العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات اليابانية > هوندا Honda

قديم 03-10-2008, 02:29 AM
HaShiMoto HaShiMoto غير متواجد حالياً
عضو ذهبى
من انا؟: هشام كمال
التخصص العملى: محاسب
هواياتي: السيارات الرحلات كرة القدم

HaShiMoto has a reputation beyond reputeHaShiMoto has a reputation beyond reputeHaShiMoto has a reputation beyond reputeHaShiMoto has a reputation beyond reputeHaShiMoto has a reputation beyond reputeHaShiMoto has a reputation beyond reputeHaShiMoto has a reputation beyond reputeHaShiMoto has a reputation beyond reputeHaShiMoto has a reputation beyond reputeHaShiMoto has a reputation beyond reputeHaShiMoto has a reputation beyond repute
تقييم شامل عن الهوندا سيتى

المواصفات الفنيه:
المحرك:1339 سى سى...كما هو بالرخصه
القوه: 90 حصان............الجيير:او توماتيك
الكماليات الاساسيه:تكييف...باور ستيرنج كهربائي...4 زجاج كهرباء...سنتر لوك....مرايات كهرباء..2 اير باج...راديو سي دى...فتح التنك والشنطه من الداخل.....شنطه 500 لتر...ضمان 3سنين او 125 الف كيلو

الشكل الخارجي:
المميزات:

2.العربيه عاليه جدا علي الارض.....وجربت عليها اصعب مطبات بلدنا.....وشرفتني...ودي من اهم مميزات العربيه. 3.شكله من الامام....جميل جدا....واجمل كثيرا من الفوانيس القديمه بتاعت السيتي. 4.من الخلف...الحته اللي زودوها فى الشنطه....عامله شغل جامد. 1.شكلها الخارجي جميل وانيق ولا يختلف عليه اتنين. العيوب:
انا حاسس ان طبقه الدهان بتاعتها ضعيفه شويه....كنت اتمني تكون احسن من كده....بس عندهم فى التوكيل حاجه جامده...بتداري الخدوش اللى ممكن تظهر....فبترجع حلوه من تاني

الصالون والعفشه:
المميزات:

طبعا الدركسيون بيطلع وينزل....
حزام الامان بردوا ممكن يرتفع وينزل حسب طول الراكب.....
فيها جيوب فى الابواب الاماميه.....
فيها حامل كرووت....وفيها مكانين للحقظ....واحد فوق والتاني تحت(تابلوهين)

2.اضاءه التابلوه بتزود شياكته وحلاوته....اضاءه برتقاليه....زى عربيات فرنسا..البيجو والرينو. 3.الطقم البيج....مزود بردو شياكه العربيه. 4.الفشه مريحه جدا....وجميله اوه على الطريق والمطبات....يعني مش ناشفه ابدا. 5.هتكلم عن بعض التجهيزات الداخليه:....العربيه فيها كونسول شيك جدا من ادام....وكمان فيه للركاب اللى ورا.... 6.تصميم الكنبه الخلفيه عجيب شويه.....تحسها واقفه على رجلين....زى كنبه البيت....وممكن تحط تحتها حاجه 7.العربيه فعلا واسعه من جوه....وبتشيل الركاب ال خمسه مرتاحين....اى كانت احجامهم. 8.التقفيل اكثر من رائع(تايلاندي....يا اولاد مصر)....والخامات نظيفه اوي 1.محدش هيختلف معايا.....ان العربيبه عليها تابلوه اكثر من رائع.....فعلا شيك.....يحسسك كده ان العربيه دي غاليه اوي و اغلي من تمنها.العيوب:

2.مش هتشوف مقدمه العربيه لو عملت ايه......لكن عموما هي ابعادها حلوه وهتحفظها بسهوله. 3.الكرسي مداه فى الرجوع مش كبير اوي....لكن ده يحسب من اجل راحه الركاب الخلفيين. 4.الكنبه الخلفيه مش بتتطبق...(عكس ال 1500) 5.من الحاجات السخيفه....الصالون مفهوش اى مرايا فى الشماسه...(عكس ال 1500) 6.المرايا اللى فى النص....مافهاش عاكس ليلي (عكس ال1500) 7.المسوجر بتاعها فى الباب من فوق.....ودي حركه قديمه شويه. 1.اول واهم واخطر عيب.....اللون البيج ده بيتوسخ بسرعه اوى.....عايز تنظيف باسمرار. المحرك والكماليات:
المميزات:

8.العربيه شغاله على 8 صمام....فاستهلاك البنزين بتاعها افضل من فئتها.....انا عربيتى اوتوماتيك ومع التكيف عامل 14 كيلو فى اللتر.....على كده وحاسس ان استهلاكها هيكون احسن...لما اوصل للاستهلاك الامثل.

العيوب:
لاحظت ان صعب تلاقي عيوب للعربيه دي....على مستوى المحرك والكماليات....بس انا هحاول اتلكك واقول اي حاجه حتي ولو كانت هايفه

3.مفيش معاها ريموت(عكس ال1500)

وعشان ابقى استوفيت كلامي....ونظرا لكثره التساؤل عن اختلافاتها مع السيتى 1500....ها هي الاختلافات بالتفصيل الممل.....كل االى هقوله ده موجود فى السيتى 1500 ومش فى 1300:

2.مقاس 15 فى الكاوتشات.

اعتقد دى كده كل الفروق....

واخيرا....سعر ال 1300:
2.قوه المحرك....طبعا موتور هوندا ما يختلفش عليه اتنين. 3.التكيييف.......ثلاجه ثلاجه ثلاجه....وهقول للصبح ثلاجه....ومش عارف هتصدقوني لو قلتلكم انى عمري ما احتجت اجيب التكيف على الدرجه 4 حتى اللآن....والتكييف تاثيره طفيف على السحب...يعنى مش هتحس ان العربيه مخنوقه منك 4.الباور.....وده احسن حاجه فى العربيه....يمكن تستغربوا من كلامي....بي اللى مجربش....يقول عدس.....الباور الكهرباء ده حكايه.....خفيف جدا على السرعات القليله......وبيتقل لوحده على السرعات العاليه......فعلا باور ممتاز.....ده غير اني في صيانه الالف اتفاجئت...لما قاللي ان مفيش عندك لا علبه دركيون ولا طلمبه دركسيون ولا زيت دركسيون...ولا اى حاجه من هذا السبيل...ده ببساطه لان الباور كهرباء 5.الموتور....ودى كانت مفاجأه تانيه....لما قاللولي...سير الكتينه جنزير.....فعمره ما هيتغير....يعنى مفيش قطعه غيار اسمها سير كتينه. 6.الزجاج الكهرباء....فيه حكايه الامان دي...انه ينزل لوحده لو واجه جسم غريب وهو طالع....يس الحكايه دى فى زجاج السائق فقط عشان هو الوحيد اللى اوتو... 7.الراديو سي دي.....عليها ساوند سيستيم صوته فعلا رائع...وومكن يتركبله وصله ال AUX...ده لو عندك i-pod....او حتي MP3 9.الاضاءه.....ممكن تتحكم في مستوي الاضاءه على حسب حموله العربيه....يعنى ممكن تخليه يفرش عالارض....او يرمى بعيد. 11.صوت الموتور........هادي جدا وعلى فكره كذا مره اغلط واحاول ادورها وهى دايره. 12.التوكيل..........اكثر من محترم....والناس هناك زووق جدا وعلي كفاءه عاليه جدا جدا. 13.الاوتوماتيك بتاعها بتكنولوجيا cvt...ودى بتدى افضل استهلاك للبنزين وافضل حرق للغيار...والrpm...بياخد نفسه على الآخر. 2.السي دي اوديو بس.....لكن كل ده مقدور عليه بال fm transmitter 4.احياننا....بحس ان نورها ضعيف......بس بكتشف ان انا ماشى في شارع اصلا منور....فنور العربيه مش ظاهر..(مش بقولكم بتلككلها). 3.طى الكنبه الخلفيه. 4.طى المقاعد. 5.خشب ابنوس من الداخل. 6.مقابض نيكل من الداخل. 7.حليه من الجنب. 8.مرايا فى الشماسه. 9.ريموت. 10.عاكس فى المرايا اللى فى النص. 11.التابلوه اضاءه بيضاء وليس برتقالي. 12.الاوتوماتيك فيه ستبترونيك 7 سرعات. 1.السحب....رغم ان العربيه اوتوماتيك...بكن اكاد اجزم ان الهوندا احسن اوتوماتيك شفته فى حياتي....حتي مع التكييف...بجد ده احسن سحب ممكن اشوفه فى عربيه 1.3 10.الشنطه........بحر ومش هقول فيها اكتر من كده 1.العربيه جايه بسماعتين بس....ودى حركه مش لطيفه....واللي مش الطف انهم حتي الان معندهمش سماعات سيتى فى التوكيل....لكن كتر الله من ماركات السماعات. 1.ABS Manual......84900

Automatic....91900

nikumarekko yo ni habakaru
الأعشاب الضارة هى التى تنمو وتزدهر

لانسراوى مصراوى
"جميع موضوعاتىحصرية لمنتدى مصر موتورز ولا اسمح بنقلها لاى منتدى اخر "

قديم 04-10-2008, 02:57 AM
Abeer Abeer غير متواجد حالياً

Abeer is a jewel in the roughAbeer is a jewel in the roughAbeer is a jewel in the rough
افتراضي رد: تقييم شامل عن الهوندا سيتى

بجد ألف شكر على الموضوع، انا من زمان كنت بادور على الفروق ده ... أشكرك مرة تانية
قديم 04-10-2008, 03:17 AM
الصورة الرمزية AbOnOrA
AbOnOrA AbOnOrA غير متواجد حالياً
Aِِbo(Nora&Islam&Judy)
Wael Magdy Salah
من انا؟: ابو نورا واسلام
التخصص العملى: IT Consultant
هواياتي: Computers, Automotives

AbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond repute

تسلم ايدك فعلا يا هاشيموتو بس الموضوع محتاج شوية لمسات منك ptmnlo123per171

اخر موضوعاتى
قريباً تقرير وتجربة اداء دايهاتسو تريوس * تويوتا راش

قديم 24-10-2008, 04:22 PM
الصورة الرمزية medo_2060
medo_2060 medo_2060 غير متواجد حالياً

medo_2060 will become famous soon enough

شكرا على الموضوع وياريت تضيف شويه صور يبقى موضوع كامل ومرجع للى عايز يجيب العربيه دى
قديم 16-01-2009, 06:59 PM
اشرف عبد الباسط اشرف عبد الباسط غير متواجد حالياً

اشرف عبد الباسط is on a distinguished road

بارك الله فيك والف شكر

الكلمات الدليلية
سيتي