العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > سلامتك على الطريق

سلامتك على الطريق خاص بالسلامة المرورية ووسائل الامان ونظم حماية البيئة

قديم 05-04-2010, 03:51 PM
الصورة الرمزية mansoub504
mansoub504 mansoub504 غير متواجد حالياً
من انا؟: أحمد منسوب
التخصص العملى: server administrator (IT)..
هواياتي: السيارات

mansoub504 has a reputation beyond reputemansoub504 has a reputation beyond reputemansoub504 has a reputation beyond reputemansoub504 has a reputation beyond reputemansoub504 has a reputation beyond reputemansoub504 has a reputation beyond reputemansoub504 has a reputation beyond reputemansoub504 has a reputation beyond reputemansoub504 has a reputation beyond reputemansoub504 has a reputation beyond reputemansoub504 has a reputation beyond repute
افتراضي ارشادات لسلامة المشاه هام جداً

يا جماعة زي ما في ارشادات للسلامه لقائدي السيارات للحفاظ علي ارواح قائدي السيارات والمشاه
هناك ارشادات للمشاه للحفاظ علي ارواح المشاه وقد تكون عدم اتباعها يعتبر خطأ من المشاه وليس من قائدي السيارات
1- عدم العبور من اماكن غير مخصصه لعبور المشاه
2- عند عبورك اشاره مذدحمة بالسيارات لا تعبر من امام السيارة التي امامك بل اعبر من خلفها قد يتحرك قائد السيارة بدون النظر جانبه ليعرف من يعبر الطريق من المشاه عند فتح الاشارة
3- عند عبور طريق سريع او متوسط السرعة ولم توجد اشاره لعبور المشاه يرجي العبور بشكل سريع فقد تكون فرامل السيارة القادمة ليست بالكفاءة اللازمه للتوقف قبل ان تصدمك
4- عند عبور الطريق يجب عدم العبور من امام حافلة لأن من يأتي من خلف الحافة ممكن ان يكون علي سرعة عالية وقد لا يراك فحاول عند عبور الطريق العبور من امام سيارات صغيرة حتي يستطيع القادم بجانب السيارة رؤية المشاه.
5- يرجى ارتداء ملابس فاتحة اللون اثناء الليل حتي يتثني علي قائدي السيارات ررؤيتك أثناء القيادة وخاصة في الأماكن التي لا تتوفر بها اضاءة كافية.
6- عدم العبور في المنحنيات التي قد يكون قائد السيارة القادمة لا يراك ويفضل العبور من اماكن مكشوفه وذات اتجاه واحد
علي فكره مصدر الحاجات دي ابوي اللي علمهالي من وانا لسه صغير

إن الملوك بلاء حيثمـا حلـوا فلا يكن لك في أبوابهـم ظـل
ماذا تؤمل من قوم ٍ إذا غضبوا جاروا عليك وإن أرضيتهم ملوا
فاستغن بالله عن أبوابهم كرمـاً إن الوقوف علـى أبوابهـم ذل
مصرى وأفتخر
وبحبك يا مصر
قديم 05-04-2010, 10:45 PM
الصورة الرمزية احمد على 1999
احمد على 1999 احمد على 1999 غير متواجد حالياً

من انا؟: الحمد لله
التخصص العملى: مهندس ميكانيكا طيران
هواياتي: السيارات - اسكواش - سباحة - علوم فلك

احمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond repute
افتراضي رد: ارشادات لسلامة المشاه هام جداً

يا ريت الموضوع ده يتنشر فى الجرايد و ينزل فى برامج التلفزيون
و كمان يدرسوه فى المدارس
لازم يبقى فيه توعية
يخترعوا مادة اسمها الامان و السلامة
الله يباركلك يا باشا على الموضوع الاكثر من رائع
قديم 06-04-2010, 09:23 AM

mansoub504 has a reputation beyond reputemansoub504 has a reputation beyond reputemansoub504 has a reputation beyond reputemansoub504 has a reputation beyond reputemansoub504 has a reputation beyond reputemansoub504 has a reputation beyond reputemansoub504 has a reputation beyond reputemansoub504 has a reputation beyond reputemansoub504 has a reputation beyond reputemansoub504 has a reputation beyond reputemansoub504 has a reputation beyond repute

ياباشا تشرك علي الاهتمام
وبجد الموضوع ده مهم جدا لان انا شفت بعيني مشاكل بتحصل كتير بسبب الموضوع ده
وانا اختي الصغيرة خبطتها عربية علي شارع الهرم بسبب الموضوع ده بتعدي شارع الهرم من الجزيرة اللي في النص فأتوبيس وقفلها عدت جات عربية نص نقل من ورا الاتوبيس شافت الاتوبيس وقف مش تقف تعرف الاتوبيس ده وقف ليه علي الشمال لأ فضلت علي سرعتها البت بتعدي العربيا النقل خبطتها بسرعتها وقعدت في المستشفي فترة كبيرة بس الحمد لله قامة بالسلامه عشان كده يا جماعة والله المشاه عليه عامل كبير لو فاهم مشاكل كتير هتختفي وكتير الناس اللي بتكن في الشارع متلبسش الفسفوري وبيبقي لبسه غامق وبيجي في مكان مافيش فيه إضاءة وعربية تخبطه ربنا يستر علينا ويكفينا شر الحوادس

مصرى وأفتخر
وبحبك يا مصر
قديم 06-04-2010, 10:17 AM
corsair
Guest

الله ينور عليك يا بشمهندس بس حضرتك الكلام بتاعك ده مبيمشيش هنا في مصر ده الواحد يبقي ماشي في امان الله ويلاقي مره واحدة واحد رمي نفسه عليك وانا النهاردة بردك رايح الشغل وطالع كوبري السبع عماير الناس نازلة من الميكروباص في طالعه الكوبري مبيبصوش علي الطريق بيعدوا وخلاص زي ما تيجي تيجي وتزمرلهم وبردك مفيش فايدة قولي حضرتك اعمل ايه طيب انا وممكن الحق نفسي في غيري ممكن يكون سرحان وميلحقش يتفاده حد منهم ويشلهم هيله بيله ربنا بيسترها علينا النهاردة
قديم 06-04-2010, 07:24 PM

والله يا باشا احنا بنقول اللي علينا وعلي الاقل اللي يعرف حد يفهمه اهي حتي لو 25% من الناس بقت فاهمه تبقي حاجه كويسه

مصرى وأفتخر
وبحبك يا مصر