العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الامريكية > جيب Jeep

قديم 11-02-2011, 04:46 PM
romy romy غير متواجد حالياً

romy is on a distinguished road
عاجل عاوز اشترى جيب شيروكى تنصحونى باية

عاوز اشترى عربية جيب تكون 4 سلندر لانى سمعت ان ال 4 سلندر مش بتاكل بنزين تنصحونى باية انا حدودى 45 ياريت بليز الرد انا على فكرة مش عارف حاجة عن الميكانيكا ياترى الجيب تمشى معايا تكون عملية قطع غيار اقتصادية ولا الدايو ولا الفيرنا واكون شاكر ردودكم
قديم 11-02-2011, 04:58 PM
الصورة الرمزية acounter01
acounter01 acounter01 غير متواجد حالياً
من انا؟: الباشا
التخصص العملى: محاسب
هواياتي: التليفونات المحمولة

acounter01 has a reputation beyond reputeacounter01 has a reputation beyond reputeacounter01 has a reputation beyond reputeacounter01 has a reputation beyond reputeacounter01 has a reputation beyond reputeacounter01 has a reputation beyond reputeacounter01 has a reputation beyond reputeacounter01 has a reputation beyond reputeacounter01 has a reputation beyond reputeacounter01 has a reputation beyond reputeacounter01 has a reputation beyond repute
افتراضي رد: عاوز اشترى جيب شيروكى تنصحونى باية

هو طبعا الدايو والفيرنا اوفر من حيث البنزين وقطع الغيار لاكن الجيب شروكي ثباتها زي الف بس بصراحة مش عارف قطع غيارها عاملة ايه

سبحان الله وبحمده

سبحان الله العظيم
قديم 11-02-2011, 11:17 PM
romy romy غير متواجد حالياً

romy is on a distinguished road

ميرسى لردك الكريم بس انا محتاج معلومات اكتربليز اللى يدخل يرد لو سمحتو
قديم 15-02-2011, 12:37 PM
الصورة الرمزية ahmed_eng2001
ahmed_eng2001 ahmed_eng2001 غير متواجد حالياً

ahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond repute

السلام عليكم
معلوماتى قليلة عن الشيروكى , بس حبيت انور المحكمة

قطع غيار ال 4 سلندر اغلى و مش متوفرة زى ال 6 سلندر
لو حضرتك عاوز تركب سيارات الدفع الرباعى يبقى متدورش على موضوع الاقتصادية دى , العربيات دى قطع غيارها غالية بالمقارنة بالسيارات السيدان , مش حينفع حضرتك تقارن الفيرنا و الانوس بالشيروكى
اعزرنى .. تقبل كلامى الكتير .. اصل انا كنت فى الحيرة دى من فترة قبل ما اشترى ..

اما سيارات الدفع الرباعى ... و كدة حضرتك حتقارن بين الشيروكى و التيريوس و الفيتارا ... و ساعتها متدورش على اقتصاديات التشغيل

و اما الانوس او الفيرنا و دول عربيات اقتصادية

نرجع لل شيروكى الـ 4 سلندر فانا معلوماتى ان قطع غيارها غالية بالنسبة للسيارات السيدان و مش غالية بالنسبة لبقية سيارات الدفع الرباعى

مميزات الشيروكى :-
شكلها حلو و منتشرة و فيه ناس كتير بتشتغل فيها و حجمها الخارجى معقول جدا
عيوبها :-
صغر حجم الصالون الداخلى

ربنا يوفقك للخير
قديم 18-02-2011, 07:29 AM
the joker the joker غير متواجد حالياً

the joker will become famous soon enough

بص ياباشا الشيروكى ال 4سلندر مايميزها توفيرها للبنزين مقارنة بال6 سلندر انا معايا شيروكى 4 سلندرالعربية ممتازة بس طبعا الافضل ال 6 سلندر قوة جبارة 195 حصان اما ال 4 سلندر 130 حصان وطبعا زى محضرتكم قلتم ان قطع غيار ال 4 سلندر اغلى من ال 6 سلندر دة صحيح وقطع غيار ال 6 متوفرة عن ال4 دة بردة صحيح بس فى المقابل هتوفر جامد فى البنزين وزى مقولت لحضرتك الشيروكى ال 4 سلندر بجد عربية ممتازة خد بالك منها ومن صيانتها بجد هتاخد منها احلى اداء ودة عن تجربة بس لو حضرتك ميفرقش معاك موضوع البنزين اركب 6 سلندر نرجع تانى لنقطة قطع الغيار صحيح هى غالية شوية بس استحالة تكون عائق امام شراء العربية وانزل حضرتك واسال وعلى فكرة قطع الغيار مش غالية زى مالناس فاكرة مقارنة بفئتها دة حتى اسعار قطع غيارها نزلت عن الاول
وزى مالاخ الفاضل قال لحضرتك انة مينفعش تقارنها بفيرنا ولا بلانوس دية فئة ودية فئة الراحة طبعا للسيدان ومع كل الاحترام للعربيتين دية شيروكى اسطورة الدفع الرباعى وعامة ركوب ال 4×4 عامل زى ركوب الخيل مش مريح ولكنة غالى
شوف حضرتك غرضك اية من العربية وعلى اساسها حدد نوعها
واى استفسار انا تحت امرك