العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتدى الصيانة و اﻹصلاحات > منتدى الصيانة العام

منتدى الصيانة العام أى مشكلة فنية تواجهك ضعها هنا

قديم 18-10-2010, 10:36 AM
مهند سالم مهند سالم غير متواجد حالياً
من انا؟: أعشق السيارات من صغري، ولهذا تعلمت القيادة سريعا
التخصص العملى: باحث شرعي ولغوي
هواياتي: طبعا أحب السيارات، جيدا جدا في لعبة الشطرنج، جيد في البنج بونج

مهند سالم has a reputation beyond reputeمهند سالم has a reputation beyond reputeمهند سالم has a reputation beyond reputeمهند سالم has a reputation beyond reputeمهند سالم has a reputation beyond reputeمهند سالم has a reputation beyond reputeمهند سالم has a reputation beyond reputeمهند سالم has a reputation beyond reputeمهند سالم has a reputation beyond reputeمهند سالم has a reputation beyond reputeمهند سالم has a reputation beyond repute
افتراضي نظفت الرادياتير كويس، ومع ذلك مازالت العربية تسخن وتنقص مية إيه الحل

السلام عليكم ورحمة الله جميعا إخواني الأعزاء:
أرجو من أصحاب الخبرة في الصيانة إفادتي في هذا الأمر الذي لا أعرف سببه:
العربية كانت ماشاء الله ما بتسخانش إلا نادرا، وممكن أسافر بيها طنطا وأرجع من غير ما أمبير الحرارة يرفع، وممكن أقعد بالأيام ما أزودش مية.
وفجأة العربية بقت بتاكل مية وبتسخن، يعني ممكن مشوار 20 كيلو أزود لتر مية كامل وممكن أزيد.
رحت لبتاع رادياتير نظفته كويس جدا بمية النار، وخليته فوره وسلك كل المواسير بتاعته بالشامبر (السلك). وقلت الحمد لله كدة تمام، ومع ذلك العربية زي ما هي ، مازالت بتسخن وبتاكل مية بغرابة. هي مش بس بتاكل مية، هي زي ما يكون بترد المية، لأني كذا مرة ألاقيها لما تسخن الرادياتير ينزل مية على الأرض، والنهارده لقيت خرطوم الفايز مطلع هواء ساخن شديد. فمش عارف بترد المية ليه؟
مع العلم إن المروحة شغالة كويس، والرادياتير مش مخروم.
أرجو منكم مساعدتي ، وشكرا مقدما

التعديل الأخير تم بواسطة مهند سالم ; 18-10-2010 الساعة 10:57 AM
قديم 18-10-2010, 11:40 AM
الصورة الرمزية hazem_khidr
hazem_khidr hazem_khidr غير متواجد حالياً

من انا؟: انا مهما كبرت صغير ..انا مهما عليت مش فوق !!!!
التخصص العملى: محاسب و صاحب مصنع ملابس
هواياتي: السيارت و شغف القياده

hazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond repute
افتراضي رد: نظفت الرادياتير كويس، ومع ذلك مازالت العربية تسخن وتنقص مية إيه الحل

غطاء الردياتير هو السبب باحتمال كبير
رغم هيافته و صغر حجمه الا انه يمنع المياه السخنه من الوصول للقربه
قبل تبريدها و عند تلف السيكس بلف يقوم بتسريب المياه
لذلك انصح بشراء غطاء جديد من نوعيه محترمه و سوف تجد الامر مختلف ان شاء الله
و يا ريت تعرفني اذا كانت المشكله موجوده بعد تغيير الغطاء ام لا

حـازم خـضـر

قديم 18-10-2010, 12:13 PM
الصورة الرمزية mercedes
mercedes mercedes غير متواجد حالياً
من انا؟: عاملنى الله بفضله, لكننى بارزته بالمعاصى
التخصص العملى: Vasc-man
هواياتي: المشى

mercedes is a splendid one to beholdmercedes is a splendid one to beholdmercedes is a splendid one to beholdmercedes is a splendid one to beholdmercedes is a splendid one to beholdmercedes is a splendid one to beholdmercedes is a splendid one to behold
نقاش رد: نظفت الرادياتير كويس، ومع ذلك مازالت العربية تسخن وتنقص مية إيه الحل

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

أنا متابع الموضوع ده باهتمام شدييييييييييييييد جدا لأن نفس المشكلة دى بالمللى كانت حصلت فى البيجو ال505 القديييييييييييمة بتاعتنا و عملت فيها البدع و غيرتلها المروحة بواحد أكبر و برضه مفيش فايدة و فى النهاية , اضطريت أنى أغير الرادياتير كله بواحد أجدد و أطول حوالى 10 سم و بالفعل العربية اتكسفت على دمها شوية و بطلت تسخن للمستوى اللى كانت بتوصله قبل ماغير الرادياتير, بس برضه الحرارة بتعلى , صحيح مش زى الأول , بس برضه بتعلى شويه, أيام زمان , كنت أمشى بيها فى جهمنم الحمرا -والعياد بالله- و مؤشر الحرارة مايعديش أول شرطة .

MERCEDES S550

MERCEDES E-class

بسم الله الرحمن الرحيم
عَسَى رَبُّكُمْ أَن يَرْحَمَكُمْ وَإِنْ عُدتُّمْ عُدْنَا وَجَعَلْنَا جَهَنَّمَ لِلْكَافِرِينَ حَصِيرًا
صدق الله العظيم
قديم 18-10-2010, 12:18 PM

مهند سالم has a reputation beyond reputeمهند سالم has a reputation beyond reputeمهند سالم has a reputation beyond reputeمهند سالم has a reputation beyond reputeمهند سالم has a reputation beyond reputeمهند سالم has a reputation beyond reputeمهند سالم has a reputation beyond reputeمهند سالم has a reputation beyond reputeمهند سالم has a reputation beyond reputeمهند سالم has a reputation beyond reputeمهند سالم has a reputation beyond repute
افتراضي رد: نظفت الرادياتير كويس، ومع ذلك مازالت العربية تسخن وتنقص مية إيه الحل

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hazem_khidr مشاهدة المشاركة

غطاء الردياتير هو السبب باحتمال كبير
رغم هيافته و صغر حجمه الا انه يمنع المياه السخنه من الوصول للقربه
قبل تبريدها و عند تلف السيكس بلف يقوم بتسريب المياه
لذلك انصح بشراء غطاء جديد من نوعيه محترمه و سوف تجد الامر مختلف ان شاء الله
و يا ريت تعرفني اذا كانت المشكله موجوده بعد تغيير الغطاء ام لا
حضرتك لفت نظري لشيء مهم جدا حصل معايا، فعلا الغطاء بتاع الرادياتير اتفك، يعني هو عبارة عن ثلاث قطع، القطعة الرئيسة وسوستة وقطع أصغر ماسكة في السوستة، فعلا هو اتفك، والقطعة دي وقعت مني تحت البطارية، ومشيت كام يوم من غير القطعة دي، وفعلا من هنا بدأت السخونية، بس أنا شلت البطارية وجبتها وركبتها تاني في السوستة، وقلت كدة تمام، فهل مع كوني ركبتها تاني، برده الغطاء يبقى عايز تغيير؟
سؤال تاني يا أستاذي الكريم:
هل هذه السخونية تؤثر على استهلاك البنزين؛ لأني الاستهلاك عندي عالي جدا جوة البلد، ورحت برده لمركز كاربيراتير محترم، ونظفت الكاربيراتير وغيرت جوان، ومع ذلك الاستهلاك كما هو كبير. فهل موضوع السخونية ده مؤثر على الاستهلاك؟
وشكرا جدا يا أخي العزيز المحترم على ردك واهتمامك.
قديم 18-10-2010, 12:21 PM

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mercedes مشاهدة المشاركة

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

أنا متابع الموضوع ده باهتمام شدييييييييييييييد جدا لأن نفس المشكلة دى بالمللى كانت حصلت فى البيجو ال505 القديييييييييييمة بتاعتنا و عملت فيها البدع و غيرتلها المروحة بواحد أكبر و برضه مفيش فايدة و فى النهاية , اضطريت أنى أغير الرادياتير كله بواحد أجدد و أطول حوالى 10 سم و بالفعل العربية اتكسفت على دمها شوية و بطلت تسخن للمستوى اللى كانت بتوصله قبل ماغير الرادياتير, بس برضه الحرارة بتعلى , صحيح مش زى الأول , بس برضه بتعلى شويه, أيام زمان , كنت أمشى بيها فى جهمنم الحمرا -والعياد بالله- و مؤشر الحرارة مايعديش أول شرطة .

MERCEDES S550

شكرا لردك أخي الكريم، بس أنا متأكد إن الرادياتير كويس؛ لأني فكيته ونظفته جيدا، فأكيد إن شاء الله في حاجة تانية.