العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > القيادة فن و ذوق

القيادة فن و ذوق كل ما يتعلق بفن قيادة السيارات

قديم 28-08-2010, 05:55 AM
dr_mim81 dr_mim81 غير متواجد حالياً

dr_mim81 is on a distinguished road
طلب مساعدة بعد اذنكم؟

يا جماعة انا عندي مشكلة هامة؟

انا كنت خدت دورة سولقة من ياجي تسع سنين وكنت عرفت السواقة المبادئ يعني بس من ساعتها ما سوقتش ولا مرة
انا دلوقتي مضطر اشتري عربية ولاسباب عديدة ما ينفعش اجيب حاجة اتعلم فيها هاجيب حاجة عالطول غالية وكويسة ان شاء الله ممكن تكون باسات 2009 كدة ودة اللي مخوفني اكتر
فانا خايف اوي من موضوع السواقة بس انا ان شاء الله العربية اللي هاجبيها هتكون اوتوماتيك -ستيبترونيك- وناس قالولي اني ابدا الاول انزل بالعربية بالليل متاخر وبالتدريج ابدا انزل بيها بدري لحد معرف اسوق في عز الضهر علما بان انا مش من القاهرة والدنيا عندنا اهدي من القاهرة ؟
هو انا ناوي اروح مدرسة عشر حصص وبعد كدة اجيب العربية واعمل الكلام السابق
فاية رايكم في الحل دة؟الكلام دة ينفع وخصوصا العربية اتوماتيك؟
ياريت تفيدوني
قديم 28-08-2010, 08:15 AM
الصورة الرمزية احمد بدر1978
احمد بدر1978 احمد بدر1978 غير متواجد حالياً
من انا؟: متزوج عندى بنتين وولد
التخصص العملى: مهندس موبيلات فى اى 2
هواياتي: تربية الكلاب والصيد

احمد بدر1978 has a reputation beyond reputeاحمد بدر1978 has a reputation beyond reputeاحمد بدر1978 has a reputation beyond reputeاحمد بدر1978 has a reputation beyond reputeاحمد بدر1978 has a reputation beyond reputeاحمد بدر1978 has a reputation beyond reputeاحمد بدر1978 has a reputation beyond reputeاحمد بدر1978 has a reputation beyond reputeاحمد بدر1978 has a reputation beyond reputeاحمد بدر1978 has a reputation beyond reputeاحمد بدر1978 has a reputation beyond repute
افتراضي رد: مساعدة بعد اذنكم؟

مدام العربية اتوماتيك يبقى ما اتبقاش غير انك تعرف ابعاد العربية وبس يعنى حتبقى عملية تقدير لحجم عربيتك مش اكتر وبص يمين وشمال قبل ما تحود وربنا يستر طريقنا جميعا وبالتوفيق ان شاء الله

الله يرحمه ويتغمد روحه الجنة....ويحشره مع الصالحين,,,,ويجزيه الفردوس الأعــلى,,

إننا لله وإنا إليه راجعون...

إن القلب ليحزن والعين لتدمع,,,وإنا لفراق أمثاله لمحزونون....

ان مرت الأيام ولم ترونـــــــي. فهذه مواضيعي فتـذكرونـــــــي. وان غبت يوما ولم تجدونــــــي. ففي قلبي حبكـم فـلاتنسونـــــــي. وان طال غيابـي عنكــــــــــــــم. دون عـودة اكون وقتهـا بحـاجــة للدعـاء فادعـولــــــــــــــــــ ي
قديم 28-08-2010, 08:32 AM
الصورة الرمزية Injection
Injection Injection غير متواجد حالياً
من انا؟: أنسان يعيش و يتعايش
التخصص العملى: تانية تجارة
هواياتي: Everything

Injection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond repute

مشكلة السواقة فى مصر أنها تجارب وخبرات, اللى بيسوق من 20 سنه كل نزولة بالعربية بتعلمه حاجات جديدة, وأنا مع الناس اللى قالت لحضرتك أنزل بالليل لأنى أتعلمت السواقة كده, وبعدين أنزل الجمعة بعد الصلاة وسط الناس علشان تتعود على الشوارع, وخطوة خطوة وهتبقى ماشى فى الشارع عادى.

ومدرسة التعليم هيمشوك فى الزحمة, وهتتعلم "أخلاقيات الزحام" وقلبك هيجمد وهتعرف أزاى تمشى فى الشارع مع الميكروباصات وسواقين التاكسى والشباب الروش ومعتقدش أن حضرتك بعدها هتبقى محتاج حاجة غير التعود على أبعاد العربية الجديدة وطريقة قيادتها.

والف مبروك على العربية مقدما.

حكمة الشهر: ذاكر تنجح, غش تجيب مجموع

عذرا لقلة تواجدى بالمنتدى, تجارة بقى وأخر شهر بتاع الشغل كله.

قديم 07-09-2010, 01:38 AM
elensaan elensaan غير متواجد حالياً

elensaan is on a distinguished road

يا جماعة بيقول انه مش من القاهرة
يعني يسوق في اي وقت بس لما يشوف نص نقل يخلي باله ويركن لحد اما تعدي
لان سواقين النص نقل كلهم عيال صغيرة من غير رخصة ومتهورين
وبعد اما يتقن السواقة ينزل القاهرة هيلاقي نفسه بيواجه قواعد جديدة في السواقة مش موجودة في اي بلد في العالم ومن اهمها ارمي نفسك ادام العربيات يكشو منك وانت تعدي
وربنا يسترها معانا وميجيلناش السكر بسبب السواقة في القاهرة
قديم 07-09-2010, 07:03 PM
الصورة الرمزية hazem_khidr
hazem_khidr hazem_khidr غير متواجد حالياً

من انا؟: انا مهما كبرت صغير ..انا مهما عليت مش فوق !!!!
التخصص العملى: محاسب و صاحب مصنع ملابس
هواياتي: السيارت و شغف القياده

hazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond repute

غلط اول ما تبتدي تسوق تركب عربيه غاليه اوي كده و كمان كبيره و حتتبهدل منك
و بعدين محدش حيقدر يحدد انت عاوز كام حصه غير المدرب اللي بيدربك
الموضوع مش بعدد الحصص علي قد ما هو متوقف علي استعدادك

حـازم خـضـر