العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتدى الصيانة و اﻹصلاحات > تكييف السيارة

تكييف السيارة ساحة مختصة فى تناول المواضيع الفنية الخاصة بأنظمة التكييف بالسيارة

قديم 26-06-2011, 04:51 PM
PEACE PEACE غير متواجد حالياً

PEACE is on a distinguished road
افتراضي تكييف النترا 2011 ضعيف جدا

معايا النترا 2011 بقالها اقل من سنة و لما استلمتها كانت فى اواخر صيف 2010 حسيت ان التكييف ضعيف و كنت متوقع القاه فريزر زى ما سمعت عنه
و عند صيانه ال 1000 قلتلهم على التكيييف و كشفوا و قالولى انه كويس
لما ابتدى الصيف السنة دى ابتديت اشغله فى عز الضهر الاقيه كأنه مروحة لكن لو شغلته بالليل او لما الجو يبقى كويس الاقى التكييف بارد
و المفروض ان الواحد مش ها يشغله اللا فى الحر و انا استغربت اوى لانى قعدت فى عربية فيرنا 2009 و لقيت تكييفها تلاجة !!
انا لسه ما عملتش صيانة ال 5000
ياريت حد يقوللى اعمل ايه مع العلم انى من النوع اللى ممكن يبرد فى عز اغسطس - تخيلوا بقى لما واحد زيي يقول انه بيبقى عرقان و التكييف شغال
قديم 26-06-2011, 06:03 PM
samirsaid1 samirsaid1 غير متواجد حالياً
التخصص العملى: accountant

samirsaid1 has a brilliant futuresamirsaid1 has a brilliant futuresamirsaid1 has a brilliant futuresamirsaid1 has a brilliant futuresamirsaid1 has a brilliant futuresamirsaid1 has a brilliant futuresamirsaid1 has a brilliant futuresamirsaid1 has a brilliant futuresamirsaid1 has a brilliant futuresamirsaid1 has a brilliant futuresamirsaid1 has a brilliant future
افتراضي رد: تكييف النترا 2011 ضعيف جدا

ممكن مبدئيا تشوف فلتر التكييف
وخصوصا اليومين دول حر وتراب

فحاول تفكة ونظفة الاول وبعدين نشوف السبب التانى

واكيد هتلاقى ردود تانية

انا عندى لما بنظف الفلتر رقم 1 بيبرد كويس جدا واحيانا مش بتحمله
قديم 26-06-2011, 06:06 PM
الصورة الرمزية memodina1
memodina1 memodina1 غير متواجد حالياً
من انا؟: محمد مصطفى..01223907706
التخصص العملى: محامى..حقوق عين شمس
هواياتي: السوفت وير وعالم السيارات

memodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond repute

بص هو انا معرفش الالنترا قوة تكييفها عاملة ازاى عندك لكن اللى اعرف انى الفيرنا اققوى من الالنترا فى التكييف ودى معروفة لانى جرب تكييف الالنترا والفيرنا وعارف الفرق بس تكييف الاللنترا مش وحش للدرجة دى وعلى فكرة انا انهاردة لسة جاى بالعربية الفيرنا بتاعتى ومشغل التكييف ولقيتة مش زى ما كنت مشغلة امبارح مش قوى اوى قلقت وهديت وركنت فى حتة ضلة شوية وعلى فكرة الجو كان نااااااار والعربية مولعة ارض وجو هديت العربية لانى كنت ماشى بقالى 3 ساعات متواصلة وبحرق على الغيارات والجو فى الصالو مولع ولما قربت من المدينة قلت اشغلة قلما لقيت كدة ركنت ربع ساعة اريح شوية العربية وتهدى من السخونة وشغلت التكييف وكان اعلى من المرة اللى فاتت شوية فقلت جايز العربية والجو لية عامل
فانت جرب النترا تانية بتاعت واحد صاحبك وشوف نفس القوة وبرضة يكون الجو حر مش تجرب باليل وشوف
قديم 27-06-2011, 12:30 AM
الصورة الرمزية احمد على 1999
احمد على 1999 احمد على 1999 غير متواجد حالياً

من انا؟: الحمد لله
التخصص العملى: مهندس ميكانيكا طيران
هواياتي: السيارات - اسكواش - سباحة - علوم فلك

احمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond repute

اتأكد من وضع مفتاح اختيار مسار الهواء انه يكون على وضع تدوير الهواء و ليس وضع دخول هواء من الخارج
لو حل المشكلة يبقى تمام بس متنساش لو ركنت العربية فى الشمس ابقى رجعه على وضع الهواء الخارجى علشان الازاز ميطرشقش

سبحانك لا علم لنا الا ما علمتنا
قديم 27-06-2011, 12:20 PM
moatazfarag moatazfarag غير متواجد حالياً

moatazfarag will become famous soon enough

التكييف بيتحسن بعد التشغيل يعني لما هاتوصل لل5000 هايكون احسن
تاني شء علشان كفاءة التكييف تكون كويسة لازم العربية ماتونش مركونة في الشمس ومولعة لان ده هايخلي العربية تاخد وقت كتييييير علشان توصل للبرودة المعقولة
تالث شء الحر اللي في مصر اليومين اللي فاتو عايزين تكيف سحري مش تكييف عادي انا كنت بركب عربيات كتير ومش حاسس ان التكييف شغال ومنها مرسيدس وكورولا وفيرنا وسيراتو
انا معايا النترا 2011 وتكيفها على 2 بيكون معقول