العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الصينية والهندية > شيرى إسبيرانزا CHERY SPERANZA > A 516

قديم 19-06-2010, 10:06 PM
علاء فولفو علاء فولفو غير متواجد حالياً

علاء فولفو is on a distinguished road
افتراضي ارجو الافادة المهمة جدا من اعضاء منتدانا الغالى

اولا ازيكو يا ياجماعة ويارب تكونو باتم صحة وتكونو بخير ديما
انا كنت عاوز يا جماعة اخد رئيكو فى حاجة مهمة بالنسبالى
انا ناوى اشترى اسبيراينز 516
بس جالى هيسهيس فى دماغى بسبب اراء اخوانا الاعضاء المحترمين الى معانا فى المنتدى هنا فى العربية ال 516
وعرفت ان العربية دى زى البطيخة يا تطلع قرعة يا تطلع حمرا ويارب تطلع حمرا معايا فا انا قبل ما ادفع فيها فلوس كنت عاوز اخد رئيكو فى العربية دى وانا سمعت ان ابو غالى الوكيل بتاعها مش بيسلم العربية غير بعد شهور من حجزها وعرفت ان المصرية بتسلم فورى بس دا طبعا بعد ما تطلع عين الزبون وياخد العربية وتمنها ازيد من التوكيل ودا طبعا مش كل الالون
المهم
انا عاوز اعرف ازاى اعرف ازا العربية الى انا هشتريها دى فيها عيوب قبل ما اشتريها يعنى لو فيها يعنى عيوب بتبان فى اول ركوبة للعربية
وهل اشتريها من التوكيل ولا المصرية
وياريت تجاوبونى بسرعة لانى عاوز اعرف العربية دى نظامها اية مع مستخدميها واية رئيهم فيها من جهة الاستعمال وكدا يعنى احسن ما اشترى العربية دى ويجيلى شلل رعاش منها ولا حاجة او افلسع من الدنيا بدرى هههههههههه
شكرا يا احلى اعضاء
قديم 19-06-2010, 10:12 PM

افتراضي رد: ارجو الافادة المهمة جدا من اعضاء منتدانا الغالى

ابو غالى مين
اسف يا جماعة طلعت من عند ابو الفتوح
الوكيل
تصحيح خطا بس
قديم 19-06-2010, 11:53 PM

ارجوكو يا جماعة حد يرد عليااااااااااااااا
ارجو ريئكم بسرعة
قديم 20-06-2010, 11:48 AM
الصورة الرمزية Injection
Injection Injection غير متواجد حالياً
من انا؟: أنسان يعيش و يتعايش
التخصص العملى: تانية تجارة
هواياتي: Everything

Injection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond repute

ممكن حضرتك تشوف الموضوع ده
http://www.masrmotors.com/vb/showthread.php?t=15970
او ده
http://www.masrmotors.com/vb/showthread.php?t=26947

وأنا من رأيى أن حضرتك مش هتجيب عربية زيرو علشان تتعبك وتضيع فلوسك عليها, العربية عليها "غبار" كتير ومشاكل الناس معاها كتيرة حتى لو فى شوية بيحمدوا فيها ففى ناس كتير زعلانة منها, ومن رأيى أن الفيرنا أو اللانوس أحسن فى قطع الغيار والأعتمادية ومفيش عليهم مشاكل زى الأسبرانزا.

والرأى فى الأخر رأى حضرتك.

حكمة الشهر: ذاكر تنجح, غش تجيب مجموع

عذرا لقلة تواجدى بالمنتدى, تجارة بقى وأخر شهر بتاع الشغل كله.

قديم 21-06-2010, 11:45 AM
الصورة الرمزية luckyman
luckyman luckyman غير متواجد حالياً
من انا؟: لا اله الا انت سبحانك انى كنت من الظالمين
التخصص العملى: مهندس
هواياتي: القراءة + المشى

luckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond repute

سيدى العزيز مع احترامى للاسبرانزا بس بمجرد انك على يقين ان السيارة فيها مشاكل وانها زى البطيخة يا تطلع حمرا يا قرعة
انا مش فاهم ازاى هى ضمن اولويات حضرتك
العربية اختيار هام
يعنى ممكن مثلا سمعت ان بيت مايل الخ ومش متأكد وتسال تجيب او لا
او رايح تتجوز واحدة وتسمع انها ممكن او مش ممكن
طبعا لا فى الامور دى مفيش تهاون او تنازل
نفس الامر مع موضوع شراء سيارة لية تخلى ضمن اولوياتك سيارة فى منها بعض الانتاج سيئ
اعتقد لو انت اشتريت العربية مثلا 65 الف جنية وناقص 100 جنية بس من العربية الوكيل او الموزع عمرة ما يتنازل عن حقة حتى فى ربع جينة
لية انت بقى تتنازل عن حقك وتشترى عربية فى اكتر الاحتمالات مش وحشة لكن المجمع والصانع المحلى بيحط فيها قطع وصناعات مغذية لا ترتقى ابدا ودون المستوى والمصنع الام اكيد عارف وساكت
لية نشجع الصناعات الرديئة
هو انت لاقى فلوسك فى الارض
انا برد عليك بكل منطق من منطلق كلامك انت حتى لو بتتكلم عن مرسيدس طالما فى شك
وهذا الشك كان ناتج عن تجارب سابقة
يبقى طبعا لازم تكون مش ضمن اختياراتك
لازم ثقافة اختيار الثقافة واسس الاختيار تكون صحية
انت لما بتفكر تشترى عربية جديدة زيرو يبقى علشان تبعد عن المغامرة والمقامرة ووجع الراس والقلق وراحة البال مش علشان تجرى ورا الوكيل وتقول دينامو ومش عارف اية وتصرف عليها
تشترى عربية جديدة علشان مصاريف تشغيل تكون بس وقود وصيانة دورية خفيفة مش عيوب تصنيع وتجميع وفطع معيبة
سيبك من الصالون انة عاجبك وشكل العربية طالما فى دعاوى قضائية ضد هذا الموديل لا تخاطر حتى علشان التوكيل والمصنع يكون عنده ضمير ويبدأ يحس بالخطر والخوف على استثمارتة روح للمنتج الافضل والاجود حتى لو اقل فى التجهيزات وشكرا لك وان شاء الله اختيار موفق وربنا معاك ودمت بالف خير