العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > منتدى السيارات العام

منتدى السيارات العام المنتدى الرئيسي بالموقع ، حيث يحتوي على كل المواضيع العامة عن السيارات نقاشات المنتدى اخبار السيارات فى مصر والخليج والعالم

قديم 18-07-2010, 05:55 PM
الصورة الرمزية ahmedraafat00
ahmedraafat00 ahmedraafat00 غير متواجد حالياً

ahmedraafat00 is a splendid one to beholdahmedraafat00 is a splendid one to beholdahmedraafat00 is a splendid one to beholdahmedraafat00 is a splendid one to beholdahmedraafat00 is a splendid one to beholdahmedraafat00 is a splendid one to beholdahmedraafat00 is a splendid one to behold
افتراضي هل من حق صاحب المحل انه يقولك العربيه كده مضايقانى ؟؟؟

السلام عليكم
انا هعرض موضوع يا جماعه من اكتر المواضيع اللى بتسبب لى مشاكل وهيا انى اشوف مكان أركن فيه العربيه
ولو دلوقتى اى واحد مننا راكن قدام محل هل فعلا من حق الراجل صاحب المحل انه يقولك ابقى غير مكانها اصلها قافله على الفترينه
يعنى دلوقتى انا واحد ساكن فى شارع كل المحلات اللى فيه محلات موبيليات
و كل ما اركن فى حته لازم ببقى راكن قصاد محل و بالتالى صاحب المحل يقولى اصل العربيه كده بتسد عليا طب ياريت مطولش عن يومين . طب ياعم انا مش بنزل بالعربيه كتير اعمل لسيادتك ايه؟؟ حاجه غريبه
أنا قدام بيتى مثلا محل موبيليات و الراجل ما شاء الله ربنا فاتح عليه و فاتح بتاع خمس محلات على بعض "اللهم لا حسد " يعنى هو كده واخد رصيف كامل و انا بقى لما اجى اركن اتفادى انهى فاترينه من الخمسه دول ؟؟؟؟
من ضمن المواقف انا مره ركنت قدام باب عماره المفروض انها بعد اخر فاترينه للراجل ده "وانا مش بتكلم عليه شخصيا انا بتكلم عن اى صاحب محل فى الموقف ده"
المهم بعد ما ركنت كنت سايب العربيه اربع ايام و مرتاح بقى و قولت انى كده مش مضايق حد لدرجة انى كنت متوقع الراجل يشكرنى انى مراعيه و متابع لحد ما لقيت مكان فاضى بعيد عنه عشان اريحه "واللهى كل شويه كنت بطلع البلكونه مستنى المكان ده يفضى "
فوجئت فى يوم نازل اجيب حاجه من السوبر ماركت انه بينادى عليا "يا استاذ ينفع كده برده " انا الصراحه زهلت ده بدل ما يشكرنى "فى ايه يا حج " " العربيه واقفه باقلها اربع ايام كده وساده عليا " " يا سيدى انا راكنهالك قصاد العماره و سايبلك الفترينات بتاعتك و محلاتك عشان مسدش عليك حاجه " يرد يقولى" اصل احنا بنخزن بضاعه فى مدخل العماره "
طب بجد انا اعمل ايه؟انا مش عايز اعمل مشاكل مع حد انا مش بتاع خناق و مشاكل وبعدين انا خلاص تعبت و دورت فى كل الجراجات اللى عندنا فى محطه الرمل فى الاسكندريه و للأسف كل جراج من دول مليان على اخره
بس انا عندى سؤال اخير :
هل من حق صاحب المحل انه يعترض خصوصا انى عربيتى شيروكى يعنى برده كبيره و بتسد عليه و لان انا قليل لما بنزل بيها فا بالتالى بتقف كتير ؟
طبعا قانونا مش من حقه لان الشارع ده للمنفعه العامه بس هل ممكن تكون الاعراف السائده دلوقتى كده و احنا مش عارفين !!! بجد حاجه تحير
انا اللى شجعنى على كتابه الموضوع لانى واثق ان فى ناس كتير بيحصل معاهم المواقف دى يوميا و اتمنى مكنش طولت عليكم

التعديل الأخير تم بواسطة ahmedraafat00 ; 18-07-2010 الساعة 06:00 PM
قديم 18-07-2010, 06:22 PM
الصورة الرمزية mohamed100230
mohamed100230 mohamed100230 غير متواجد حالياً

mohamed100230 is on a distinguished road
افتراضي رد: هل من حق صاحب المحل انه يقولك العربيه كده مضايقانى ؟؟؟

اركن قدامه وسد الفاترينه وقوله لو جدع اجي الاقي العربيه فيها خربوشه والله لو ركبتها وشكل التابلوه مش عاجبني يبقى انت السبب وحعملك مصيبه
قديم 18-07-2010, 06:36 PM
الصورة الرمزية Devill Blood
Devill Blood Devill Blood غير متواجد حالياً
من انا؟: when u lose your dreams u become no thing at all
التخصص العملى: student at mansoura university - faculty of law - english section
هواياتي: أخبار السيارات-الرسم-الكمبيوتر والأنترنت

Devill Blood has a reputation beyond reputeDevill Blood has a reputation beyond reputeDevill Blood has a reputation beyond reputeDevill Blood has a reputation beyond reputeDevill Blood has a reputation beyond reputeDevill Blood has a reputation beyond reputeDevill Blood has a reputation beyond reputeDevill Blood has a reputation beyond reputeDevill Blood has a reputation beyond reputeDevill Blood has a reputation beyond reputeDevill Blood has a reputation beyond repute

للأسف موضوع الركن أصبح كبير جدا وبسببه تحدث الكثير من المشاكل وأسئلنى أنا ,قانونا مش من حقه طالما شارع مسموح الركن فيه , ولكن فعلا ليس من حقك أن تسد عليه وأنا أراعى هذا دائما فى الركن , طبعا من ناحية أخرى أنت هاتعمل أى يعنى أركن وخلاص وخليه يضرب دماغه فى الحايط ,راعى فقط لو الشارع كبير أنك مش تحضن أوى على المحل بتاعه وربنا يستر لأنه أكيد هايولع منك وحاول تكلمه وتتفق معه , وعايز أعرف هو المبنى بتاعك ولا بتاعه يعنى مفيش مكان تركن فيه أمام بيتك؟

قديم 18-07-2010, 06:45 PM

ahmedraafat00 is a splendid one to beholdahmedraafat00 is a splendid one to beholdahmedraafat00 is a splendid one to beholdahmedraafat00 is a splendid one to beholdahmedraafat00 is a splendid one to beholdahmedraafat00 is a splendid one to beholdahmedraafat00 is a splendid one to behold

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mohamed100230 مشاهدة المشاركة

اركن قدامه وسد الفاترينه وقوله لو جدع اجي الاقي العربيه فيها خربوشه والله لو ركبتها وشكل التابلوه مش عاجبني يبقى انت السبب وحعملك مصيبه
هههههه شكرا يا محمد لردك بس انا مش بتاع خناق و مشاكل
احنا برده المفروض نراعى الناس بس هما كمان يراعونا ودى المشكله

التعديل الأخير تم بواسطة ahmedraafat00 ; 18-07-2010 الساعة 06:52 PM
قديم 18-07-2010, 06:51 PM

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Devill Blood مشاهدة المشاركة

للأسف موضوع الركن أصبح كبير جدا وبسببه تحدث الكثير من المشاكل وأسئلنى أنا ,قانونا مش من حقه طالما شارع مسموح الركن فيه , ولكن فعلا ليس من حقك أن تسد عليه وأنا أراعى هذا دائما فى الركن , طبعا من ناحية أخرى أنت هاتعمل أى يعنى أركن وخلاص وخليه يضرب دماغه فى الحايط ,راعى فقط لو الشارع كبير أنك مش تحضن أوى على المحل بتاعه وربنا يستر لأنه أكيد هايولع منك وحاول تكلمه وتتفق معه , وعايز أعرف هو المبنى بتاعك ولا بتاعه يعنى مفيش مكان تركن فيه أمام بيتك؟
شكرا يا باشا لردك بس على فكره انا مش محضن عليه ده فى رصيف وانا راكن بعد كده الرصيف بعد كده المحلات لان احنا فى شارع رئيسى
وبالنسبه لطبيعه المبانى الرصيف اللى فيه عمارتنا ممنوع الكن جنبه الركن جنب الرصيف المقابل اللى فيه مجموعه المحلات ماهو لو كا ينفع اركن قدام عمارتنا كانت اتحلت
انا فعلا وقفت قبل كده اتكلمت معاه و هو قالى يعنى ياريت كل يومين تغير مكانها بس المكشله انى ذى ما قولت لحضرتك الشارع كله محالات موبيليات وانا هخلص من ده هيتطلعلى غيره و غيره
انا حصل موقف الله اعلم بقى ده حصل بقصد ولا لأ مره نازل باليل كالعاده اسخن العربيه و امسحها لقيت المساحه الخلفيه مكسوره و متشاله وده ملوش غير احتمالين
أما حرامى حمار بدل ما يفقها كسرها وهيا كده مش هتجيبله حاجه
او حد بقى كسرها بتعمد عشان مضايق من ركنه العربيه