العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الصينية والهندية > شيرى إسبيرانزا CHERY SPERANZA > A 113

قديم 27-09-2010, 08:49 AM
egypttoc egypttoc غير متواجد حالياً

egypttoc is on a distinguished road
افتراضي تحويشي عمري في a113 ام لادا 2107 برجاء النصيحة لوجة الله

في البداية اشكر كل الاعضاء المتعاونين في هذا المنتدي اللي بفضلهم اصبح ملجأ للمبتدئين امثالي

انا في البداية مبعرفش اسوق و اول مرة اشتري عربية و مليش خبرة في اي حاجة

علشان كدة محتاج عربية تقعد علي الاقل 5 سنين متعطلش مني في الطريق لوحدها لان مليش خبرة في المكانيكا

و انا مش من هواة الشراء ثم البيع يعني محتاج العربية تعيش من 15-20 سنة علي الاقل برضة

و مش من هواة السفر لكن ممكن يطلع لي مشوار من القاهرة الي طنطا كل اسبوع او كل اسبوعين بس
و لكن مشاويري اليوميةحوالي 50 كيلو يوميا و لكن يومين في الاسبوع حتبقا 80 كيلو يومين في الاسبوع

و المبلغ اللي ححطة في الاسبرانزا دة تقريبا كل اللي معايا فانا مش حبقا حمل مصاريف اضافية غير البنزين و الحاجات البسيطة دي في اول كذا سنة

المبلغ هو اقصي حاجة 50 و مش حعرف ازودة عن كدة كتير و مش بحب العربيات اللي بكاوتش صغير زي الموتوسيكل لاني بحس انها متسافرش و زي اللعبة او التكتك

لو العربية دي متناسبنيش انا محتاج الالاتي في العربية

التكييف مهم
الباور مهم
باقي الكماليات ملهاش لزمة عندي
امكانية السفر لاي مكان في اي وقت مرة اسبوعيا

انا سمعت ان الاسبرانزا فترة عمرها الافتراضي قليل جدا فهل اسيبني من الاسبرنزا و اشوف اللادا مع اني بكرة شكلها القديم دة و مش مقتنع ان ممكن يكون فيها التكييف اللي نفسي فية ؟ انتا عارف كلةو حيقولة خد اللادا اعتمادية و لكن شكل الاسبرانزا عاجبني فهل الاسبرانزا فعلا مظلومة و مش زي باقي المنتجات الصيني ولا اية رأيكم

ارجوا النصيحة لوجة الله و ياريت من حد يكون جرب الاسبرانزا 113
قديم 27-09-2010, 09:01 AM
الصورة الرمزية MOUSTAFA_SAAD
MOUSTAFA_SAAD MOUSTAFA_SAAD غير متواجد حالياً
التخصص العملى: ACCOUNTANT IN PASSPORTS ADMINISTRATION
هواياتي: INTERNET,WILD LIFE MOVIES

MOUSTAFA_SAAD is a glorious beacon of lightMOUSTAFA_SAAD is a glorious beacon of lightMOUSTAFA_SAAD is a glorious beacon of lightMOUSTAFA_SAAD is a glorious beacon of lightMOUSTAFA_SAAD is a glorious beacon of lightMOUSTAFA_SAAD is a glorious beacon of light
افتراضي رد: تحويشي عمري في a113 ام لادا 2107 برجاء النصيحة لوجة الله

نصيحه اشترى حاجه كورى مستعمله استعمال نضيف
قديم 27-09-2010, 09:03 AM
geuvara_2010 geuvara_2010 غير متواجد حالياً

geuvara_2010 is a glorious beacon of lightgeuvara_2010 is a glorious beacon of lightgeuvara_2010 is a glorious beacon of lightgeuvara_2010 is a glorious beacon of lightgeuvara_2010 is a glorious beacon of light

حاول في الكوري الكوري مضمون وصيانته سهله و رخصيه و عمره اطول من الصيني و بلاش الادا هاتحص انك راكب موديل 1970 حته لو راكب موديسل 2020
قديم 27-09-2010, 09:42 AM
egypttoc egypttoc غير متواجد حالياً

egypttoc is on a distinguished road

الكوري الموجود معييش تمنة و حتي لو معايا موتورة 1100 او 1000 سي سي و دة مش حيسعفني في استخدامي
سؤال للاخوة zoro779 و geuvara_2010 هل رأيكم في الاسبرانزا عن تجربة ؟
قديم 27-09-2010, 11:42 AM
الصورة الرمزية maxxatta
maxxatta maxxatta غير متواجد حالياً
من انا؟: راجل بحب العربيات جدا
التخصص العملى: محامى
هواياتي: اسمع مزيكا والافلام الغربية وده غير قيادة العربيات بمزاج

maxxatta has a spectacular aura aboutmaxxatta has a spectacular aura about

بص يا معلم انا كنت زيك من 6 شهور وخاييف على تحويش العمر والقسط وفضلت ادور اربعة شهور لحد ما ربنا هدانى على الاسبرانزا ليه بقى اولا لانا ارخص عربيه فيها كماليات محترمة ثانيا انا ليقت خلاص الميكانيكة المصرين بيصلحوها فى الشارع ليها سعر فى اعادة البيع صحيح مش عالى بس كويس احسن من اللادا المصرى الزبالة الى تكييفها مجرد هوا وبتسخن وبلاوى والبيضة
وبرضو سعرها فى البيع مش عالى واحسن من الاسبارك التعبان واغلى 2000 جية على الفاضى وعلى فكرة انا اشتريت فعلا والحمد لله العربية زى الفل معايا وربنا معاك

والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته