العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الكورية والماليزية > Hyundai هيونداى

Hyundai هيونداى Hyundai General Discussion Forum هيونداى من انجح الشركات الكورية وازاد نجاحها وانتشارها بعد ان ضمت اليها شركة كيا الكورية ايضاً من اهم موديلاتها ( اكسيل - فيرنا - اكسنت - ماتريكس - النترا - سوناتا - جينسيس )

قديم 10-10-2008, 12:43 AM
عظيمه عظيمه غير متواجد حالياً
من انا؟: علمت ان رزقى لن يأخذه غيرى فاطمئن قلبى
التخصص العملى: محاسب
هواياتي: بموووت فى العربيات

عظيمه has a reputation beyond reputeعظيمه has a reputation beyond reputeعظيمه has a reputation beyond reputeعظيمه has a reputation beyond reputeعظيمه has a reputation beyond reputeعظيمه has a reputation beyond reputeعظيمه has a reputation beyond reputeعظيمه has a reputation beyond reputeعظيمه has a reputation beyond reputeعظيمه has a reputation beyond reputeعظيمه has a reputation beyond repute
عندى سؤال محيرنى من زمان

بجد محتار ايه الفرق بين القراءة المكتوبة على عداد السرعة لاى سيارة والسرعة الفعلية ليها أو بمعنى أدق السرعة القصوى المعلنة من قبل الشركة المصنعة؟؟؟ ptmnlo123per1127
قديم 10-10-2008, 02:42 AM
sh_masry sh_masry غير متواجد حالياً

sh_masry has a reputation beyond reputesh_masry has a reputation beyond reputesh_masry has a reputation beyond reputesh_masry has a reputation beyond reputesh_masry has a reputation beyond reputesh_masry has a reputation beyond reputesh_masry has a reputation beyond reputesh_masry has a reputation beyond reputesh_masry has a reputation beyond reputesh_masry has a reputation beyond reputesh_masry has a reputation beyond repute
افتراضي رد: عندى سؤال محيرنى من زمان

انا بجد مش فاهم سؤال حضرتك بس اللى فاهمه انك قاصدك مثلا لو العربيه عدادها 220 KM/H بس مكتوب فى الكاتالوج السرعه القصوى 190 KM/H فليه عاملين العداد على 220 ؟؟؟
متهيألى ده معنى سؤالك , و لو كده يبقى الأجابه ان العربيه فعلا موتورها يوصل لل 190 فى الظروف المناسبه مثل عدم وجود هواء ضد السياره و يكون الأسفلت مستوى و مقاومه الهواء تكون قليله و هواء الكاوتش مضبوط فكده توصل لل 190 لكن افرض انك سايق على ال 190 و فيه منحدر يبقى العربيه هاتزيد سرعتها لل 210 مثلا فالعداد هايقرأ ال 210 دول بس دى مش السرعه اللى ممكن تجبها العربيه فى اى وقت ........... و طبعا العكس صحيح يعنى ممكن تكون طالع مطلع تقوم العربيه نازله من سرعتها من 190 الى 160 مثلا ...........
ياريت اكون قدرت اساعدك فى السؤال اللى محيرك من زمان بس لو هو زى ما انا فهمت كده .

اى موضوع او اى تعليق ينم عن رأيي انا الشخصى و لكم جزيل الشكر ,,,
قديم 10-10-2008, 03:20 AM
عظيمه عظيمه غير متواجد حالياً
من انا؟: علمت ان رزقى لن يأخذه غيرى فاطمئن قلبى
التخصص العملى: محاسب
هواياتي: بموووت فى العربيات

عظيمه has a reputation beyond reputeعظيمه has a reputation beyond reputeعظيمه has a reputation beyond reputeعظيمه has a reputation beyond reputeعظيمه has a reputation beyond reputeعظيمه has a reputation beyond reputeعظيمه has a reputation beyond reputeعظيمه has a reputation beyond reputeعظيمه has a reputation beyond reputeعظيمه has a reputation beyond reputeعظيمه has a reputation beyond repute

بشكرك جدا على الرد
أنت فعلا فهمت سؤالى صح وجزاك الله خيرا على الاجابة
بس انا عاوز أقول حاجة لو العربية جابت ال190 طبقا لمثالك حيكون عداد ال RPM على بداية مرحلة الخطر أو بمعنى بلدى حيكون داخل على المساحة الحمراء
ولو جه المنحدر وعداد السرعة وصل 220 عداد ال RPM حيدخل مرحلة الخطورة بالفعل
ودة معناه ان الموتور بيلف بسرعة عالية جداااا وهنا بتكون الخطورة
قديم 10-10-2008, 03:56 AM
الصورة الرمزية SuMo
SuMo SuMo غير متواجد حالياً

مشرف قسم رياضة المحركات

SuMo has a reputation beyond reputeSuMo has a reputation beyond reputeSuMo has a reputation beyond reputeSuMo has a reputation beyond reputeSuMo has a reputation beyond reputeSuMo has a reputation beyond reputeSuMo has a reputation beyond reputeSuMo has a reputation beyond reputeSuMo has a reputation beyond reputeSuMo has a reputation beyond reputeSuMo has a reputation beyond repute

فى حاجة تانية ان العربية دى بتكون نازلة بأكتر من موتور فالشركة بتنزل التابلوه المتوافق مع جميع أحجام المواتير كنوع من أنواع ترشيد الانفاق

www.darelhasanat.jeeran.com
قديم 10-10-2008, 05:02 AM
sh_masry sh_masry غير متواجد حالياً

sh_masry has a reputation beyond reputesh_masry has a reputation beyond reputesh_masry has a reputation beyond reputesh_masry has a reputation beyond reputesh_masry has a reputation beyond reputesh_masry has a reputation beyond reputesh_masry has a reputation beyond reputesh_masry has a reputation beyond reputesh_masry has a reputation beyond reputesh_masry has a reputation beyond reputesh_masry has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة عظيمه مشاهدة المشاركة

ولو جه المنحدر وعداد السرعة وصل 220 عداد ال RPM حيدخل مرحلة الخطورة بالفعل
ودة معناه ان الموتور بيلف بسرعة عالية جداااا وهنا بتكون الخطورة
لا يا باشا عداد ال rpm ليس له اى علاقه بالمنحدر ....... يعنى لو انت ماشى على سرعه 100 km/h و مورت العربيه هتلاقى ال rpm نزل لحد ال 800 لفه و ثابت على كده كأنك واقف سلانسيه بالرغم ان العربيه لسه على سرعتها .

اى موضوع او اى تعليق ينم عن رأيي انا الشخصى و لكم جزيل الشكر ,,,