العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتدى الصيانة و اﻹصلاحات > منتدى الصيانة العام

منتدى الصيانة العام أى مشكلة فنية تواجهك ضعها هنا

قديم 17-03-2011, 12:26 PM
samirsaid1 samirsaid1 غير متواجد حالياً
التخصص العملى: accountant

samirsaid1 has a brilliant futuresamirsaid1 has a brilliant futuresamirsaid1 has a brilliant futuresamirsaid1 has a brilliant futuresamirsaid1 has a brilliant futuresamirsaid1 has a brilliant futuresamirsaid1 has a brilliant futuresamirsaid1 has a brilliant futuresamirsaid1 has a brilliant futuresamirsaid1 has a brilliant futuresamirsaid1 has a brilliant future
افتراضي مشاكل ومحتاج رايكو فيها

انا عندى كذا ملاحظة ومحتاج رايكو :-fficeffice" />

أولا :- دايما عند الطلوع بالسيارة بتبطل ودة وارد ان يكون العيب من رجلى

ثانيا :- دواسة الدبرياج عشان اتحرك بتوصل لحد فوق خالص ( هل دة معناة ان الدبرياج عالى )
على فكرة انا لسة مغير طقم الدبرياج بالكامل بالتوكيل

ثالثا :- صوت العربية عالى ولسة مغير زيت موبيل وان

رابعا :- احيانا لما بلف الدريكسون بسمع صوت طقطقة غالبا بتحصل لما بكون نازل من مطلع بظهرى

خامسا :- بسمع صوت زى دربكة ناحية السواق من الامام زى مايكون حاجة بتلب ودايما دة بيحصل على الارض اللى فيها حفر صغيرة كتير ومعرجة تعريجات كتير بس صغيرة

سادسا :- دواسة البنزين لما بدوس اول دوسة بحس ان الكفة معلقة سنة صغيرة وبعد كدة تبقى مرنة مع ان المرونه المفروض تكون من الضغطة الاولى . (( بمعنى اخر عامل زى ماتكون بتقاوم الرجل عند اول ضغطة خفيفة )) فبتسبب عدم الاستجابة للتحرك الا بعد التكة الخفيفة او التحجيرة هى تحجيرة صغيرة . بس بتسبب فى مشكله عند الطلوع وخصوصا فى الاماكن الزحمة

سابعا :- احيانا بحس ان سحب العربية مش مظبوط ((لاحظتها من يومين )) وبضطر ان ادوس على دواسة البنزبن جامد عشان تستجيب وخصوصا على الاول والتانى وأحيانا الثالت فى أوله لكن السرعات العالية مافيش فيها مشكلة
وبغير على أر بى 3

ثامنا : رفعت العربية بالكوريك من كل ناحية وقلت الف العجل لقيت فية حكة خفيفة ممكن من التيل فهاروح ارجلش الفرامل

وكفاية كدة عشان انا كدة تعبتكوا
وشكرا على الرد مقدما
العربية نيو اكسنت
قديم 17-03-2011, 01:00 PM
الصورة الرمزية akerima
akerima akerima غير متواجد حالياً
من انا؟: VW OLD Beetle Big FAN
التخصص العملى: Sales
هواياتي: IT

akerima has a reputation beyond reputeakerima has a reputation beyond reputeakerima has a reputation beyond reputeakerima has a reputation beyond reputeakerima has a reputation beyond reputeakerima has a reputation beyond reputeakerima has a reputation beyond reputeakerima has a reputation beyond reputeakerima has a reputation beyond reputeakerima has a reputation beyond reputeakerima has a reputation beyond repute
افتراضي رد: مشاكل ومحتاج رايكو فيها

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة samirsaid1 مشاهدة المشاركة

انا عندى كذا ملاحظة ومحتاج رايكو :-fficeffice" />

أولا :- دايما عند الطلوع بالسيارة بتبطل ودة وارد ان يكون العيب من رجلى

ثانيا :- دواسة الدبرياج عشان اتحرك بتوصل لحد فوق خالص ( هل دة معناة ان الدبرياج عالى )
على فكرة انا لسة مغير طقم الدبرياج بالكامل بالتوكيل

ثالثا :- صوت العربية عالى ولسة مغير زيت موبيل وان

رابعا :- احيانا لما بلف الدريكسون بسمع صوت طقطقة غالبا بتحصل لما بكون نازل من مطلع بظهرى

خامسا :- بسمع صوت زى دربكة ناحية السواق من الامام زى مايكون حاجة بتلب ودايما دة بيحصل على الارض اللى فيها حفر صغيرة كتير ومعرجة تعريجات كتير بس صغيرة

سادسا :- دواسة البنزين لما بدوس اول دوسة بحس ان الكفة معلقة سنة صغيرة وبعد كدة تبقى مرنة مع ان المرونه المفروض تكون من الضغطة الاولى . (( بمعنى اخر عامل زى ماتكون بتقاوم الرجل عند اول ضغطة خفيفة )) فبتسبب عدم الاستجابة للتحرك الا بعد التكة الخفيفة او التحجيرة هى تحجيرة صغيرة . بس بتسبب فى مشكله عند الطلوع وخصوصا فى الاماكن الزحمة

سابعا :- احيانا بحس ان سحب العربية مش مظبوط ((لاحظتها من يومين )) وبضطر ان ادوس على دواسة البنزبن جامد عشان تستجيب وخصوصا على الاول والتانى وأحيانا الثالت فى أوله لكن السرعات العالية مافيش فيها مشكلة
وبغير على أر بى 3

ثامنا : رفعت العربية بالكوريك من كل ناحية وقلت الف العجل لقيت فية حكة خفيفة ممكن من التيل فهاروح ارجلش الفرامل

وكفاية كدة عشان انا كدة تعبتكوا
وشكرا على الرد مقدما
العربية نيو اكسنت
1-طبعا الدبرياش عالي
2-علو صوت الماتور ممكن يبقي ظبط مكنة مع اني اعتقد انها حاجة تانية خصوصا ان انت زكرت ان عندك مشكلة في بدال البنزين فغالبا دا حيبقي واير اكسراتير او عندك مشكلة في الوصلة اللي مسكة الواير
3-صوت التكتكة دي اكيد كبالن لو انت جر امامي وتقريبا هي لسة في اولها لازم تروح تكشف علي كاوتش الكوبلن لو مقطوع زود شحم وغير الكاوتش (الكوبلن)
4-الدربكة دي اكيد جلب مقصات روح لعفشجي كويس يبصلك علي العفشة كاملة من تحت وهوا برضة اللي حيبصلك علي الكوبلن
5-مشكلة دواسة البنزين والسحب هيا نفس المشكلة تقريبا لو فية حاجة في الواير او في دراع الاكسيراتير يبقي هما دول اللي عملينلك المقاومة دي

واعزرني لاني مقرتش نوع العربية الا في اخر الموضوع لان انا شايف ان الاحسن لو العربية في الضمان تروح تكشف عنها في التوكيل دا افضل بكتير

فى كل شارع فى بلادى صوت الحريه بينادى

Ashraf Kerima
قديم 17-03-2011, 01:08 PM

samirsaid1 has a brilliant futuresamirsaid1 has a brilliant futuresamirsaid1 has a brilliant futuresamirsaid1 has a brilliant futuresamirsaid1 has a brilliant futuresamirsaid1 has a brilliant futuresamirsaid1 has a brilliant futuresamirsaid1 has a brilliant futuresamirsaid1 has a brilliant futuresamirsaid1 has a brilliant futuresamirsaid1 has a brilliant future

اولا شكرا على الرد

العربية موديل 2007

بس الكبالن مافيهاش مشكله لانى اى ملف وعلى اى سرعة مابيعملش صوت ولا تكتكة
قديم 17-03-2011, 01:29 PM
الصورة الرمزية akerima
akerima akerima غير متواجد حالياً
من انا؟: VW OLD Beetle Big FAN
التخصص العملى: Sales
هواياتي: IT

akerima has a reputation beyond reputeakerima has a reputation beyond reputeakerima has a reputation beyond reputeakerima has a reputation beyond reputeakerima has a reputation beyond reputeakerima has a reputation beyond reputeakerima has a reputation beyond reputeakerima has a reputation beyond reputeakerima has a reputation beyond reputeakerima has a reputation beyond reputeakerima has a reputation beyond repute

انا اسف انا مخدس بالي انك بتقول وانت راجع للخلف بص دي غالبا جلب مقصات هي اللي عملالك الغلبة دي كلها

فى كل شارع فى بلادى صوت الحريه بينادى

Ashraf Kerima
قديم 17-03-2011, 03:13 PM

صوت الطقطقة وانا راجع للخلف وبلف الدركسيون عشان انزل من الجراج مثلا بسمع صوت طقطقة خفيفة

لكن الدبدبة او الدربكة لما بكون ماشى مثلا على الاول او الثانى فى شارع الطريق فية معرج بحفر صغيرة بس كتير فبسمع صوت حاجة بتدربك او بتلب