العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الأوروبية > رينو RENAULT

رينو RENAULT RENAULT شريك اساسى مع نيسان اليابانية وتحتل المركز الرابع عالمياً تحت قيادة كارلوس غصن اشهر الموديلات سينيك كليو ميجان

قديم 11-12-2010, 05:00 AM
abolahab abolahab غير متواجد حالياً

abolahab is on a distinguished road
عاجل طلب مساعدة ضروري في تعديل رينو 19

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

انا معايا رينو 19 وكنت عاوز اعدلها بس كنت عاوز اعرف شوية حاجات كدة
يعني انا عاوز اركب جنوط كبيرة شوية يعني انا كان في دماغي اركب 17 بس ما اعتقدش انه ينفع عليها خالص الا باة هايكون الكاوتش متساوي بالارض..
ف مش عارف باة انهو الاحسن 15 ولا 16...يا ريت تقولولي مقاس الكاوتش كمان اللي ينفع علي الي ينفع فيهم

كمان انا كنت عاوز مرايات ضم وعتب جانبي بلون العربية ف لو حد يعرف ممكن اجيبهم منين و سعرهم كام يبقى تمام اوي

و كنت عاوز افيم الازاز بس بدرجة خفيفة كدة يعني ادي لون للازاز بس مش تغميق يعني فهل دا ممنوع برضو ولا ايه

اه ولو فيه كمان جرايد الابواب و المقابض بلون العربية يبقى كدة انتو عملتو فيا خدمة العمر

معلش طولت عليكم بس يا ريت الرد بسرعة خصوصا في حكاية الجنوط عشان انا ماشي من غير استبن فبدل ما اشتري فردة دلوقتي واما ابقى اجنط ابقى اجيب تاني .اانا بقول اجيب كله مرة واحدة وخلاص
قديم 12-12-2010, 01:16 AM

افتراضي رد: طلب مساعدة ضروري في تعديل رينو 19

فين الردود يا جماعة ..دانا كنت ناوي اجيب الحاحة النهاردة
كدة هاستنى للسبت الجاي
قديم 12-12-2010, 10:57 AM
الصورة الرمزية POP EL GAMED
POP EL GAMED POP EL GAMED غير متواجد حالياً
من انا؟: بوب الجامد
التخصص العملى: I.T Administrator
هواياتي: كمبيوتر وسيارات

POP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond repute

معلش يا باشا على التأخير فى الرد
اولا بالنسبه للجنوط متحاولش تزود عن ال15 عشان متلاقيش العفشه تعبت
ولازم تراعى حاجتين اولا ان العربيه كده كده ثباتها عالى ولما تجنط هتزوده ولو حتى بجنوط 14 بس ده هيكون على حساب السرعه
وهى مالهاش مرايات ضم هى ليها مرايات تحكم يدوى او كهربائى
العتب اللى بلون العربيه موجود عند اى حد بتاع قطع غيار
التفييم لو بدرجه خفيفه اوى بيعدى فى المرور وبرضه خد بالك انك انت ونصيبك يعنى ممكن حد يقفش حتى على اقل درجه
الجرايد والمقابض معتقدش انه فيه منهم بألوان بالنسبه لل19 بس ممكن اتأكدلك وارد عليك
وربنا يوفقك يا باشا

انتظروا تجربتى مع رينو فلوانس

قديم 13-12-2010, 06:44 PM

اولا الف الف الف شكر يا بوب يا جااااامد اوي على ردك الجامد اوي

ثانيا
بخصوص ان الجنط ياثر ع السرعة الحمد لله مش هاحس بيه لاني مكلم واحد على موتور كبير هايوصل في خلال اسبوع ان شاء الله ف ان شاء الله ده تمام
وبرضو لو سمحت قولي مقاس الكاوتش اللي يركب ايه

اما بخصوص المرايات مش لازم تكون بتاع العربية ..انا شفت واحد مركب مرايات اللي بتترفع لفوق زي بتوع الفيكترا بس مش عارف هو معدل عليهم حاجة ولا لا

وطبعا تاني الف شكر
قديم 24-12-2010, 02:02 PM
cars admire
Guest

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة abolahab مشاهدة المشاركة

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

انا معايا رينو 19 وكنت عاوز اعدلها بس كنت عاوز اعرف شوية حاجات كدة
يعني انا عاوز اركب جنوط كبيرة شوية يعني انا كان في دماغي اركب 17 بس ما اعتقدش انه ينفع عليها خالص الا باة هايكون الكاوتش متساوي بالارض..
ف مش عارف باة انهو الاحسن 15 ولا 16...يا ريت تقولولي مقاس الكاوتش كمان اللي ينفع علي الي ينفع فيهم

كمان انا كنت عاوز مرايات ضم وعتب جانبي بلون العربية ف لو حد يعرف ممكن اجيبهم منين و سعرهم كام يبقى تمام اوي

و كنت عاوز افيم الازاز بس بدرجة خفيفة كدة يعني ادي لون للازاز بس مش تغميق يعني فهل دا ممنوع برضو ولا ايه

اه ولو فيه كمان جرايد الابواب و المقابض بلون العربية يبقى كدة انتو عملتو فيا خدمة العمر

معلش طولت عليكم بس يا ريت الرد بسرعة خصوصا في حكاية الجنوط عشان انا ماشي من غير استبن فبدل ما اشتري فردة دلوقتي واما ابقى اجنط ابقى اجيب تاني .اانا بقول اجيب كله مرة واحدة وخلاص
Renault 19 World

19 Club