العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الأوروبية > فولكس

فولكس فولكس فاجن Volkswagen من اكثر السيارات مبيعاً فى العالم وتضم حاليا شركات سكودا وابيزا واودى وتستحوز عليها بورش الالمانية من اشهر سياراتها بيتلز جولف بولو جيتا باسات توران وطوارق وسوران كروس فوكس

قديم 11-05-2010, 04:18 PM
Sp!deR_MaN Sp!deR_MaN غير متواجد حالياً
من انا؟: طالب بكلية تربيه رياضية
التخصص العملى: منقذ بنادى الجزيرة سبورتنج
هواياتي: الرياضة - الجرافيك - الانترنت

Sp!deR_MaN has a spectacular aura aboutSp!deR_MaN has a spectacular aura about
يا شباب مشورتكم ضرورى جدااا فى عربيه جولف 2 عشان رايح اعاين بكره ان شاء الله

انا معايا 30 الف وبدور على عربيه بقالى فتره وكل يوم الف على كل المواقع لانى مش عارف انزل السوق مع ميكانيكى وكده فلقيت عربيه مواصفاتها كالتالى وهى معروضه على 35 الف فهتصرف ان شاء الله فى فلوس لو العربيه طلعت كويسه ياريت يا جماعه رائيكم فى المواصفات ولأصحاب الجولف 2 ايه اخبار قطع الغيار معاكم واستهلاك البنزين لماتور 1800 ضرورى يا جمااااعه

----------------

فولكس فاجن
جولف 1989

1800 سى سى | 160000كم

السيارة فابريكة من جوه رشه نظافة من الخارجبه تكيف + باور + جنوط اسبور اطالى الاصلى + فرش جلد + كاست cd

ودول صورتين ليها

ptmnlo123per1127 M7dsh M3ah 200,000 L.E Salaf Ageib 3rabia ptmnlo123per1127
قديم 11-05-2010, 04:28 PM
الصورة الرمزية hazem_khidr
hazem_khidr hazem_khidr غير متواجد حالياً

من انا؟: انا مهما كبرت صغير ..انا مهما عليت مش فوق !!!!
التخصص العملى: محاسب و صاحب مصنع ملابس
هواياتي: السيارت و شغف القياده

hazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond repute
افتراضي رد: يا شباب مشورتكم ضرورى جدااا فى عربيه جولف 2 عشان رايح اعاين بكره ان شاء الله

لا يمكن الحكم علي عربيه من خلال الصور
خصوصا ان الصور مش واضحه اوي
بالنسبه للجولف 2 عربيه محترمه و قطع غيارها متوافره
موتور ال 1800 موتور قوي و شديد لكن استهلاك الوقود اكيد اعلي من ال 1300 او ال 1600
و خد حد معاك يشوفها و يكشف عليها كويس

حـازم خـضـر

قديم 11-05-2010, 04:34 PM

افتراضي رد: يا شباب مشورتكم ضرورى جدااا فى عربيه جولف 2 عشان رايح اعاين بكره ان شاء الله

شكرا جزيلا استاذ حازم
وانا عارف طبعا انه مينفعش نحكم على عربيه من الصور بس انا بسأل يعنى على العربيه نفسها وعاوز نصايح بس ابص عليها بنفسي بكره غير ان هيبقى معايا حد يكشف عليها بس بردو اى نصايح عشان مبقاش واقف تايه :>
وامتى اخدها فعلا حتى لو الراجل مرضاش ينزل من سعرها

قديم 11-05-2010, 05:10 PM
الصورة الرمزية tareksakr
tareksakr tareksakr غير متواجد حالياً
التخصص العملى: التسويق القاري
هواياتي: السيارات القراءة

tareksakr has a reputation beyond reputetareksakr has a reputation beyond reputetareksakr has a reputation beyond reputetareksakr has a reputation beyond reputetareksakr has a reputation beyond reputetareksakr has a reputation beyond reputetareksakr has a reputation beyond reputetareksakr has a reputation beyond reputetareksakr has a reputation beyond reputetareksakr has a reputation beyond reputetareksakr has a reputation beyond repute

أولا لازم تكشف علي العربية عند حد خبير وتتاكد من اساسيات السيارة الحوض والقوايم ونها مش مغيرة نص لان في عربيات كتير جولف مغيرة نص وتكشف علي كبس الموتور وتتاكد من حالته كويس لان الموتور ال 1800 حاجته غالية وعمرته مكلفة والموتور ده تحديدا لو مش مظبوط بيستهلك بنزين كتير جدا ممكن توصل ل 120 كيلو في الصفيحة لو الموتور مش مظبوط
تاني حاجة السعر عالي شوية لان في موديلات أعلي 90 و91 بنفس السعر وهي تعمل في حدود 30.ل 31ألف بالكتير انا معايا واحدة جولف 2 مو 86 شاريها من 10 شهور وحالتها زي الفل كانت ب 26000 جنيه من غير تكييف وباور العربية جميلة جدا وثابته جدا وتسارعها رائع أسعار قطع الغيار بالنسبة للألماني مش غالية متوسطة وهديك أمثلة
طنابير أمامي 150 جنيه تيل أمامي من 70 ل 150 جنيه حسب النوع اشطوانة ودسك وبلية 620 جنيه فلتر زيت 30 جنيه فلتر هوا 30 جنيه بوجيهات 65 جنيه سير كاتينة 60 جنيه اسبراتير استيراد 200 حنيه فوانيس أمامي 180 جنيه استيراد 140 جنيه جديد فانوس خلفي 60 جنيه استيراد جوزمساعدين كوفاب برازيلي 600 جنيه شجرة مياه 90 جنيه
فيبرة كونتاك 40 جنيه سلك اكسراتير 60 جنيه سلك دبرياج 60 جنيه جوان غطا تاكيهات 30 جنيه جوان وش سلندر 35 جنيه وتحت أمرك في أي استفسار
قديم 11-05-2010, 05:36 PM

ياسلام على الردود
شكرا جزيلا اخ طارق على المرور والرد المفيد ده
بس انا مش فاهم يعنى ايه لو الماتور مش مظبوط هيستهلك بنزين كتيير ؟؟!!
وبالنسبة للسعر انا كنت سألت دكتور تامر بتاع اسعار المستعمل قال ان الجولف 2 تعمل من 25 ل 35 حسب الحاله فأنا بسأل امتى اخدها ب 35 وامتر مخدهاش لو الراجل مرضيش ينزل وشكرااا