العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتدى الصيانة و اﻹصلاحات > منتدى الصيانة العام

منتدى الصيانة العام أى مشكلة فنية تواجهك ضعها هنا

قديم 05-06-2009, 11:39 AM
higothere higothere غير متواجد حالياً

higothere is on a distinguished road
افتراضي ممكن حد يفيدني بخصوص ال128 بس ياريت بسرعة

صباح الخير للجميع..

أنا عربيتي 128 دخلت عمرة وكان فيها شوية شروخ في الشاسيه من تحت.. فالسمكري بينصحني إنه يركب دعامات عرضية في السيارة من قدام، ودعامات طولية بطول السيارة من اليمين والشمال، وبيقولي إنهم بيعملوا كده في 28 كتيير، بسبب طرق المحروسة الممهدة طبعا. أنا سؤالي هل ده هايأثر على السيارة، وهل ينزل من سعرها عند إعادة البيع.. أرجو سرعة الرد لأني رايح النهاردة أشوفها، وأرد على الراجل .. أنا بصراحة قلقان .. بس قلت أسال أهل الخبرة .. وشكرا ليكم مقدمًا
قديم 06-06-2009, 09:44 AM
الصورة الرمزية احمد الحميري
احمد الحميري احمد الحميري غير متواجد حالياً
من انا؟: انا احمد عمري 17
التخصص العملى: مكانيك
هواياتي: تاليف للسيارت

احمد الحميري has a reputation beyond reputeاحمد الحميري has a reputation beyond reputeاحمد الحميري has a reputation beyond reputeاحمد الحميري has a reputation beyond reputeاحمد الحميري has a reputation beyond reputeاحمد الحميري has a reputation beyond reputeاحمد الحميري has a reputation beyond reputeاحمد الحميري has a reputation beyond reputeاحمد الحميري has a reputation beyond reputeاحمد الحميري has a reputation beyond reputeاحمد الحميري has a reputation beyond repute
افتراضي رد: ممكن حد يفيدني بخصوص ال128 بس ياريت بسرعة

السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة

اخوي اشتي اقلك ان اي شي يحصل للشاسية اكيد با ينقص من سعرها لانها اذا كانت مشروخة

لابد ما يفحصها المشتري انت سوي لها دعامات وخلي السمكري يخفي الشروخ با اللحام وما يكون الا خير

والدعامات تكون في وضع مناسب علشان تقوي الشاسية

تحياتي
قديم 06-06-2009, 12:22 PM
فادى فادى غير متواجد حالياً

فادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond repute

مفيش داعى للدعامات و الكلام ده,
لحم الشروخ فقط, ال128 مبيحصلش فيها موضوع الشاسيه الا فى حالة وجود مشكلة فى العفشة الأمامية و خاصة المساعدين, فى الحالة دى فقط بيبقى الحمل كبير على الشاسيه و بالتالى بيتشرخ,
اذن الحل ليست فى اضافة دعامات, انما فى فحص و اصلاح العفشة الأمامية و لاسيما المساعدين, لو المساعدين كويسين و مش قافشين استحالة الشاسيه يتشرخ مهما كان شكل الطرق اللى بتمشى فيها.

أخر مواضيعى :
اختبار الفيات برافو 120 حصان تى جيت.

وداعا يا ايها الصقر الجسور
قضيت معكى أحلى ايامى.

فيات برافو مرحى مرحى
قديم 06-06-2009, 08:02 PM
mohamed ibiza mohamed ibiza غير متواجد حالياً
من انا؟: MOHAMED IBIZA
التخصص العملى: STUDENT
هواياتي: AUTOS

mohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond repute

دي مش اول مرة اسمع عن شاسيه 128 مشرخ

لو مش هتجري و تخلي بالك في المطبات ملهاش لازمه انما لو سواقتك عنيفه اعملهم

IBIZA
قديم 06-06-2009, 08:09 PM
الصورة الرمزية DK.Cupo
DK.Cupo DK.Cupo غير متواجد حالياً
من انا؟: Driving King
التخصص العملى: Don't Ask Please
هواياتي: السباحة والعاب القوى ورياضه الكنغوفو وقفز المظلات

DK.Cupo has a reputation beyond reputeDK.Cupo has a reputation beyond reputeDK.Cupo has a reputation beyond reputeDK.Cupo has a reputation beyond reputeDK.Cupo has a reputation beyond reputeDK.Cupo has a reputation beyond reputeDK.Cupo has a reputation beyond reputeDK.Cupo has a reputation beyond reputeDK.Cupo has a reputation beyond reputeDK.Cupo has a reputation beyond reputeDK.Cupo has a reputation beyond repute

صح كلامك يا ابيزا باشا

I do not like driving a fast but I love fly slowly