العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتدى الصيانة و اﻹصلاحات > تكييف السيارة

تكييف السيارة ساحة مختصة فى تناول المواضيع الفنية الخاصة بأنظمة التكييف بالسيارة

قديم 23-05-2010, 10:57 PM
الصورة الرمزية ahmedraafat00
ahmedraafat00 ahmedraafat00 غير متواجد حالياً

ahmedraafat00 is a splendid one to beholdahmedraafat00 is a splendid one to beholdahmedraafat00 is a splendid one to beholdahmedraafat00 is a splendid one to beholdahmedraafat00 is a splendid one to beholdahmedraafat00 is a splendid one to beholdahmedraafat00 is a splendid one to behold
افتراضي شغلت التكيف العربيه بطلت !!!!

السلام عليكم

انا يا جماعه يوم الجمعه الصبح نزلت اغسل العربيه و قولت اشغل التكييف شويه اجربه بالمره و كان شغال زى الفل بعد كده روحت طافيه و بعد شويه جيت اشغله تانى العربيه بطلت خالص يعنى بدوس بنزين مفيش حاجه بتحصل و مفتاح الكونتاك كان زى ما هو فى الناحيه اللى المفروض تبقى العربيه دايره فيها روحت مبطل الكونتاك و دورت تانى زرجنت شويه روحت سيبتها دقيقه و ودورتها دارت عادى جدا و التكيف اشتغل
معلش انا عايز اعرف تفسير للى حصل ده و هل كده ممكن العربيه تكون فيها مشكله فى السير على الطريق ؟
ولو شغلت التكيف وانا ماشى بيها ممكن العربيه تقف فاجئه وتحصل مشكله أو تقطع ؟؟؟
خصوصا ان العربيه كانت عند الميكانيكى فتره طويله لانها كانت بتقطع و تدى مدافع هيا مشيه ؟ بس الفروض انها اتظبطت والميكانيكى كان راكب جنبى و هوا اللى سايق و جاب سرعه 100 و ساب الدركسيون والعربيه كانت ماشيه زى الفل
ملحوظه : العربيه جيب شيروكى 94
ارجوا الافاده عشان انا حيران و فى نفس الوقت داخل على امتحانات و مش فاضى للعربيه دلوقتى خالص

قديم 23-05-2010, 11:26 PM
الصورة الرمزية hazem_khidr
hazem_khidr hazem_khidr غير متواجد حالياً

من انا؟: انا مهما كبرت صغير ..انا مهما عليت مش فوق !!!!
التخصص العملى: محاسب و صاحب مصنع ملابس
هواياتي: السيارت و شغف القياده

hazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond repute
افتراضي رد: شغلت التكيف العربيه بطلت !!!!

ما تقلقش ان شاء الله ما فيش حاجه
بس خلي كهربائي يبص علي العربيه و فيه جزء كهربائي بيتحكم في علو الموتوررو التكييف شغال
خليه يضبطه و ان شاء الله سليمه

حـازم خـضـر

قديم 24-05-2010, 01:46 AM
الصورة الرمزية Injection
Injection Injection غير متواجد حالياً
من انا؟: أنسان يعيش و يتعايش
التخصص العملى: تانية تجارة
هواياتي: Everything

Injection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond repute
افتراضي رد: شغلت التكيف العربيه بطلت !!!!

ممكن التكيف حمل على بطارية العربية وخلص شحنها, ولما شغلته والعربية دايرة الدينامو كان بيشحن فى البطارية وبيوصل كهربة للموتور والتكييف حمل عليه زيادة فالعربية فصلت.

مع أنى بقول تاخد برأى أستاذ حازم أحسن.

حكمة الشهر: ذاكر تنجح, غش تجيب مجموع

عذرا لقلة تواجدى بالمنتدى, تجارة بقى وأخر شهر بتاع الشغل كله.