العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتدى الصيانة و اﻹصلاحات > جسم و هيكل السيارة

جسم و هيكل السيارة الموضوعات الخاصة بصيانة جسم و هيكل و زجاج و حليات السيارة

قديم 18-03-2011, 06:59 PM
tham1010 tham1010 غير متواجد حالياً
من انا؟: شاب
هواياتي: الكمبيوتر والعربيات

tham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond repute
افتراضي تنظيف طلاء السيارة

يا جماعة. أنا عندى متركس 2001 من حوالى 8 شهور. من يوم ما جبتها مش عملت تنظيف لها غير بالفوطة الناشفة والفرشة علشان أهب التراب. طبعا مغطيها طول الأسبوع بغطاء قماش خفيف بينزل التراب عليها وبسوقها يوم الجمعة بس لظروف العمل. ويمكن مطرت كام مرة عليها. لاحظت من فترة أن الطلاء بتاع العربيو أصبح غير نظيف يعنى فى بقع لونها رصاصى وخدوش لنها رصاصى برضوا رفيعة جدا لا ترى إلى عن قرب. من بعيد العربية مش تلاحظ عليها اى حاجة.. مش عارف هل هذا تارب أم خدوش كان التاجر مغطيها بطريقة او أخرى. المهم اليوم بليت صباعى ماية خفيف ودعكت البقعة دى قلت اشوف هتطلع ولا لا. المهم بعد كام ثانية من دعك البقعة مش رحات خالص.

أنا عاوز أنظف العربية دى اه الطريقة المعتادة لذلك لترجع تضوى كالجديدة.....
قديم 19-03-2011, 12:31 AM
الصورة الرمزية Islam Carr
Islam Carr Islam Carr غير متواجد حالياً
من انا؟: اسلام خليفة
التخصص العملى: مركز خدمة سيارات
هواياتي: السيارات

Islam Carr is a name known to allIslam Carr is a name known to allIslam Carr is a name known to allIslam Carr is a name known to allIslam Carr is a name known to allIslam Carr is a name known to all
افتراضي رد: تنظيف طلاء السيارة

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة tham1010 مشاهدة المشاركة

يا جماعة. أنا عندى متركس 2001 من حوالى 8 شهور. من يوم ما جبتها مش عملت تنظيف لها غير بالفوطة الناشفة والفرشة علشان أهب التراب. طبعا مغطيها طول الأسبوع بغطاء قماش خفيف بينزل التراب عليها وبسوقها يوم الجمعة بس لظروف العمل. ويمكن مطرت كام مرة عليها. لاحظت من فترة أن الطلاء بتاع العربيو أصبح غير نظيف يعنى فى بقع لونها رصاصى وخدوش لنها رصاصى برضوا رفيعة جدا لا ترى إلى عن قرب. من بعيد العربية مش تلاحظ عليها اى حاجة.. مش عارف هل هذا تارب أم خدوش كان التاجر مغطيها بطريقة او أخرى. المهم اليوم بليت صباعى ماية خفيف ودعكت البقعة دى قلت اشوف هتطلع ولا لا. المهم بعد كام ثانية من دعك البقعة مش رحات خالص.

أنا عاوز أنظف العربية دى اه الطريقة المعتادة لذلك لترجع تضوى كالجديدة.....
اهلا بيك
تلميع مكينة تلميع سيارات
بتكون
كالفبريكه
تحياتى ليك

مركز المصريين لتجـديد السيـارات وتصليح السيارات المؤمنة عليها
islam khalifa
National Cairo, Egypt
Tel1: (010)3607635
Title Maadi Skerkrich
tel2: (011)8474484
Email:
islamgroup1@yahoo.com

http://facebook.com/aslam.kar

قديم 20-03-2011, 01:59 PM
mido mostafa mido mostafa غير متواجد حالياً

mido mostafa will become famous soon enough

وديها المغسله ولا اغسلها ببريل او او شامبو السيارات وهترجع نصيفه ايه المشكله فى كده!!!!!
قديم 20-03-2011, 02:31 PM
الصورة الرمزية aymangalal
aymangalal aymangalal غير متواجد حالياً
من انا؟: بنى ادم
التخصص العملى: محلل بيانات - معد تقارير
هواياتي: الانترنت - القيادة -البحث عن معلومات

aymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond repute

حضرتك بتقول من 8 شهور يعنى محتاجة وش بولش لازالة الخدوش الخفيفة وبعديها وش شمع (واكس) عشان تحافظ ع اللى عملتة او تشمع بس تشمع على نظافة غسلة كويسة وبعديها تشمع وان شاء الله ترجع زى الفبريقة
قديم 22-05-2012, 10:14 PM
كمال.... كمال.... غير متواجد حالياً
هواياتي: السفارى-الصيد

كمال.... is a splendid one to beholdكمال.... is a splendid one to beholdكمال.... is a splendid one to beholdكمال.... is a splendid one to beholdكمال.... is a splendid one to beholdكمال.... is a splendid one to beholdكمال.... is a splendid one to beholdكمال.... is a splendid one to behold

:Bra vo: