العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الأوروبية > لادا LADA

لادا LADA لادا الروسية LADA احدى شركات اوتوفاز AvtoVAZ الروسية بدات فى السبعينيات بتجميع سيارات فيات 124 واستمرت فى تقديمها بشكل اقتصادى لعشرات السنين تمشيا مع الفكر الشيوعى الروسى الا انها الان تسعى للمنافسة والتجديد بعد شراكتها مع مجموعة رينو - نيسان

قديم 14-07-2012, 07:30 PM
الصورة الرمزية محمد حسن عبد الرحمن
محمد حسن عبد الرحمن محمد حسن عبد الرحمن غير متواجد حالياً
هواياتي: معرفة وتجميع المعلومات عن السيارات واحب اصلح اى حاجة بايدى

محمد حسن عبد الرحمن has a reputation beyond reputeمحمد حسن عبد الرحمن has a reputation beyond reputeمحمد حسن عبد الرحمن has a reputation beyond reputeمحمد حسن عبد الرحمن has a reputation beyond reputeمحمد حسن عبد الرحمن has a reputation beyond reputeمحمد حسن عبد الرحمن has a reputation beyond reputeمحمد حسن عبد الرحمن has a reputation beyond reputeمحمد حسن عبد الرحمن has a reputation beyond reputeمحمد حسن عبد الرحمن has a reputation beyond reputeمحمد حسن عبد الرحمن has a reputation beyond reputeمحمد حسن عبد الرحمن has a reputation beyond repute
افتراضي تركيب تكييف للسيارة لادا

السلام عليكم يا رجالة الحمد لله أشتريت سيارة لادا 2106 (1500) من أسبوع بس الكابينة فى سخونية غريبة وده أكيد من عزل الحرارة لغرفة المحرك أو كابينة السيارة المهم انا عايز أعرف كم يتكلف تركيب تكيف للسيارة وهل هياثر على اداء السيارة أو هيزولها أو هيسخنها وأزى أعرف الموتور اللى عندى يركب عليه تكييف ولا لا ومدى تأثيره على المحرك فى المدى القصير والبعيد والف شكر لدكاترة الادا.
أخوكم محمد

قديم 18-07-2012, 05:24 AM
thunder2006 thunder2006 غير متواجد حالياً
التخصص العملى: مهندس كهرباء

thunder2006 will become famous soon enoughthunder2006 will become famous soon enough
افتراضي رد: تركيب تكييف للسيارة لادا

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محمد حسن عبد الرحمن مشاهدة المشاركة

السلام عليكم يا رجالة الحمد لله أشتريت سيارة لادا 2106 (1500) من أسبوع بس الكابينة فى سخونية غريبة وده أكيد من عزل الحرارة لغرفة المحرك أو كابينة السيارة المهم انا عايز أعرف كم يتكلف تركيب تكيف للسيارة وهل هياثر على اداء السيارة أو هيزولها أو هيسخنها وأزى أعرف الموتور اللى عندى يركب عليه تكييف ولا لا ومدى تأثيره على المحرك فى المدى القصير والبعيد والف شكر لدكاترة الادا.
أخوكم محمد

اهلا يا ابو حميد .. يا اسكندرانى
انت قصدك 2104 الاستيشن صح ؟؟ اللى هى الاستيشن بتاع الـ 2105 ولا قصدك الاستيشن بتاع الـ 2107 ؟؟
على العموم انا كنت بعمل عمرة فى عربيتى 1500 ستيشن وركبتلها موتور نيفا 1600 علشان اركبلها تكييف وعملتلها عزل حرارى فى السقف وتقريبا معظم الاجزاء عزلتها بالفوم الخفيف علشان الجو داخل العربية يكون معزول عن الحرارة الخارجية علشان لما اركبلها التكييف ميكونش فى فقد كتير او اشغله فترات كبيرة ويكون فى اى تأثير على الموتور.
بس اعتقد ان الموتور اللى يصلح يتركب عليه تكييف من اول 1500 سى سى وانت طالع علشان يستحمل التكييف ... لانى ملاحظ ان العربيات المكيفه مواتيرها اعلى من 1500 سى سى.
وعلى العموم انا معاك من اسكندريه ونشوفلنا حد يركبهولنا لانى سمعت اسعار عجيبه فى اسكندريه من اول 3000 الاف حتى 6000 الاف.
لكن فى المنتدى كان فى شخص قال انه ركبه بـ 2000 او 2500 جنيه فقط .. واتمنى انه يفيدنا علشان نركبه ان شاء الله
قديم 18-07-2012, 06:08 AM
الصورة الرمزية sayed2077
sayed2077 sayed2077 غير متواجد حالياً

من انا؟: انا مش فارس ولا فتى احلام انا زحمة وربكه وشغل جنان
التخصص العملى: طالب هندسة قسم اتصالات
هواياتي: الكمبيوتر و السيارات

sayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond repute

فيه صديق كهربائى وفنى تكيف ليا
كنت عامله موضوع على تركيب تكيف ساندن يابانى مع عمل خصم لاعضاء مصر موتورز ليكون تكلفة التركيب شامل كل شىء 2800 جنية
مع ضمان عام كامل شامل جميع الاجزاء

وفيه عضو معانا فى الموقع من الاسماعلية كان معاه شاهين 1400 سى سى
سافر من الاسماعلية الى القاهرة وراح ركب التكيف والحمد لله مبسوط جدا من التكيف ومن الفنى والحمد لله التكبف متركب عنده بقالة اكثر من شهر بدون اى مشاكل وفعلا الراجل ده بيتقى الله فى شغله وقليل جدا ما تلاقى حد بيتقى الله فى شغلة مع العلم يمكن تركيب التكيف حتى لو لسيارة 128 1100 سى سى

وانصحكم تركبو التكيف عنده فعلا اكثر من ممتاز ويستحق عناء السفر

وتم ارسال التليفون والعنون على الخاص

جروب رابطه هيونداى اكسيل على
Facebook
اضغط هنا
-------------------------
للبيع قطع غيار السيارة هيونداى اكسيل
وكل السيارات الكورى
اضغط هنا
--------------------------
سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم
اللهم اغفر للمؤمنين والمؤمنات والمسلمين والمسلمات الاحياء منهم والاموات

سيد عصام
قديم 19-07-2012, 12:05 AM
عبدة البروف عبدة البروف غير متواجد حالياً
من انا؟: من تواضع لله رافعه
التخصص العملى: مهندس
هواياتي: السفر

عبدة البروف has a spectacular aura aboutعبدة البروف has a spectacular aura about

انا معي لادا ماتور 1200سي سي وركبت تكييف وشغال تمام
اي استفسار انا تحت امركم
قديم 19-07-2012, 12:41 AM
bestlove2 bestlove2 غير متواجد حالياً

bestlove2 is on a distinguished road

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة عبدة البروف مشاهدة المشاركة

انا معي لادا ماتور 1200سي سي وركبت تكييف وشغال تمام
اي استفسار انا تحت امركم
ممكن التفاصيل والتجربة وألف مليون مبروك

اللهم إنك عفو كريم حليم عظيم تحب العفو فاعفو عنا