العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتدى الصيانة و اﻹصلاحات > ميكانيكا السيارة

ميكانيكا السيارة يحتوى على المعلومات الفنية عن المحركات و أجزاءها و ناقل الحركة (الفتيس) و القابض (الدبرياج) و تجارب الصيانة الميكانيكية

قديم 12-10-2010, 01:31 AM
الصورة الرمزية b A d R
b A d R b A d R غير متواجد حالياً

b A d R is a glorious beacon of lightb A d R is a glorious beacon of lightb A d R is a glorious beacon of lightb A d R is a glorious beacon of lightb A d R is a glorious beacon of light
افتراضي موتور العربية بقي أقوي من المعتاد لفترة صغيرة

النهاردة حسيت إن موتور العربية شديد و قوي و تجميعه أسرع من المعتاد و سحبه أقوي من المعتاد .. فأنا إستغربت جدا و طلعت علي طريق فاضي و قرصت جامد و مشيت 160 و بعد كدا حسيت إن الموتور بقي طبيعي زي الأول .. ياتري إيه السبب ؟؟؟

أنا عربيتي أوكتافيا a4 2004
قديم 12-10-2010, 02:27 AM
الصورة الرمزية د0تامر محمد
د0تامر محمد د0تامر محمد غير متواجد حالياً
من انا؟: طبيب بشرى -كاتب قصة وروائى
التخصص العملى: طبيب بشرى
هواياتي: الكتابه خاصه الادبيه -السيارات

د0تامر محمد has a reputation beyond reputeد0تامر محمد has a reputation beyond reputeد0تامر محمد has a reputation beyond reputeد0تامر محمد has a reputation beyond reputeد0تامر محمد has a reputation beyond reputeد0تامر محمد has a reputation beyond reputeد0تامر محمد has a reputation beyond reputeد0تامر محمد has a reputation beyond reputeد0تامر محمد has a reputation beyond reputeد0تامر محمد has a reputation beyond reputeد0تامر محمد has a reputation beyond repute
افتراضي رد: موتور العربية بقي أقوي من المعتاد لفترة صغيرة

أنا بقالى كام سنة نفسى أعرف الإجابة
حدث معى فى أكثر من سيارة أن أجد السيارة وكأنها سيارة أخرى فى السحب والنعومة وكأن موتورها تضاعف حتى العفشة أنعم وألين وبعد فترة قد تطول أو تقصر تعود لطبيعتها القديمة !!
علما بأنى حاولت رصد أية ظاهرة طارئة كتغير أسلوب قيادتى مثلا او تغيير زيت أو فلتر أو أى صيانة بالسيارة ولكن لم يكن لهذا تأثير لأن هذه الحالة مزاجية للسيارة غير مرتبطة إلا بمزاجها الشخصى !

قديم 12-10-2010, 02:50 AM
الصورة الرمزية HaMaDa-ToUBaR
HaMaDa-ToUBaR HaMaDa-ToUBaR غير متواجد حالياً
من انا؟: Egyptian man, like all young people seeking to elevate himself and gain more experience and friends
التخصص العملى: Currently the Faculty of Commerce, Mansoura University, but after like that God knows
هواياتي: Computers, networks and social relationships

HaMaDa-ToUBaR has a reputation beyond reputeHaMaDa-ToUBaR has a reputation beyond reputeHaMaDa-ToUBaR has a reputation beyond reputeHaMaDa-ToUBaR has a reputation beyond reputeHaMaDa-ToUBaR has a reputation beyond reputeHaMaDa-ToUBaR has a reputation beyond reputeHaMaDa-ToUBaR has a reputation beyond reputeHaMaDa-ToUBaR has a reputation beyond reputeHaMaDa-ToUBaR has a reputation beyond reputeHaMaDa-ToUBaR has a reputation beyond reputeHaMaDa-ToUBaR has a reputation beyond repute

ههههههههههههههههههه اة فعلا يا دكتور دة بيكون تبع الحالة المزاجية للعربية والموضوع دة لسة حاصل معايا انهاردة وياما حصل معايا قبل كدة فى البيجو وبردة نفسى اعرف اية السببب
او اية الى بيخلى مزجها حلو وانا اعملهوها على طول والله بس تفضل على الحالة الى بتوصلها دى

HaMaDa-ToUB@R

01000902024

قديم 12-10-2010, 12:52 PM
الصورة الرمزية b A d R
b A d R b A d R غير متواجد حالياً

b A d R is a glorious beacon of lightb A d R is a glorious beacon of lightb A d R is a glorious beacon of lightb A d R is a glorious beacon of lightb A d R is a glorious beacon of light

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة د0تامر محمد مشاهدة المشاركة

أنا بقالى كام سنة نفسى أعرف الإجابة
حدث معى فى أكثر من سيارة أن أجد السيارة وكأنها سيارة أخرى فى السحب والنعومة وكأن موتورها تضاعف حتى العفشة أنعم وألين وبعد فترة قد تطول أو تقصر تعود لطبيعتها القديمة !!
علما بأنى حاولت رصد أية ظاهرة طارئة كتغير أسلوب قيادتى مثلا او تغيير زيت أو فلتر أو أى صيانة بالسيارة ولكن لم يكن لهذا تأثير لأن هذه الحالة مزاجية للسيارة غير مرتبطة إلا بمزاجها الشخصى !

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة HaMaDa-ToUBaR مشاهدة المشاركة

ههههههههههههههههههه اة فعلا يا دكتور دة بيكون تبع الحالة المزاجية للعربية والموضوع دة لسة حاصل معايا انهاردة وياما حصل معايا قبل كدة فى البيجو وبردة نفسى اعرف اية السببب
او اية الى بيخلى مزجها حلو وانا اعملهوها على طول والله بس تفضل على الحالة الى بتوصلها دى

هههههههههههههههههه يا نهار أبيض يعني فعلا دا بيحصل و مش معايا أنا بس معاكم كمان ؟ .. أنا إفتكرت إني بكبس علي البنزين جامد أو إن الفلاتر اللي غيرتها الأسبوع اللي فات عملت شغلها .. ميرسي يا جماعة بس ياريت اللي يكتشف إيه سر الموضوع دا يقول علشان نعمله و نستفيد منه

و حلوة عربيتك يا حماده ألف مبروك ربنا يباركلك فيها
قديم 12-10-2010, 02:17 PM
الصورة الرمزية mercedes
mercedes mercedes غير متواجد حالياً
من انا؟: عاملنى الله بفضله, لكننى بارزته بالمعاصى
التخصص العملى: Vasc-man
هواياتي: المشى

mercedes is a splendid one to beholdmercedes is a splendid one to beholdmercedes is a splendid one to beholdmercedes is a splendid one to beholdmercedes is a splendid one to beholdmercedes is a splendid one to beholdmercedes is a splendid one to behold
رأى رد: موتور العربية بقي أقوي من المعتاد لفترة صغيرة

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

أنا كمان الموضوع ده حصل معايا أكتر من مرة فى عربيتنا البيجو القديمة مو 1980 , أنى مثلا لو مسافر من المنصورة الى القاهرة , ألاقى أن العربية أول ماطلع بيها الصبح بعد ماسخنها كويس فى الجراج بتبقى ماشاء الله , لكن بعد ماجرى بيها بتاع ساعة كده , أحس أنها رجعت زى الأول تانى و صوتها و سحبها و تجميها بقى زى الأول , أنا بصراحة هقولكم اللى بييجى فى دماغى ساعتها , أن العربية لما بقوم الصبح وأدورها و أديها حقها فى التسخين, بتكون وصلت للحالة الideal للتشغيل , لكن بعد كده, بيكون الزيت لزوجته قلت زيادة عن اللزوم نتيجة سخونية الموتور و ممكن الطنابير سخنت زيادة عن اللزوم نتيجة الضغط المتكرر على الفرامل أو لو كان فيه تيل بينه و بين الطنبورة حكة و هكدا فى جميع أجزاء السيارة الميكانيكية .

ده رأيى و الله أعلم ( على قد علامى بقه ) .

MERCEDES S550

MERCEDES E-class

بسم الله الرحمن الرحيم
عَسَى رَبُّكُمْ أَن يَرْحَمَكُمْ وَإِنْ عُدتُّمْ عُدْنَا وَجَعَلْنَا جَهَنَّمَ لِلْكَافِرِينَ حَصِيرًا
صدق الله العظيم