العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الأوروبية > فولكس

فولكس فولكس فاجن Volkswagen من اكثر السيارات مبيعاً فى العالم وتضم حاليا شركات سكودا وابيزا واودى وتستحوز عليها بورش الالمانية من اشهر سياراتها بيتلز جولف بولو جيتا باسات توران وطوارق وسوران كروس فوكس

قديم 05-06-2010, 03:29 PM
wanees wanees غير متواجد حالياً

wanees will become famous soon enough
افتراضي لماذا لا نكون ايجابيين

الذى سارويه لكم حقيقة حدثت معى
انا عندى سيارة فولكس جيتا 2010 منذ ان اشتريتها وكل يوم تنسرق منها قطعة مرة العلامات ومرة غطاء الجنط الاسبور وعدد كثير من المرات غطاء السيارة 0
بالامس فى حوالي الساعة السادسه صباحا بعد ان قمت بصلاة الفجر وجلست في البلكونه اقرا قران فجاة وجدت شخصين يتجهان صوب سيارتى ويحاولون فك غطاء الرشاشات اللي موجود فى الاكصدام الامامي وبالفعل فك القطعة الاولي امام عينى وعندما قام بمحاوله فك القطعة الثانية مرت سيارة فتوقف وعندها نزلت من منزلي لكى الحقة ولكنى ساكن فى الدور التاسع ----- المهم عندما وصلت كان انتهي من فك الجزء الثاني وجرى باتجاة الشارع الرئيسي ووجدت سيارة مرسيدس منتظراة موديل 80 تقريبا بدون لوحات المهم لم الحقة فرجعت لسيارتى لمطاردتة ولكنه كان قد فلت ولم اجد السيارة فتوجهت الي قسم الشرطة القريب واخبرتهم بما حدث فقالوا لى احنا هنعمل لك ايه العربية بدون نمر ولم تستطيع ان تمسك حد منهم والحرامي بشيلته .
المهم خرجت من القسم محبط بعد ان رفضوا تحرير محضر بما حدث واخذت ادور فى الحي اللى ساكن فية عن السيارة المرسيدس وبالطبع لم اجدها فرجعت الي المنزل وفى طريق عودتى رايت الشخصين اللذين كانوا بيفكوا غطاء الرشاش من السيارةالمهم اتجهت لهم بسيارتي وعندما راوا السيارة هربوا كل واحد فى اتجاة علي فكرة انا سني كبير يتعدى الخمسين عاما المهم اخترت واحد منهم واخذت فى مطاردتة الي ان تمكنت من خبطة باكصدام السيارة فوقع على الرصيف ونزلت من السيارة على الفور لكى امسكة المهم بدا فى الصياح ولكنى بادرته بقلم على وجهه واوهمتة بانني ضابط امن دوله المهم الولد سنه حوالي 27 عاما فاخد يعيط ويستعطفني ان اتركه المهم تجمع الناس وتعاطفوا مع الولد مش عارف ليه المهم اقلت له ماشى هاسيبك بس اشوف بطاقتك فاخرج بطاقته فتمكنت ان ا حفظ اسمه وعنوانه المهم توجهت على الفور الي قسم الشرطة واخبرتهم بما حدث ومعايا الاسم والعنوان وكتبتهم علي ورقة وسلمتها لملازم فى القسم فقال لي ماشي لما ييجى ضابط المباحث نعمل محضر هو بييجى الساعة 11 صباحا --- المهم رحت القسم فى الساعة 11 وسالت عن الضابط فقالوا لى لسه ماجاش فطلبت مامور القسم فرفضوا دخولي له المهم هددتم بانني سوف اتجة الي مفتش الداخليه ومدير الامن فسمحوا لي بمقابله المامور وبصراحة طلع رجل محترم جدا وعاقب ضابط المناوب الملازم لانه لم يحرر لي المحضر عندما جئتة فى المرة الاولي بدون اسماء وطلب حضور ضابط المباحث علي الفور من منزله فحضر وتم ضبط التنظيم العصابي الخاص بسرقة السيارات --- المهم هناك عدد من السلبيات وهو تعاطف الناس مع الحرامي واحد بيقول يعنى علامه العربيه مش بتزيد عن 10 جنيه عايز تودى الواد القسم علشان 10 جنيهات (( علي فكرة انا اشتريت علامه الفولكس ب 95 جنيه )) وواحد بيقول حرام اصل الشباب مش لاقى شغل ولا علشان انتم معاكم عربيات غالية ومرتاحين مش حاسين بالناس وضابط القسم اللي رفض تحرير محضر علشان سرقة علامه عربية
يعنى هو علشان الناس مش لاقيه شغل تسرق
ولا علشان انا راكب عربيه غاليه اتسرق يعني هو انا مش تعبان فيه وفي ثمنها شغل 20 سنه خارج بلدي
مش عارف والله اقول ايه ماهو اللى هيسرق الغني بكرة يسرق ويقتل الفقير واحنا بنشوف الناس اللي بتقتل اطفال علشان الطفلة لابسه حلق يمكن مش يزيد عن 100 جنيه
لابد وان نكون ايجابيين لما نلاقي حرامي نمسكة ونسلمه للشرطة ايا كانت سرقتة --- لانني مش معقول ان الشرطه تضع ورا كل فرد فى المجتمع حرامي -- كمان احد ضباط الشرطه قال لي انت زعلان ليه ما عربيتى وانا ضابط سرقت علاماتها
قديم 05-06-2010, 03:39 PM
الصورة الرمزية luckyman
luckyman luckyman غير متواجد حالياً
من انا؟: لا اله الا انت سبحانك انى كنت من الظالمين
التخصص العملى: مهندس
هواياتي: القراءة + المشى

luckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond repute
افتراضي رد: لماذا لا نكون ايجابيين

انا معاك مليون فى المليون انت راجل ايجابى محترم ومواطن فعال ياريت كل الناس تعمل زيك نفس اللى حصل معاك حصل معايا اكتر من مرة منتهى السلبية من الناس واجهزة الدوله اللى بتشوف اللى بيعمل الصح انسان غريب او اى حاجة تانية انا كنت اكتر من مرة اعمل نفس الموضوع لكن الحمد لله فى اكتر من مرة كنت باخد حقى واللى هو فى الحقيقة هو الحق العام ياريت كلنا نبقى ايجابيين وما نسكتش على الغلط حتى لو الامر مش خاص للحق العام حق الطريق مثلا والحرم الطريق ورصيف المشاه وبلطجة الصيع اللى بقت امر واقع شكرا لك خالص امنياتى بالتوفيق ودمت سالما وبود
قديم 05-06-2010, 03:43 PM
الصورة الرمزية alymonir
alymonir alymonir غير متواجد حالياً

من انا؟: مصري مسلم
التخصص العملى: مهندس سلامة مهنية بشركة بترول
هواياتي: لا يوجد حاليا

alymonir has a reputation beyond reputealymonir has a reputation beyond reputealymonir has a reputation beyond reputealymonir has a reputation beyond reputealymonir has a reputation beyond reputealymonir has a reputation beyond reputealymonir has a reputation beyond reputealymonir has a reputation beyond reputealymonir has a reputation beyond reputealymonir has a reputation beyond reputealymonir has a reputation beyond repute

أؤيدك مليون في المية و لكن عندي سؤال
لقد ذكرت في أول قصتك أن الحرامي فك القطعة الأولى للرشاش الموجود بالكصدام أمام عينك , و لم تحاول مطاردته إلا بعدما هم بفك القطعة الثانية , لماذا ؟؟؟!!!!

[IMG]file:///C:/DOCUME%7E1/ragy/LOCALS%7E1/Temp/moz-screenshot-4.png[/IMG]
قديم 05-06-2010, 04:46 PM
الصورة الرمزية MEMOO_1ST
MEMOO_1ST MEMOO_1ST غير متواجد حالياً

MEMOO_1ST has a reputation beyond reputeMEMOO_1ST has a reputation beyond reputeMEMOO_1ST has a reputation beyond reputeMEMOO_1ST has a reputation beyond reputeMEMOO_1ST has a reputation beyond reputeMEMOO_1ST has a reputation beyond reputeMEMOO_1ST has a reputation beyond reputeMEMOO_1ST has a reputation beyond reputeMEMOO_1ST has a reputation beyond reputeMEMOO_1ST has a reputation beyond reputeMEMOO_1ST has a reputation beyond repute

فعلا انا معاك وفعلا في ناس غريبة بتيجي في عز الحادثة وتقول حاجات غريبة وتسيب الي غلطان وتقولك احمد ربنا طيب ماهو الحمد لله بس لازم المخطأ يتعاقب .

الحمد لله والشكر لله.
قديم 05-06-2010, 04:59 PM
الصورة الرمزية luckyman
luckyman luckyman غير متواجد حالياً
من انا؟: لا اله الا انت سبحانك انى كنت من الظالمين
التخصص العملى: مهندس
هواياتي: القراءة + المشى

luckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة alymonir مشاهدة المشاركة

أؤيدك مليون في المية و لكن عندي سؤال
لقد ذكرت في أول قصتك أن الحرامي فك القطعة الأولى للرشاش الموجود بالكصدام أمام عينك , و لم تحاول مطاردته إلا بعدما هم بفك القطعة الثانية , لماذا ؟؟؟!!!!
لانة كان فى البلكونة وفى الدور التاسع والموضوع دة بيحصل فى دقيقة بالكتير وحصل معايا اكتر من مرة وانت بتدخل عدة مراحل فى دقيقة واحدة الصدمة وبعدين تفكر تنزل وتجرى وراة وهو وحدة ولاه معاه حد ويا ترى وهل ترى وساعات تسيبة علشان تنزل تمسكة متلبس