العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > مقارنات

مقارنات لمساعدة الأعضاء فى المفاضلة بين الأنواع المختلفة من السيارات

قديم 10-05-2009, 07:13 PM
ابا رضوى ابا رضوى غير متواجد حالياً

ابا رضوى has a reputation beyond reputeابا رضوى has a reputation beyond reputeابا رضوى has a reputation beyond reputeابا رضوى has a reputation beyond reputeابا رضوى has a reputation beyond reputeابا رضوى has a reputation beyond reputeابا رضوى has a reputation beyond reputeابا رضوى has a reputation beyond reputeابا رضوى has a reputation beyond reputeابا رضوى has a reputation beyond reputeابا رضوى has a reputation beyond repute
الاثنين عاوزين دار مسنين

السلام عليك
اخوانى الاعضاء فى المنتدى من اهل الخبره ممكن مقارنه البيجو 305 والمازدا 929 موديل 79 يعنى وانا لسه بحبى بس على راى المثل على اد لحافك مد رجليك والله المستعان مع العلم انى محتاجها لاستعمال بسيط يعتى 20 او25 كيلو يومين وجزاكم الله كل الخيرptmnlo123per154
قديم 10-05-2009, 09:04 PM
محمد شهاب محمد شهاب غير متواجد حالياً

محمد شهاب has a reputation beyond reputeمحمد شهاب has a reputation beyond reputeمحمد شهاب has a reputation beyond reputeمحمد شهاب has a reputation beyond reputeمحمد شهاب has a reputation beyond reputeمحمد شهاب has a reputation beyond reputeمحمد شهاب has a reputation beyond reputeمحمد شهاب has a reputation beyond reputeمحمد شهاب has a reputation beyond reputeمحمد شهاب has a reputation beyond reputeمحمد شهاب has a reputation beyond repute
افتراضي رد: الاثنين عاوزين دار مسنين

بانسبة للـ 305شوف ياسيدى
هى عربية كويسة بالنسبة للاداء بتاعها
انا كان عندى موديل 80 وفضلت معايا 3 سنين وكنت شاريها مستعملة
مشكلتها ان قطع غيارها غالية ومش اى ميكانيكى يشتغل فيها
علشان موتورها غريب شوية
بالنسبة للمازدا مش عارف عنها حاجة
نصيحة منى مادام لسه جديد فى موضوع العربيات جرب فيات او نصر مستعمل
اعطال قليلة / اصلاح سهل / قطع غيار رخيصة / اى ميكانيكى يشتغل فيها
ياريت بقية الزملاء يفيدوك
قديم 10-05-2009, 10:50 PM

ابا رضوى has a reputation beyond reputeابا رضوى has a reputation beyond reputeابا رضوى has a reputation beyond reputeابا رضوى has a reputation beyond reputeابا رضوى has a reputation beyond reputeابا رضوى has a reputation beyond reputeابا رضوى has a reputation beyond reputeابا رضوى has a reputation beyond reputeابا رضوى has a reputation beyond reputeابا رضوى has a reputation beyond reputeابا رضوى has a reputation beyond repute

الف شكر يا باشا
قديم 11-05-2009, 12:10 AM
الصورة الرمزية hazem_khidr
hazem_khidr hazem_khidr غير متواجد حالياً

من انا؟: انا مهما كبرت صغير ..انا مهما عليت مش فوق !!!!
التخصص العملى: محاسب و صاحب مصنع ملابس
هواياتي: السيارت و شغف القياده

hazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond repute

اهلا و سهلا بيك و عقبال ما تجيب افضل عربيه في العالم
العربيتين اللي بتقول عليهم دول فيهم مزايا و عيوب
البيجو ال 305 لا تمت للبيجو بصله الا الاسم فقط
بصراحه عربيه مليانه مشاكل و بتكسر بساتم باستمرار
و لا انصح بها مطلقا خصوصا ان مافيش عربيه حالتها تشجع.
المازدا 929 عربيه جامده و زلطه بمعني الكلمه تخش بيها في الحيطه
و متور كبير و دا مشكلتها ان حتبقي 2000 سي سي
يعني بنزين زياده و قطع غيارها متوافره و موجود كل حاجتها عندي في المحله
لانها شغاله تاكسيات هنا و كل قطع غيارها استعمال و جديد موجوده.
بصراحه انا افضل 128 تكون حالتها نضيفه تبتدي بيها و بعدين لما ربنا يكرمك
تغير علي حاجه احسن

حـازم خـضـر

قديم 11-05-2009, 05:41 PM

الف شكر حازم باشا على الاهتمام وياريت نبذه عن 128 مابين 15000 الى20000 الف ولو ممكن المبلغ ده يجيب ريجاتا او لادا حالتها كويسه ولا لاوايهما افضل مع المقارنه من حيث قطع العيار واستهلاك البنزين وبسمع ان الانواع دى بتكون خشنه لانها دفع خلفى وجزاك الله كل الخير