العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الامريكية > فورد FORD

قديم 24-05-2012, 02:55 PM
الصورة الرمزية DANGEROUS801
DANGEROUS801 DANGEROUS801 غير متواجد حالياً

DANGEROUS801 is on a distinguished road
افتراضي استهلاك البنزين لفورد فوكاس 2006

ياجماعة ممكن حد يقولى المفروض يما تكون العربية متفوله تعمل كام كيلو لفورد فوكاس 2006
انا كان عندى حساس الاوكسجين بايظ الاتنين الاخضر والازرق وغيرتهم وجبت جديد من برا علشان تمنهم غالى جدا فى مصر المهم رحت فولت بابص على Distance to empty طلعت 470 كيلو فى حاجة كمان العربية طبعا بتنور بنزين لما يتبقى 80 كيلو فى البنزين معنى كده ان 41 لتر يمشوا العربية 390 كيلو
قديم 24-05-2012, 04:14 PM
الصورة الرمزية eng/walaaeldeen
eng/walaaeldeen eng/walaaeldeen غير متواجد حالياً

من انا؟: مهندس سيارات
التخصص العملى: مهندس سيارات
هواياتي: الفك و التركيب

eng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond repute
افتراضي رد: استهلاك البنزين لفورد فوكاس 2006

السلام عليكم
الكلام ده معناه ان الأستهلاك عالي ومن الممكن يكون الحساس مش مظبوط او الأحتمال الأكبر ان الكمبيوتر الخاص بالسياره لم يتم مسح اشارة عطل الحساس فلأعمل اسكان وأمسح الأمر القديم بعطل الحساس
والله المستعان

صل اللهم على خير الأولين والآخرين وعلى آله الطيبين الطاهرين واصحابه الغر الميامين ومن تبع هديه إلى يوم الدين

سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم
ربي اغفر لي وتب علي إنك انت التواب الغفور
لا إله إلا أنت سبحانك إني كنت من الظالمين
قديم 24-05-2012, 06:53 PM
الصورة الرمزية memodina1
memodina1 memodina1 غير متواجد حالياً
من انا؟: محمد مصطفى..01223907706
التخصص العملى: محامى..حقوق عين شمس
هواياتي: السوفت وير وعالم السيارات

memodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond repute

لو العربية 1600cc يبقى معدلك كويس وممتاز صدقنى كدة تمام جدا ولو طلعت على الصحراوى على 100 كيلو سرعة هتعمل اكتر بس احنا بنزود شوية عشان ننجز ودا بيحرق بنزين اكتر
قديم 25-05-2012, 02:59 AM

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة مشمش1 مشاهدة المشاركة

السلام عليكم

الكلام ده معناه ان الأستهلاك عالي ومن الممكن يكون الحساس مش مظبوط او الأحتمال الأكبر ان الكمبيوتر الخاص بالسياره لم يتم مسح اشارة عطل الحساس فلأعمل اسكان وأمسح الأمر القديم بعطل الحساس

والله المستعان

لا يا باشا ازاى لو مامسحتش الخطا هتفضل لمبة الـ check engine منورة انا عملتها على العموم واحد قالى اعمل reset لاستهلاك البنزين هشوف واقولكم
قديم 02-06-2012, 12:24 AM

الحمد لله انا شوفت اتنين تويوتا كورولا الشكل الجديد وكان الاتنين فول تانك وبصيت على الـ RANGE اللى هو المدى لقيته 330كم والتانية 320كم معنى كده ان الفوكاس عسل قوى