العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الكورية والماليزية > شيفروليه الكورية CHEVROLET و دايو DAEWOO > كروز

كروز chevy gold logo

قديم 12-10-2011, 04:22 AM
الصورة الرمزية HaMaDa-ToUBaR
HaMaDa-ToUBaR HaMaDa-ToUBaR غير متواجد حالياً
من انا؟: Egyptian man, like all young people seeking to elevate himself and gain more experience and friends
التخصص العملى: Currently the Faculty of Commerce, Mansoura University, but after like that God knows
هواياتي: Computers, networks and social relationships

HaMaDa-ToUBaR has a reputation beyond reputeHaMaDa-ToUBaR has a reputation beyond reputeHaMaDa-ToUBaR has a reputation beyond reputeHaMaDa-ToUBaR has a reputation beyond reputeHaMaDa-ToUBaR has a reputation beyond reputeHaMaDa-ToUBaR has a reputation beyond reputeHaMaDa-ToUBaR has a reputation beyond reputeHaMaDa-ToUBaR has a reputation beyond reputeHaMaDa-ToUBaR has a reputation beyond reputeHaMaDa-ToUBaR has a reputation beyond reputeHaMaDa-ToUBaR has a reputation beyond repute
افتراضي اول عطل فى عربيتى مع تمام 13 الف كيلو

طبعا احب احى مبدئيا كل اصدقائى وكل اعضاء مصر موتوزر الى هما اكتر من اخواتى ولازم طبعا اشارككم اى حدث يحصل عندى

انا امبارح غسلت العربية وسافرت ورجعت فى نفس اليوم .. وانا داخل البلد لمبة الاية بى اس abs نورت بينى وبينك قولت يمكن تكون تهنيجى كمبيوتر استنى ياواد كدة لما تروح عند الجراج وبطل ودور وشوف

وفعلا عملت كدة وكانت المفجأة ان اللمبة طفت قولت بقى اجرب واشوف الاية بى اس شغال ولا ... اول ما دوست ع الفرامل نورت تانى ... قولت بس كدة الموضوع بقى واقع وادمى ان فى مشكلة المهم جرجت العربية ..

تانى يوم الصبح كلمت الميكانيكى وحكيلتة ع الموضوع واتفقت انى اروحلة اخر النهار كدة

وروحت للحاج محمود ( الميكانيكى) عملنا تشيك بالكمبيوتر وظهر ان فى مشكلة فى السينسور الى فى العجلة الشمال ومسحنا الايرور ورجع تانى ..

بدأ الحل وفكينا الجنط وبعدين فجينا السينسور واتنضف وبعدين ركبنا تانى ( للاسف نفس المشكلة هى هى ... يعنى سينسور كدة يا معلم لازم يتغير )

طبعا علشان نقطع الشك باليقين ان المشكلة فى السينسور مش فى كابل الكهربا الى موصلة جبنا سينسور تانى وركبناة وشتغل وكلة تمام

طبعا السينسور بتاع العربية مش موجود المهم الحاج محمود عندة سينسور ماذدا 3 استيراد وهو دة الى جربناة ويركب عادى قولتلة يركبة قالى لاء لما نسأل الاول ولما نيأس نخلى دة اخر خيار لينا

وهو مسافر بكرة القاهرة ان شاء الله ولو اتلاقاة هيجيبة ملقهوش هنركب بتاع الماذدا وبصراحة انا بحترم اى حاجة استيراد اكتر من الجديد لانة خارج من عربية وبتاع الشركة الاصلى لكن الجديد الله اعلم بية

انا بس عاوز منكم حاجتين

اول حاجة تدعولى ان ربنا يعدى الموضوع دة ع خير لانة بصراحة ومخبيش عليكى معكننى

وثانى حاجة بقى انا نفسى اعرف السينسور دة اية الى بوظة واية احتمالات ان عربية جديدة يبوظلها سنسور الاية بى اس فى البداية كدة ؟؟

اة معلش وحاجة تالتة كمان .. انا طبعا اول مرة اشوف السينسور دة فى الحقيقة كدة انا لاحظت انة عبارة عن قطعة بلاستيك كدة .. حد عندة فكرة دة بيشتغل ازاى او اية فكرتة ؟؟

واشوووفكم ع خير مع تفاصيل جديدة غذا ان شاء الله

HaMaDa-ToUB@R

01000902024

قديم 12-10-2011, 04:26 AM
الصورة الرمزية crime
crime crime غير متواجد حالياً
من انا؟: متخصص توظيف سيارات وومركز خدمه معتمد كيا
التخصص العملى: مروج سيارات للسفارات وشركات السياحه والهيئات الحكوميه
هواياتي: .جديد السيارات .الكتب سماع القران الكريم

crime has a reputation beyond reputecrime has a reputation beyond reputecrime has a reputation beyond reputecrime has a reputation beyond reputecrime has a reputation beyond reputecrime has a reputation beyond reputecrime has a reputation beyond reputecrime has a reputation beyond reputecrime has a reputation beyond reputecrime has a reputation beyond reputecrime has a reputation beyond repute
افتراضي رد: اول عطل فى عربيتى مع تمام 13 الف كيلو

بسيطه يا باشا ان شاء الله
وان شاء الله الحاج محمود يعرف يلائيه استيراد
تقبل تحياتى
قديم 12-10-2011, 05:15 AM
الصورة الرمزية memodina1
memodina1 memodina1 غير متواجد حالياً
من انا؟: محمد مصطفى..01223907706
التخصص العملى: محامى..حقوق عين شمس
هواياتي: السوفت وير وعالم السيارات

memodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond repute

لاة بسيطة يا ما عربيات زيرو فيها بلاوى الحمد لله وعلى فكرة لو سنسور يبقى معلش تعالى على نفسك ورح التوكيل واعمل انك متعرفش حاجة وقولهم العربية جديدة وفيها كدا وزرجن وكشر واعمل انك مش هتخرج الا لما تتغير وصدقنى ممكن لوحدهم يغيروها ولو تدفع قليل وخلاص انما بلاش استيراد بتاع المازدا دا هات حاجة العربية احسن وجديدة من التوكيل اضمن العربية لسة جديدة حرام تجيب حاجة تبوظ حاجة
قديم 12-10-2011, 05:56 AM
الصورة الرمزية AbOnOrA
AbOnOrA AbOnOrA غير متواجد حالياً
Aِِbo(Nora&Islam&Judy)
Wael Magdy Salah
من انا؟: ابو نورا واسلام
التخصص العملى: IT Consultant
هواياتي: Computers, Automotives

AbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond repute

بص يا باشا بعد البحث والتقصى لقيت الاتى

اولا السنسور موجود ومتوفر سواء فى مصر او مستورد بس مقدرتش اعرف بالظبط موجود فين وبكام فى مصر بس اكيد هتلاقيه ان شاءالله

ثانياً العيب معروف بره وشائع نوعاً ما فمش شرط ان تكون عملت حاجة ده زى اى قطعة غيار وارد تبوظ وتتغير متدايقش نفسك
http://www.aboutautomobile.com/TSB/2...+Warning+Light

http://www.chevroletproblems.com/tsbs/Cruze/2011/

بل غالبا العربيات اللى فيها اى بى اس عموما معرضة لان يبوظ فيها سنسور مش مشكلة خالص

فمتزعلش نفسك وبسيطة ان شاء الله بس انا افضل تجيب قطعة الغيار بتاعتها مش من حاجة تانية

اخر موضوعاتى
قريباً تقرير وتجربة اداء دايهاتسو تريوس * تويوتا راش

قديم 12-10-2011, 07:22 AM
الصورة الرمزية HaMaDa-ToUBaR
HaMaDa-ToUBaR HaMaDa-ToUBaR غير متواجد حالياً
من انا؟: Egyptian man, like all young people seeking to elevate himself and gain more experience and friends
التخصص العملى: Currently the Faculty of Commerce, Mansoura University, but after like that God knows
هواياتي: Computers, networks and social relationships

HaMaDa-ToUBaR has a reputation beyond reputeHaMaDa-ToUBaR has a reputation beyond reputeHaMaDa-ToUBaR has a reputation beyond reputeHaMaDa-ToUBaR has a reputation beyond reputeHaMaDa-ToUBaR has a reputation beyond reputeHaMaDa-ToUBaR has a reputation beyond reputeHaMaDa-ToUBaR has a reputation beyond reputeHaMaDa-ToUBaR has a reputation beyond reputeHaMaDa-ToUBaR has a reputation beyond reputeHaMaDa-ToUBaR has a reputation beyond reputeHaMaDa-ToUBaR has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة memodina1 مشاهدة المشاركة

لاة بسيطة يا ما عربيات زيرو فيها بلاوى الحمد لله وعلى فكرة لو سنسور يبقى معلش تعالى على نفسك ورح التوكيل واعمل انك متعرفش حاجة وقولهم العربية جديدة وفيها كدا وزرجن وكشر واعمل انك مش هتخرج الا لما تتغير وصدقنى ممكن لوحدهم يغيروها ولو تدفع قليل وخلاص انما بلاش استيراد بتاع المازدا دا هات حاجة العربية احسن وجديدة من التوكيل اضمن العربية لسة جديدة حرام تجيب حاجة تبوظ حاجة
تسملى يا غالى ع مرورك .. بالنسبة لمووضع التوكيل انا لو قربتلة هيولعو فيا لانهم بيكرهو العربية الى معايا جدا ولما بيسمعو سيرتها بيركبهم ميت عفريت ... هو عموما انا منتظر ان شاء الله ولو موجود هجيبة وهتوكل ع الله ... واكيد انا متفق معاك انا حاجة العربية الاصلية اكيد افضل .. هو انا بس خوفى ان يكون حاجة مش اصلية وكدة .. لكن الاستيراد اهو مفكوك من عربية ومعروف انة اصلى وربنا يسهلها

HaMaDa-ToUB@R

01000902024