ده انا معايا فيليشيا 97 بقى لها سنه وداخل ارد الاقى الباشا بيعلمنا الجديد والمفيد
قديم 31-08-2012, 08:13 AM
تامر1970 تامر1970 غير متواجد حالياً
التخصص العملى: محاسب

تامر1970 is a jewel in the roughتامر1970 is a jewel in the roughتامر1970 is a jewel in the rough

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة eng_gouda2000 مشاهدة المشاركة

1-
2-
3-
4-
5-
6-

ملحوظة مهمة

ملحوظة أخري

ملحوظة أخري

بلاش بنزين 80 مع الفيليشيا وعن تجربه خليك فى ال90 او ال92 وبكده ماتفتكرش انك بتوفر الفيليشيا قطع غيارها غاليه والفارق فى ثمن البنزين حيوفر لك حاجات كتير