العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > تعديل السيارات والاكسسوارت > تعديل السيارات العــام

تعديل السيارات العــام منتدى تعديل السيارات والاكسسوارات والسانود سيستمCar Tuning - Pimp My CaR!!!!!

قديم 22-03-2012, 10:42 AM
الصورة الرمزية أيمن الروبي
أيمن الروبي أيمن الروبي غير متواجد حالياً
التخصص العملى: تجديد السيارات

أيمن الروبي has a reputation beyond reputeأيمن الروبي has a reputation beyond reputeأيمن الروبي has a reputation beyond reputeأيمن الروبي has a reputation beyond reputeأيمن الروبي has a reputation beyond reputeأيمن الروبي has a reputation beyond reputeأيمن الروبي has a reputation beyond reputeأيمن الروبي has a reputation beyond reputeأيمن الروبي has a reputation beyond reputeأيمن الروبي has a reputation beyond reputeأيمن الروبي has a reputation beyond repute
افتراضي اين يوجد الشكمان الذي يخرج النار

انا ياجماعة كنت شفت عربية مركبة شكمان بيخرج نار فكنت عاوز اعرف ازاي وبيتعمل فين وبكام وكل التفاصيل

استفسر عن دهان سيارتك !!!

اللهم لك الحمد كما ينبغي لجلال وجهك وعظيم سلطانك

ورشة إيه آي أوتو بينت لسمكرة ودهان السيارات
قديم 22-03-2012, 12:50 PM
الصورة الرمزية Hisham.Elgazzar
Hisham.Elgazzar Hisham.Elgazzar غير متواجد حالياً

من انا؟: الفقير إلى الله
هواياتي: جميع الأعمال اليدوية-IT

Hisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond repute
للاهمية رد: اين يوجد الشكمان الذي يخرج النار

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة aimooo مشاهدة المشاركة

انا ياجماعة كنت شفت عربية مركبة شكمان بيخرج نار فكنت عاوز اعرف ازاي وبيتعمل فين وبكام وكل التفاصيل
هو منظره جامد و خصوصا بالليل بس الناس هتقلق من صوته
ده تستعمله لما تكون بتشد مع حد على الطريق ولما تعديه تديله كام فرقعه كده
عشان تقوله انا أفحمتك
فى نوعين واحد بيتعمل عمولة
والتانى الأصلى بيعدى تمنه الـ500 جنيه
إسأل عند بتوع الكماليات فى احمد سعيد
أو أكتب على الفيس بوك اسم المحل ده
Drift king
صاحب المحل اسمه محمد أشرف
متمكن اوى فى موضوع الكماليات و يجيبلك التايهة
ومتنساش تقولنا اه الاخبار
متابع معاك وتقبل مرورى
قديم 22-03-2012, 09:51 PM
الصورة الرمزية Vanditta
Vanditta Vanditta غير متواجد حالياً

Vanditta has a reputation beyond reputeVanditta has a reputation beyond reputeVanditta has a reputation beyond reputeVanditta has a reputation beyond reputeVanditta has a reputation beyond reputeVanditta has a reputation beyond reputeVanditta has a reputation beyond reputeVanditta has a reputation beyond reputeVanditta has a reputation beyond reputeVanditta has a reputation beyond reputeVanditta has a reputation beyond repute
افتراضي رد: اين يوجد الشكمان الذي يخرج النار

انا برضو شوفت قبل كدة بيجو 205 والواد عمال يحرق على الموتور فببص على الديفل بتاعة لاقيتة عمال يطلع نار

على ما اظن هو كيت بيتباع كامل زى الصورة دى
او بيتعمل عمولة عند الكهربائى تقريبا بتركب بوجية فى علبة الشكمان واصل بموبينة وبيبقى فى زرار انت تشغلة من عندك
مش فاكر التفاصيل اوى عشان مالخبطكش
بس انتظر رأى الاعضاء الخبرة المحترمين
قديم 25-03-2012, 12:41 PM
الصورة الرمزية أيمن الروبي
أيمن الروبي أيمن الروبي غير متواجد حالياً
التخصص العملى: تجديد السيارات

أيمن الروبي has a reputation beyond reputeأيمن الروبي has a reputation beyond reputeأيمن الروبي has a reputation beyond reputeأيمن الروبي has a reputation beyond reputeأيمن الروبي has a reputation beyond reputeأيمن الروبي has a reputation beyond reputeأيمن الروبي has a reputation beyond reputeأيمن الروبي has a reputation beyond reputeأيمن الروبي has a reputation beyond reputeأيمن الروبي has a reputation beyond reputeأيمن الروبي has a reputation beyond repute

ياريت اللي عند فكره بالموضوع يا اعضاء المنتدي الكرام يفيدنا

استفسر عن دهان سيارتك !!!

اللهم لك الحمد كما ينبغي لجلال وجهك وعظيم سلطانك

ورشة إيه آي أوتو بينت لسمكرة ودهان السيارات
قديم 26-03-2012, 12:33 AM
yasser.omar yasser.omar غير متواجد حالياً

yasser.omar is a glorious beacon of lightyasser.omar is a glorious beacon of lightyasser.omar is a glorious beacon of lightyasser.omar is a glorious beacon of lightyasser.omar is a glorious beacon of lightyasser.omar is a glorious beacon of light

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة aimooo مشاهدة المشاركة

ياريت اللي عند فكره بالموضوع يا اعضاء المنتدي الكرام يفيدنا
الموضوع ده اسمه " الباك فاير BACK FIRE " وفي منه نوعين
النوع الاول
وده بيتعمل عمولة ومكون من موبينة + بوجيه + مفتاح ضغط + سلكة بوجيه واحدة
الطريقة
بتروح فى الشكمان فى اخره بعد العلبة الاخيرة وقبل النهاية ب 20 سم تقريبا وتعمل فتحة فى الشكمان على مقاس البوجيه وتركبه كانك بتركبه فى الموتور على نفس الوضعية وبعد كده تجيب سلكة البوجيه وتوصله بالموبينة من الفتحة اللى فوق وتكون واضع الموبينة فى مكان قريب ومثبتها كويس وبعد كده تجيب مفتاح الضغط هتلاقى فى طرفين طرف يوصل على الموجب للبطارية والطرف التانى يوصل على الموجب للموبينة وتخلى المفتاح طبعا جانبك عند الدركسيون
دور العربية ودوس بنزين واضغط المفتاح بس خلى بالك الضغط مش باستمرار " لا " اضغط وارفع وهكذا علشان كده لازم يكون مفتاح ضغط
طريقة عمله
عند الضغط على دواسة البنزين يخرج من الشكمان قطرات من البنزين وعند الضغط على المفتاح تحدث الشرارة وتشعل نار مع البنزين الخارج
ملحوظة
الموبينة لازم تكون زى اللى فى الصورة فوق
الطرف الاخر للموبينة غطيه بعازل كهرباء
نسيت اقولك ابقى هات كرسي بوجيه والحمه فى الشكمان وركب فيه البوجيه علشان لو البوجيه تلف تقدر تغيره
مفيش منه اى ضرر على العربية خالص بس ممنوع فى المرور وخلى بالك انك تشغله وفى حد وااقف قصاده
النوع التانى
وده فى حدود حوالى من 500 الى 1000 جنيه وده بيكون جاهز بالكامل بس النوع الغالى وده اللى بيدى احلى نتيجة بيكون مزود برشاش بنزين خاص وكل ما البنزين بيخلص بتعبيه تانى
وتحت امرك فى اى استفسار :ff5a 34af6efef0e643e

الكلمات الدليلية
شكمان, نار