العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتدى الصيانة و اﻹصلاحات > منتدى الصيانة العام

منتدى الصيانة العام أى مشكلة فنية تواجهك ضعها هنا

قديم 10-07-2011, 01:43 AM
الصورة الرمزية momen_bondok
momen_bondok momen_bondok غير متواجد حالياً

من انا؟: أنا الفقيـرُ إلـى ربِّ السمـواتِ أنا المُسيكِينُ فى مجموع حالاتـي
التخصص العملى: فى مجال السياحه ( رحلات حج وعُمرة )
هواياتي: البرمجة , ما يخص السيارات , الكمبيوتر, الزراعة

momen_bondok has a reputation beyond reputemomen_bondok has a reputation beyond reputemomen_bondok has a reputation beyond reputemomen_bondok has a reputation beyond reputemomen_bondok has a reputation beyond reputemomen_bondok has a reputation beyond reputemomen_bondok has a reputation beyond reputemomen_bondok has a reputation beyond reputemomen_bondok has a reputation beyond reputemomen_bondok has a reputation beyond reputemomen_bondok has a reputation beyond repute
افتراضي الهاند بريك ضعيفة جدا ؟؟؟؟؟

بسم الله الرحمن الرحيم

انا من حوالى 6 شهور اول ما اشترينا العربية واول يوم اطلع بيها نسيت فرامل اليد مشدودة ومشيت مسافة طويلة شوية وبعد شوية شميت رائحة شياط ودخان ينبعث من العجل الخلفى المهم عرفت انى نسيت انزل الفرامل وطبعا الفرامل اصبحت لا وجود لها

المهم الاسبوع اللى فات روحت الميكانيكى وشرحت لية القصة وراح فاكك العجلتين الخلفيتين بس لقى ماستر الفرامل الشمال مرشح المهم غيرتة وقالى الفرامل كدة تمام قولت لية ازاى وتيل الفرامل فقال انة سليم
روحت شادد الهاند وزققت العربية راحت اتحركت عادى
تخيلو استحالة اوقفها على مطلع جراج فقال لى طبعا لا قلت لية طب ازاى المرسيدس بتقف كل يوم (بتاعت جارى) فقال انت هتجيب المرسيدس زى ال 128 وبالتالى على مطلع الكوبرى هتعمل نفس الحكاية

بس انا مش مقتنع بصراحة بكلامة والله واعلم
منتظر رايكم يا رجالة

بسم الله الرحمن الرحيم
سؤال على بال كل شاب أو رجل يُريد أن يتزوج
كيف اختار الزوجة التي ستظل معي طوال العمر
اوووووووعة تفكر كتير شاهد هذة الحلقة وبأذن الله تأخذ القرار الأخير
وذلك مع فضيلة الشيخ أبي إسحاق الحوينى
الحلقة بجد راااااااائعة والله
طبعا الحلقة (مرئية) وبمساحة خيالية
قديم 10-07-2011, 02:14 AM
الصورة الرمزية حسام البورسعيدى
حسام البورسعيدى حسام البورسعيدى غير متواجد حالياً
من انا؟: م.حسام راشد
التخصص العملى: civil engineer
هواياتي: خبير فى قيادة وميكانيكا السيارات / التجارة

حسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond repute
افتراضي رد: الهاند بريك ضعيفة جدا ؟؟؟؟؟

لأ طبعا ده كلام فارغ ...

طيب هو دراع الفرامل بينشف فى ايدك والعربية برضو مش بتفرمل ولا بيكون خفيف وسايب ؟؟

لو خفيف يبقى الفرامل محتاجة رجلاش ..

بس لازم تتأكد من سلامة التيل الخلفى ..

برضو بما ان الميكانيكى اللى انت رحتله عبقرينو بالمنظر ده يبقى انصحك تتأكد ان واير الهاند بريك سليم اصلا ....

رحـــمـــــــــــة الله عـــلــــــيـــــــك يا حــبـيـبـنــــــــا

ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــ

قديم 10-07-2011, 02:23 AM
الصورة الرمزية momen_bondok
momen_bondok momen_bondok غير متواجد حالياً

من انا؟: أنا الفقيـرُ إلـى ربِّ السمـواتِ أنا المُسيكِينُ فى مجموع حالاتـي
التخصص العملى: فى مجال السياحه ( رحلات حج وعُمرة )
هواياتي: البرمجة , ما يخص السيارات , الكمبيوتر, الزراعة

momen_bondok has a reputation beyond reputemomen_bondok has a reputation beyond reputemomen_bondok has a reputation beyond reputemomen_bondok has a reputation beyond reputemomen_bondok has a reputation beyond reputemomen_bondok has a reputation beyond reputemomen_bondok has a reputation beyond reputemomen_bondok has a reputation beyond reputemomen_bondok has a reputation beyond reputemomen_bondok has a reputation beyond reputemomen_bondok has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة حسام البورسعيدى مشاهدة المشاركة

لأ طبعا ده كلام فارغ ...

طيب هو دراع الفرامل بينشف فى ايدك والعربية برضو مش بتفرمل ولا بيكون خفيف وسايب ؟؟

لا طبيعى خالص ومش سايب ولما برفع الهاند بريك وفعلا الفرامل شغال بس ضعيبة جدا يعنى لو واحد فقط دفع العربية هتتحرك معاة

لو خفيف يبقى الفرامل محتاجة رجلاش ..

بس لازم تتأكد من سلامة التيل الخلفى ..

برضو بما ان الميكانيكى اللى انت رحتله عبقرينو بالمنظر ده يبقى انصحك تتأكد ان واير الهاند بريك سليم اصلا ....

انا بصراحة شاكك فى التيل لان اول مرة نسيت فيها الفرامل شميت شياط جامد وكان الدخان جامد جدا الصادر من العجل الخلفى

طب حضرتك تنصحنى اروح لميكانيكى تانى ولا اروح لواحد متخصص فى الفرامل بس
الرد فى الاقتباس

بسم الله الرحمن الرحيم
سؤال على بال كل شاب أو رجل يُريد أن يتزوج
كيف اختار الزوجة التي ستظل معي طوال العمر
اوووووووعة تفكر كتير شاهد هذة الحلقة وبأذن الله تأخذ القرار الأخير
وذلك مع فضيلة الشيخ أبي إسحاق الحوينى
الحلقة بجد راااااااائعة والله
طبعا الحلقة (مرئية) وبمساحة خيالية
قديم 10-07-2011, 02:41 AM
الصورة الرمزية حسام البورسعيدى
حسام البورسعيدى حسام البورسعيدى غير متواجد حالياً
من انا؟: م.حسام راشد
التخصص العملى: civil engineer
هواياتي: خبير فى قيادة وميكانيكا السيارات / التجارة

حسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond repute

لو تعرف حد متخصص فرامل معروف يبقى خير وبركه واحسن من الميكانيكى ...

عموما المشكلة بسيطة يعنى باذن الله متقلقش خالص ...

بس اوعى تروح لعبقرينو ده تانى ..

لمعلوماتك فرمله اليد ملهاش اى دعوه بالماستر والخزنة لانها شغاله على واير (فرامل ميكانيكية مش هيدروليك زى الفرامل الاساسية) ...

لو الفرامل بتمسك متأخر (يعنى يكون فى فراغ والدراع بيمسك فى اخر مشواره) يبقى الفرامل محتاجة رجلاش .. لو بتمسك بدرى عادى ولكن مفيش فرمله يبقى حاجة من اتنين :

اما التيل باظ ومحتاج يتغير .. او الطنابير الخلفية محتاجة وش ع المخرطة (فيها ريجة يعنى مش ناعمة)

فخليك واقف معاه وبص على الطنابير لو حسيت ان فيها خطوط واضحة ومش ملساء يبقى محتاجة تتمسح ع المخرطة .. وشوف سماكة التيل لو التيل رقيق قوى يبقى جاب اخره ومحتاج يتغير ..

ولو التيل سليم بالمره خليه يصنفرهولك ...

وعلى فكره لما تعملها هتلاقى تحسن واضح فى الفرامل الاساسية باذن الله ...

اتمنى اكون قدرت افيدك يا غالى .. ابقى طمننى عملت ايه ...

رحـــمـــــــــــة الله عـــلــــــيـــــــك يا حــبـيـبـنــــــــا

ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــ

قديم 10-07-2011, 02:46 AM
الصورة الرمزية AbOnOrA
AbOnOrA AbOnOrA غير متواجد حالياً
Aِِbo(Nora&Islam&Judy)
Wael Magdy Salah
من انا؟: ابو نورا واسلام
التخصص العملى: IT Consultant
هواياتي: Computers, Automotives

AbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond repute

كلام الشباب مظبوط وعبقرينو ده متروحلوش تانى فعلا

لازم تشوف تيل الفرامل الخلفى وحالة الطنابير لو سليمة يبقى هيظبط رجلاش الفرامل للدرجة اللى انت عايزها بالظبط

انا شخصياً بحب الهاند بريك تمسك على اول تكتين تلاتة

اخر موضوعاتى
قريباً تقرير وتجربة اداء دايهاتسو تريوس * تويوتا راش