العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتدى الصيانة و اﻹصلاحات > منتدى الصيانة العام

منتدى الصيانة العام أى مشكلة فنية تواجهك ضعها هنا

قديم 29-07-2010, 01:08 AM
الصورة الرمزية ahmedraafat00
ahmedraafat00 ahmedraafat00 غير متواجد حالياً

ahmedraafat00 is a splendid one to beholdahmedraafat00 is a splendid one to beholdahmedraafat00 is a splendid one to beholdahmedraafat00 is a splendid one to beholdahmedraafat00 is a splendid one to beholdahmedraafat00 is a splendid one to beholdahmedraafat00 is a splendid one to behold
افتراضي ما هو يا أنا يا العربيـــــــــــه فينا حاجه غلط !!!!!

السلام عليكم

والهى يا جماعه انا عمال اضحك ومش عارف اعمل ايه بالرغم من المصايب اللى شايفها فى الجيب شيروكى
انا كنت عملت موضوع كامل عن مشكلتى فى الشيروكى فى قسم الصيانه وهيا التقطيع وده اللينك
http://www.masrmotors.com/vb/showthread.php?t=30177

المهم العربيه المره دى كانت عند الميكانيكى كالعاده وقعدت فتره محاوله اخيره للقضاء على مشكلة التقطيع و المدافع و كانت بيتغير ليها دفيره الكهرباء كلها بناء على تعليمات الوالد و تكلفت 400 جنيه
طيب مفيش مشكله كله يهون بس ترجع زى الاول
وقولنا خلاص بقى كل حاجه اتحلت والمفروض الراجل جربها مرتين و كانت تمام المهم وصل دلوقتى حالا تحت البيت وقولتله ايه الاخبار تمام قالى تمام اتكشف عليها بالكمبيوتر و كله تمام وانا جاى بيها زى الفل
قولتله يركب جنبى و نجربها وقالى ماشى مافيش مشكله لسه العبد لله بيركب و يدور العربيه دارت و رعشت و بطلت ولما بتدوس بنزين وانت واقف بتسمع صوت فرقعه و بتدى مدافع ورجعت ايمه لعادتها القديمه
وبكده نبقى رجعنا لنقطه الصفر تانى
ملحوظه :
اول مره اتغير كارته الكهرباء و كان ثمنها 2000 جنيه
قولنا مش مشكله المهم تتظبط و للاسف مفيش فايده
تانى مره اتغير دفيره الكهرباء وكان ثمنها 400 جنيه
قولنا مش مشكله المهم تتظبط وللاسف مفيش فايده
حتى طرمبه البنزين الراجل بص عليها
يعنى طرمبه وشوفناها
كارته كهرباء و غيرناها
دفيره كهرباء و غيرناه
فلتر البنزين و نظفناه
طب نعمل ايه تانى
العربيه المفروض انها بتبقى شغاله زى الفل انا بركبها بيركبها ميت عفريت
انا حاسس ان فى حد فينا فيه حاجه غلط
من ضمن المواقف الطريفه الشبيه: برده التى تدل على هذا
مره كانت عند الراجل بيتركب فيها كاسيت و بابا راح جابها و جاى هوا و الميكانيكى سايق العربيه و مشغالين الكاسيت على الاخر و شغال تمام
وصلوا تحت البيت بابا كلمنى عشان انزل اشوف الكاسيت اقسم بالله لسه بقف قدام العربيه الكاسيت وقف وحلف ماهوا شغال what
بجد نفسى ألاقى حل للعربيه الفقر دى قبل ما أولع فيها و فى نفسى
انا بعتذر لو الموضوع مش منسق لانى بجد يا جماعه ربنا يعلم بيا دلوقتى حالتى عامله ازى والمفروض ان يوم الجمعه رايحين بيها المصيف وكل حاجه متلخبطه

التعديل الأخير تم بواسطة ahmedraafat00 ; 29-07-2010 الساعة 01:24 AM
قديم 29-07-2010, 04:44 AM
الصورة الرمزية hazem_khidr
hazem_khidr hazem_khidr غير متواجد حالياً

من انا؟: انا مهما كبرت صغير ..انا مهما عليت مش فوق !!!!
التخصص العملى: محاسب و صاحب مصنع ملابس
هواياتي: السيارت و شغف القياده

hazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond repute
افتراضي رد: ما هو يا أنا يا العربيـــــــــــه فينا حاجه غلط !!!!!

و الله ما عارف اقولك ايه يا ابو حميد
شوف ميكانيكي تاني
او بيع العربيه
او ما تركبهاش تاني دا اسلم حل

حـازم خـضـر

قديم 29-07-2010, 05:01 AM
الصورة الرمزية Devill Blood
Devill Blood Devill Blood غير متواجد حالياً
من انا؟: when u lose your dreams u become no thing at all
التخصص العملى: student at mansoura university - faculty of law - english section
هواياتي: أخبار السيارات-الرسم-الكمبيوتر والأنترنت

Devill Blood has a reputation beyond reputeDevill Blood has a reputation beyond reputeDevill Blood has a reputation beyond reputeDevill Blood has a reputation beyond reputeDevill Blood has a reputation beyond reputeDevill Blood has a reputation beyond reputeDevill Blood has a reputation beyond reputeDevill Blood has a reputation beyond reputeDevill Blood has a reputation beyond reputeDevill Blood has a reputation beyond reputeDevill Blood has a reputation beyond repute

خلاص خلى حد تانى يركب ويجرب يجوز أنت بتمشى بيها غلط , أنا بالظبط زيك كنت فعلا العربية تلاقى مشاكل فيها وأنت ماشى وأول ما تروح للميكانيكى تلاقيها أتصلحت لوحدها وحلفت مليون طلاق ما هى مشتكيه تانى بس برضه بعدها بترجع لنفس العادة .

يا أخى أنا حاسس أن العربيات لها روح وبتفكر وبتعانى ,على العموم أنت جربت تروح بيها التوكيل

قديم 29-07-2010, 05:14 AM
الصورة الرمزية فاطومه المصريه
فاطومه المصريه فاطومه المصريه غير متواجد حالياً
من انا؟: بنوته مصريه تعشق الخير وتحب الحريه ^_^
التخصص العملى: طالبه تجارة &_^ سابقا... التسويق حاليا
هواياتي: التصميم والنت والقراءة فى السياسه

الموقع: بلادى مفتوحة كالسماء تضم الصديق ؛ وتمحو الدخيلا ومنى الحقيقة.. منى الخيال وعندى الجمال، وعندى آمال
فاطومه المصريه has a brilliant futureفاطومه المصريه has a brilliant futureفاطومه المصريه has a brilliant futureفاطومه المصريه has a brilliant futureفاطومه المصريه has a brilliant futureفاطومه المصريه has a brilliant futureفاطومه المصريه has a brilliant futureفاطومه المصريه has a brilliant futureفاطومه المصريه has a brilliant futureفاطومه المصريه has a brilliant futureفاطومه المصريه has a brilliant future

خلاص سيبها فى حالها يمكن عاوزة ترتاح شويه
بس زى ما استاذ حازم قالك وديها لميكانيكى تانى يكشف عليها وربنا يستر وتروح المصيف وترحع بالسلامه

اللهم انزل نورا من نورك عليه
اللهم نور له قبره ووسع مدخله وآنس وحشته
اللهم ارحم غربته وارحم شيبته
اللهم اجعل قبره روضة من رياض الجنة . لا حفرة من حفر النار
اللهم أغفر له وارحمه واعف عنه واكرم نزله
قديم 29-07-2010, 05:30 AM
egy4arb egy4arb غير متواجد حالياً

egy4arb is just really niceegy4arb is just really niceegy4arb is just really niceegy4arb is just really nice

والله بجد ممكن تكون محسووووووووووود عليها

و ما بهزرش الموضوع دا بجد العييييييييين وحشة

عليك بقرائة قران فيها

اوعى تروح لنافع اللى فى شارع دمشق لأنه غشاش و نصب على
-----------------------
http://www.masrmotors.com/vb/showthread.php?t=29652