العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > مقارنات > ريفيوهات

ريفيوهات ساحة لعقد المقارنات وكذلك مراجعة رفيوهات (تقارير) السيارات واختبارات التصادم

قديم 06-02-2011, 06:03 PM
الصورة الرمزية بدر بسيونى
بدر بسيونى بدر بسيونى غير متواجد حالياً

مشرف الكورى
من انا؟: مصرى
التخصص العملى: كيميائى
هواياتي: السيارات

بدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond repute
حصرى المقارنة الصعبة جدا بين الهيونداى النترا والكيا سيراتو

Vs

تعتبر كل من الهيونداى النترا والكيا السيراتو من اقوى واكتر السيارات فى تلك الفئة السعرية انتشارا واثبت كل من السيارتين نجاحا منقطع التظير يتضح من خلال حجم المبيعات الملحوظ فى الشوارع المصرية الى جانب شهادة المستخدمين لكل من السياراتين بكفاءة وقدرتهم عل التحمل وخصوصا فى الشوارع والطرق المصرية التى تعتبر اقوى اختبار لاى سيارة فى العالم

نبدأ بالشكل الخارجى

ومن الخلف

ومن الجانب

اما من الداخل

المجمل من حيث الشكل تتفوق الكيا السيراتو من حيث الشكل الخارجى والتصميم الداخلى حيث شكلها اقوى ورياضى اكتر من الالنترا وده امر طبيعى حيث ان شكل السيراتو احدث بسنتسن من الالنترا التى تم نزول الشكل الحالى 2007 اما السيراتو 2009 فطبيعى تطور السيراتو وتفوقها من حيث الشكل الخارجى والداخلى وده لا يقلل من شكل الالنترا بشئ لكن فى المفاضلة تتفوق السيراتو من حيث التصميم الخارجى والداخلى

----------------------------------------

الابعاد الخارجية

الطول (النترا 4505 مم - السيراتو 4529 مم)

السيراتو اطول من النترا بحوالى 24 مم

العرض (النترا 1775 مم - السيراتو 1775 مم)

لهما نفس العرض تماما

الارتفاع (النترا 1490 مم - السيراتو 1461 مم)

النترا اعلى من السيراتو بحوالى 29 مم

قاعدة العجلات (النترا 2649 مم - السيراتو 2649 مم)

السيارتين الفروقات فى الابعاد الخارجية ومش فروق محورية اى انها تقريبا متطابقتين

المحرك

الالنترا : محرك مكون من 4 سليندرات CVVT و16 صمام وسعته 1591 سى سى يولد 121 حصان عند 6200 RBM واقصى عزم له 152.8 عند 4200 RBM

السيراتو : محرك مكون من 4 سليندرات CVVT و 16 صمام وسعته 1591 سى سى ويولد 124 حصان عند 6300 RBM واقصى عزم له 156 نيوتن متر عند 4200 RBM

السيارتين لهم نفس المحرك والفرق الوحيد فى التصميم الخارجى الايروديناميك والوزن الخاص بالسيارة فقط فالاختلاف فى الاداء من ناحية المحرك تقريبا لايوجد

---------------------------------------------

نظام التعليق

تتفوق النترا فى التعليق الخلف حيث انه منفصل متعدد النقاط ممايعطى اداء افضل من السيراتو التى تعتمد على

Coupled torsion beam axle

----------------------------------------------------

اهم العيوب

والجزئية دى بتتناول اهم العيوب التى ذكرت فى العموم عن السيارة البعض صحيح والبعض خاطئ ولكن حتناول الجزئية بوجه عام

الالنترا

الباور الكهربى الخفيف جدا

مافيهاش صاج خالص

بتحك فى المطبات وخصوصا مع الاوزان والتحميل

المساعدين مش قويين وخصوصا الاماميين (مش عارف ليه؟)

اهم عيوب السيراتو

ونالت نصيب الاسد من الاشاعات

العيوب التى تقترب من الحقيقة

العفشة ناشفة شوية

صوت المحرك عالى مع السرعات العالية(الكلام ده مااتقالش على الالنترا ليه )

السيارة ثقيلة وخصوصا فى الجرى (والكلام ده مااتقال على الالنترا ليه برغم من انهم واحد)

ناقل الحركة قديم وبطئ (والكلام ده مااتقال على الالنترا ليه برغم من انهم واحد)

الجنط ال17 بوصة مشاكله كتير

العيوب الغير واقعية بتقلب لوحدها والابواب بتطير وانت ماشى والموتور بيقع من العربية والجنوط بتطير من العربية وانت ماشى و....... واكتبوا اللى انتم عاوزين

-------------------------------------------------

الصيانة وقطع الغيار

تكسب الالنترا من حيث رخص قطع الغيار لكن الفرق مش كبير للدرجة لكن بحكم وجود الالنترا من 2007 فانتشرت بقوة وثبات مستوى غبور على مدار كام سنة ونتيجة للتغيرات فى وكيل كيا الحالى لكن فى الوقت الحالى وكيل كيا افضل من غبور ويكفى ان ضمان السيراتو 100 الف كم او 5 سنوات فى حين غبور 60 الف او 3 سنوات وكمان على صعيد مستوى التعامل داخل التوكيل فوكيل كيا افضل لكن فى الصيانة فى الورش والميكانيكية خارج التوكيل الالنرتا تتفوق

----------------------------------------

الاسعار

الالنترا ارخص من السيراتو بفارق يعتبر بسيك يتراوح من 3 الاف الى 6 الاف بدون الخوض فى الاسعار الحالية عشان الاسعار قابلة للتغير بصورة دائمة ففى الغالب الالنترا ارخص من السيراتو

-------------------------------------

سعر اعادة البيع

تقريبا متساوى لكن كفة الالنترا تميل اكتر وخصوصا بسبب العيوب الوهمية والاشاعات التى احاطت بالسيراتو

------------------------------------------

الخلاصة

لو عاوز عربية باستخدام شاق وبهدلة فى اى مكان فى مصر ولو عطلت منك فى اى حته حتلاقى قطع الغيار بسهولة يبقى الالنترا (الاكثر عملية )

لو عاوز عربية استيل وانيقة واستخدام محترم بس الصيانة اصعب قليلا من الالنترا يعنى (الاكثر اناقة وفخامة )

وكل واحد بتختلف متطلباته من شخص الى اخر

وشكرا
قديم 06-02-2011, 06:28 PM
corsair
Guest

افتراضي رد: المقارنة الصعبة جدا بين الهيونداى النترا والكيا سيراتو

يسلام عليك يا بدر يا بسيوني يا ملك الالنترا يا كبير برنس من يومك واللي يقول غير كدا اديني اسمه بس وانا هتصرف معاه

ايه الحلاوه ديه يا بدور ده انا هعيط من المقارنه الجميلة ديه

بس انا مصدوم من حاجتين في الموضوع ده وحاسس اني اعمي النظر

اولا الطول انا شايف ان الالنترا اطول من السيراتو بكتير

ثانيا الارتفاع انا شايف ان السيراتو اعلي من الالنترا بمراحل

ابوس ايدك رسيني اروح اكشف نظر ولا انا بتكلم صح
قديم 06-02-2011, 06:32 PM
الصورة الرمزية BASSEM BESO
BASSEM BESO BASSEM BESO غير متواجد حالياً
من انا؟: واحد من الناس
التخصص العملى: نائب مدير بأحدى المصانع
هواياتي: السيارات والكمبيوتر

BASSEM BESO has a reputation beyond reputeBASSEM BESO has a reputation beyond reputeBASSEM BESO has a reputation beyond reputeBASSEM BESO has a reputation beyond reputeBASSEM BESO has a reputation beyond reputeBASSEM BESO has a reputation beyond reputeBASSEM BESO has a reputation beyond reputeBASSEM BESO has a reputation beyond reputeBASSEM BESO has a reputation beyond reputeBASSEM BESO has a reputation beyond reputeBASSEM BESO has a reputation beyond repute

استاذ استاذ استاذ بجد عظيم يابدر باشا ايه الحلاوه دى ياكبير بس انت منحاز للألنترا شويه طبعا مين يشهد للعروسه

لّا إِلَهَ إِلاَّ أَنتَ سُبْحَانَكَ إِنِّي كُنتُ مِنَ الظَّالِمِينَ
قديم 06-02-2011, 06:42 PM
الصورة الرمزية Komy
Komy Komy غير متواجد حالياً
التخصص العملى: الشركة المصرية لنقل الكهرباء
هواياتي: العربيات

Komy has a reputation beyond reputeKomy has a reputation beyond reputeKomy has a reputation beyond reputeKomy has a reputation beyond reputeKomy has a reputation beyond reputeKomy has a reputation beyond reputeKomy has a reputation beyond reputeKomy has a reputation beyond reputeKomy has a reputation beyond reputeKomy has a reputation beyond reputeKomy has a reputation beyond repute

والله انا بقول ان انت مش من هنا اصلا بس محدش مصدقنى, بس انا طبعا هروح على السيراتو وانا مغمض مع كامل احترامى للالنترا

Komy
قديم 06-02-2011, 08:20 PM
الصورة الرمزية بدر بسيونى
بدر بسيونى بدر بسيونى غير متواجد حالياً

مشرف الكورى
من انا؟: مصرى
التخصص العملى: كيميائى
هواياتي: السيارات

بدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة corsair مشاهدة المشاركة

يسلام عليك يا بدر يا بسيوني يا ملك الالنترا يا كبير برنس من يومك واللي يقول غير كدا اديني اسمه بس وانا هتصرف معاه

ايه الحلاوه ديه يا بدور ده انا هعيط من المقارنه الجميلة ديه

بس انا مصدوم من حاجتين في الموضوع ده وحاسس اني اعمي النظر

اولا الطول انا شايف ان الالنترا اطول من السيراتو بكتير

ثانيا الارتفاع انا شايف ان السيراتو اعلي من الالنترا بمراحل

ابوس ايدك رسيني اروح اكشف نظر ولا انا بتكلم صح
والله واحشنى ياابو حميد وشكرا ليك ياباشا واللا ياباشا العملية فى الفروقات مش كبيرة بالمم 30 مم او اقل حاجة بسيطة بس تطور تصميم السيراتو هو اللى بيدى الانطباع ده

الكلمات الدليلية
مقارنة بين السيراتو والنترا