العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الصينية والهندية > الصينى العام

الصينى العام الصين هى احدث صانعى السيارات فى العالم حيث بدأت فعلياً فى عام 1998 الا ان تعداد الصين والنمو الاقتصادى السريع جعل من الصين واحدة من اكبر الاسواق العالمية مما جعل الشركات العالمية تتهافت على تصنيع سياراتها فى الصين بينما تسعى الصين لغزو العالم بمنتجاتها المحلية اهم الشركات : هايما - ليفان - فاو - جاك - شانا بينى - شيرى و اسبيرانزا - جيلى - ايديا Zotye - FOTON - CHERY - Brilliance - Great Wall - Geely - FAW - Lifan - BYD - SPERANZA

قديم 04-03-2009, 07:13 AM
عادل الجباظ عادل الجباظ غير متواجد حالياً

عادل الجباظ will become famous soon enough
رجاء الأطلاع

بسم الله الرحمن الرحيم
فى الفترة الأخيرة وبالتحديد فى السنوات ال6 اللى فاتت بدأت العربيات الصنية تغزو السو المصرى وبدؤ الأقبال عليها لرخصها مقارنة بالكورى بدأت بدأت بعربيات الجيلى والشيرى وبعد كده بدأت الهوجه ptmnlo123per144وانا واحد من الناس اللى أعجب بيها وأبتديت أقول أن العربيات الصينى هتمشى نفس طريق الكورى بالضبط يعنى (تخوف -تشكيك-ثقه- أقبال )وطبعا نظرتى للتنين الصينى كان لها تأثير بس أبتديت ألاحظ حاجه غريبه وهى أن كل ماركه صينية تظهر تاخد وقتها دعايه أعلان عروض 5:6 شهور وبعد كده بخخخخخخخخخخخخخخخخخخ لاتلاقى العربيه ولا حتى وكيلهاوتفاجأ بغيرها نفس الموال تبتدى بدعايه ضخمه تنسى بيها اللى قبلها وتلاقى فجأه تجار عربيات أتحولو بقدرة قادر لأصحاب توكيلات ليها ببببببباااع طويل فى سوق العربيات ويعملو بروبجاندا ويعزموا مسؤلين وخلافه وأكبر مثال على كده الجيلى زى (الفروته الهاتش باك -الشيرى A15,A11-والهايما اللى متورها مازدا زى مابيقولو )وخلافه يعنى فين العربيات دى دلوقتى وياريت حد يمر على توكيل الشيرى دلوقتى غلى أول طريق مصر اسماعليه الصحراوى بينش . والأسبرانزا اللى هى أصلا شيرى يمكن دى اللى فلتت وطولت شويه بس بدأت هى كمان تقل سواء فى ظهورها فى الشوارع أو مبيعاتها . ونيجى للبرليانس الوحش الصينى واللى أنا شايف أن قوة أسمها فى السوة سببه الشركة البفاريه فى مصر وكمان سعرها العالى نسبيا مقارنة بمثيلاتها الصينية فى السوق واللى أدى أنطباع أنها مختلفة ويمكن لولا كده كان مصيرها زى أخواتها . المهم علشان المفيد أحب أقول أن كل العربيات الصينى مقلب كبببببببببببببييييييييييي ييييييييير شكل أمكانيات أأأأأأأاااااه لكن للأسف خامات لالالا. يعنى ممكن الصاج يكون تقيل لكن خامته نفسها تعبانه أوىاير باج موجود لكن أليتة للفتح ليست بالعملية تابلوه شكله حلو لكن خاماته زباله (أسف على اللفظ).فوق ده كله عايز أعرف ماركه صينية واحده من اللى موجوده فى أسواقنا موجوده فى أسواق دول الأتحاد الأوروبى أو دوله واحده منها أو حتى فى دول أوروبا الشرقية . لفت أحد أعضاء المنتدى المحترمين وشكرا ليهلأنى كنت هاتدبس وربنا كرمنى بيه نظرى لما أتكلم عن الرليانس جالينا وأختبارات الأمان والسلامه الأوروبية بتاعتها وزهلت من اللى شوفته على الرابط اللى كان حاطه عنها على اليوتوب لكن زهلت أكتر لما دورت على اليوتوب على باقى العربيات كارررررررررررررررررررثه الرابط بتاعها أهوه http://www.youtube.com/results?searc...rash+test&aq=f وخدو بالكو من الفرق بين (cncap ودى أختبارات الأمان والسلامه الصينيةههههههptmnlo123per 154 _euroncap ودى بقى الأوروبية وغيرها زى الأمريكية )هاتلاقوا فضايح وهاتلاقو كمان مقارنات بينها وبين عربيات أوروبية زى الفيات سيينا وغيرهامن اللى بتتصنع فى دول غير دولها الأم من العربيات المتوسطه سواء فى الفئه أو فى السعر بالمقياس المصرى واللى موجوده عندنا ويمكن تكون كمان أرخص منها وليكم التعليق ملحوظه أنا لما دورت على العربية بروتون واجا لأنى أنشاء الله هاجيبها تطبيقا لمبدأ المقاطعه والأتجاه للمنتج الأسلامى البديل أن وجد والحمد لله وبصيت على أختبارات السلامه الأوروبيه حتى التقرير اللى ممكن يكون سلبى بخصوصها كان التقرير بيتكلم عن مقارنه بينها وبين التيوتا أفنسيس مش الأفانزا ال7 راكب الندونيسيه علشان الأمر ميخطلتش عليكو . أخيرا احب أقول أن الكمليات اللى فى العربيات الصينية عيب مش ميزه لأنها كلها تجارية يعنى بتبوظ بسرعه وبتحتاج لتبديل وأسعارها عاليه نسبيا على سبيل المثال الأيرباج اللى موجوده فى معظمها ممكن يتفتح بخبطه بسيطه مش محتاجه أنها تفتح ليها شوف تمن اسطوانتها الضاغطه بتاعتها بكام وهاتكلفك كام ثانيا فى رأى كل ماكانت العربيه معقده فى التكنولوجيا بتاعته كل ماكانت مكلفه لما تشوف الناس اللى بتشترى العربيات دى هاتلاقى قدرتهم الشرائية محدوده بالتالى تكون العربيه وتكلفتها الدورية ليهم هاتكون مرهقه.فوق ده كله ايه حجم الخساره الماليه فى حال وقوع حادث لاسمح الله وحجمها بالنسبه لثمن السياره وتكلفة التصليح مش بس جسم السياره كمان الوبشن اللى فيها زى الأيرباج مثلا.ياريت كمان محدش ينخدع بأن العربيه دى تصميم عفشتها ونظام تعليقها كذا أو أن موتورها تصميم شركة كذا لأن ببساطه فى فرق شاسع بين كلمة تصميم وكلمة تصنننيع زمش معنى أن التصميم يكون لشركه عالميه يكون التصنيع بنفس مستو التصميم كمان مسألة أن متور العربية دى مازدا أو متسيوبشى أن ده ميزه .ممكن الى حد ما بس المهم هل ياترى التقنيه المستخدمه فيها هى هى نفس التقنية المستخدمه فى تصنيع المواتير الحديثه لنفس الشركات دى وللا أقدم مع ملاحظة أن العربيات مش مواتير بس على الأقل فى بلد زى مصر المهم البادى والدواخل ده اللى بيجيب سعر للعربيه لما تحب تبيعها انا عندى شاهين بيسك 1400 مو2002 أول يد عامل بيها 1500000 ك كنت جايبها ب 39000 جنيه عملن بيها 6 حوادث من الأربع جهات منها 4 مع عربيات مقطور وربنا الحمد لله سلم بتعامل معاها كأنى راكب دبابه أقسم بالله على ده أقسم بالله العلى العظيم ماغيرت فيها مساعد واحد علشان أكون صريح غيرتهم مره واحده ايام الضما أستخسار مش أكتر للأستفاده من الضمان بس عملت ليها 2.5 عمره جايبالى دلوقتى 42000 جنيه الحمد لله طبعا دواخل فابريكه ماتمسش الحوادث كانت خارجيه مادخلش فى عضم العربية الحمد لله.ده علشان ألفت نظر فقط تصليحها كان تكلفه بسيطه موتور بسيط سهل التصليح وربنا كرمنا بميكانيى رخيص وكويس أوى وبيجلنا كمان لحد البيت . ملحوظه أخيره ان فى سمه مميزه فى معظمها وهى سرقة التصاميم سواء الخرجيه او الداخلية زى المابل من قدام مرسيدس سى180 كمبريسر موديل قديم ومن ورا أوبل فكترا الموديل السابق -البيرى من الداخل هى هى فيات باندا مع فرق واحد وهو ان سوء الخامات المستخدمه واضح جدا على شكلها تحس أن عامل زى الموبايل النوكيا والموبيل النوكيا اللعبه أبو جنيه ونص وحتى لو كانت مختلفه تحس أنها متخلفه جدا سواء التاره أو التابلوه مفتقره لأدنى مقومات الجمال والذوق. . اتمنى انى أكون أفدت ومضرتش السلام عليكمptmnlo123per122
]

التعديل الأخير تم بواسطة عادل الجباظ ; 04-03-2009 الساعة 07:19 AM
قديم 04-03-2009, 09:01 AM
الصورة الرمزية islam_galal
islam_galal islam_galal غير متواجد حالياً
من انا؟: عبد من عباد الله
التخصص العملى: Mechanical Engineer

islam_galal has a reputation beyond reputeislam_galal has a reputation beyond reputeislam_galal has a reputation beyond reputeislam_galal has a reputation beyond reputeislam_galal has a reputation beyond reputeislam_galal has a reputation beyond reputeislam_galal has a reputation beyond reputeislam_galal has a reputation beyond reputeislam_galal has a reputation beyond reputeislam_galal has a reputation beyond reputeislam_galal has a reputation beyond repute
افتراضي رد: رجاء الأضطلاع

السلام عليكم
الموضوع قديم شوية و في مواضيع بتتكلم عنه في المنتدي قبلا
ما لا أفهمه الحكمه من تكرار الموضوع ثلاث مرات
علي كل حال تم حذف التكرار و الابقاء علي هذا الموضوع ، برجاء مراعاة ذلك مستقبلا
شكرا لتفهمك

مقولة مأثورة (اللَّهُ يَنْصُرُ الدَّوْلَةَ الْعَادِلَةَ وَإِنْ كَانَتْ كَافِرَةً وَلَا يَنْصُرُ الدَّوْلَةَ الظَّالِمَةَ وَإِنْ كَانَتْ مُؤْمِنَةً)
قديم 04-03-2009, 11:16 PM
عادل الجباظ عادل الجباظ غير متواجد حالياً

عادل الجباظ will become famous soon enough
افتراضي رد: رجاء الأطلاع

شكرا أخ اسلام على المداخله بس انا حبيت اوضح على أساس مبدأ وذكر أن الذكرى تنفع المؤمنين كمان حبيت الفت النظر لتجربتى مع عربيتى لأن ممتلكى عربيات زى الشاهين ومثيلاتها ليهم نظره مختلفه عن الأخرين أما بخصوص التكرار فده كان غصب عنى لأنى وأنا كنت بأكتب الموضوع كنت بعدل فيه ومكنش واضح ليا فى الأول أمكانية التعديل للنص مباشرة لأنه ماكنش واضح وخصوصا ده كان أول مره ادخل على المنتدى بعد تعديله