العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات اليابانية > متسوبيشى Mitsubishi > لانسر بومه

لانسر بومه متسوبيشى لانسر

قديم 14-04-2012, 02:19 PM
mokema mokema غير متواجد حالياً

mokema has a spectacular aura aboutmokema has a spectacular aura aboutmokema has a spectacular aura about
افتراضي اسفسار بخصوص لانسر 1300

السلام عليكم ورحمة الله. انا ياجماعة اشتريت لانسر موديل 2006 1300 cc وكنت عايز اعرف ياترى قطع الغيار معدل استهلاكها كام يعنى سير الكاتينة يغير على كام كيلو وفلتر الزيت والبنزين يعنى كل قطع الغيار ويسلام لو حد يعرف الاسعار.
قديم 15-04-2012, 04:57 PM

mokema has a spectacular aura aboutmokema has a spectacular aura aboutmokema has a spectacular aura about
افتراضي رد: اسفسار بخصوص لانسر 1300

ماشاء الله ولا واحد يعرف معدلات الاستهلاك كام بالظبط
قديم 15-04-2012, 05:12 PM
ahany ahany غير متواجد حالياً
التخصص العملى: مهندس حر

ahany has a reputation beyond reputeahany has a reputation beyond reputeahany has a reputation beyond reputeahany has a reputation beyond reputeahany has a reputation beyond reputeahany has a reputation beyond reputeahany has a reputation beyond reputeahany has a reputation beyond reputeahany has a reputation beyond reputeahany has a reputation beyond reputeahany has a reputation beyond repute

اولا الف مبروك على السيارة ربنا يكفيك شرها ويديلك خيرها
انا معى لانسر 2007 اتوماتيك واعتقد ان اسعار قطع الغيار واحدة
اولا سير الكاتينة
يتم تغييرة كل 60 الف بس انا بغيرة كل 40 الف وسعر الاصلى 275 جم . وفى نوع تيوانى او صينى ب 75 جم
ثانيا . فلتر البنزين جوة التنك وفى الغالب بيتفك يتنظف فقط دون الحاجة الى تغييرة وسعرة غالى حيث انة داخل الطرمبة ( اعتقد بتغير الطرمبة و الفلتر مع بعض )
بخصوص فلتر الزيت الاصلى ب 35جم ويتغير كل غيارين زيت يعنى مرة زيت و التانية زيت وفلتر وافضل زيت هو موبيل xhp فى حدود 125 جم وبتغيرة فى الصيف كل 2500 كم وفى الشتاء كل 3500 كم
وياريت تقولى عملت صيانة اية للسيارة اول ما اشترتها علشان لو حاجة ناقصة اقولك عليها
اما بخصوص استهلاك البنزين
فى داخل المدينة من 200 الى 220 للصفيحة وهتقل شوية مع التكييف
فى السفر لو فى حدود سرعة 100 كم /ساعة تصل الى 300 كم صفيحة
بس لو كنت بتجرى على 150 كم / ساعة الاستهلاك بيكون فى حدود 220 الى 240 كم / للصفيحة ( 20 لتر )
انصحك ببنزين 92
وتقبل مرورى واى استفسار انا تحت امرك
قديم 16-04-2012, 02:14 PM

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahany مشاهدة المشاركة

اولا الف مبروك على السيارة ربنا يكفيك شرها ويديلك خيرها
انا معى لانسر 2007 اتوماتيك واعتقد ان اسعار قطع الغيار واحدة
اولا سير الكاتينة
يتم تغييرة كل 60 الف بس انا بغيرة كل 40 الف وسعر الاصلى 275 جم . وفى نوع تيوانى او صينى ب 75 جم
ثانيا . فلتر البنزين جوة التنك وفى الغالب بيتفك يتنظف فقط دون الحاجة الى تغييرة وسعرة غالى حيث انة داخل الطرمبة ( اعتقد بتغير الطرمبة و الفلتر مع بعض )
بخصوص فلتر الزيت الاصلى ب 35جم ويتغير كل غيارين زيت يعنى مرة زيت و التانية زيت وفلتر وافضل زيت هو موبيل xhp فى حدود 125 جم وبتغيرة فى الصيف كل 2500 كم وفى الشتاء كل 3500 كم
وياريت تقولى عملت صيانة اية للسيارة اول ما اشترتها علشان لو حاجة ناقصة اقولك عليها
اما بخصوص استهلاك البنزين
فى داخل المدينة من 200 الى 220 للصفيحة وهتقل شوية مع التكييف
فى السفر لو فى حدود سرعة 100 كم /ساعة تصل الى 300 كم صفيحة
بس لو كنت بتجرى على 150 كم / ساعة الاستهلاك بيكون فى حدود 220 الى 240 كم / للصفيحة ( 20 لتر )
انصحك ببنزين 92
وتقبل مرورى واى استفسار انا تحت امرك
ربنا يخليك انا متشكر جدا لذوقك . انا غيرت الزيت و الفلتر بس لان صاحب العربية كان لسة مغير سير الكتينة ومجموعة السيور وكان مغير كاوتش جديد. بس عايز اعرف تيل الفرامل بيتغير على كام كيلو.
والف شكر ليك
قديم 27-04-2012, 08:41 PM
ahany ahany غير متواجد حالياً
التخصص العملى: مهندس حر

ahany has a reputation beyond reputeahany has a reputation beyond reputeahany has a reputation beyond reputeahany has a reputation beyond reputeahany has a reputation beyond reputeahany has a reputation beyond reputeahany has a reputation beyond reputeahany has a reputation beyond reputeahany has a reputation beyond reputeahany has a reputation beyond reputeahany has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mokema مشاهدة المشاركة

ربنا يخليك انا متشكر جدا لذوقك . انا غيرت الزيت و الفلتر بس لان صاحب العربية كان لسة مغير سير الكتينة ومجموعة السيور وكان مغير كاوتش جديد. بس عايز اعرف تيل الفرامل بيتغير على كام كيلو.
والف شكر ليك
اولا اسف جدا على التاخر فى الرد
بخصوص تيل الفرامل
عمر تيل الفرامل بالسيارة بيتوقف على عوامل كثيرة فلا يمكن تحديد معاد معين لتغييرة
من تلك العوامل هل تيل الفرامل اصلى ام كورى
طريقة القيادة
نوع الطرق مثل سفريات ام طرق داخلية
بصفة عامة الاتوماتيك بتاكل تيل فرامل اكثر من المانيوال
الافضل اكشف على التيل وتغييرة بتيل اصلى لو محتاج تغيير
مع خالص تحياتى