العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الأوروبية > اوبل Opel

اوبل Opel المانية الاصل امريكية الجنسية حيث تنتمى حاليا الى جنرال موتورز وتسمى فى بعض الدول باسم فوكسهول من اشهر موديلاتها اوبل استرا اوبل فيكترا و كورسا

قديم 17-03-2010, 08:00 PM
_amr.mostafa_ _amr.mostafa_ غير متواجد حالياً

_amr.mostafa_ has a reputation beyond repute_amr.mostafa_ has a reputation beyond repute_amr.mostafa_ has a reputation beyond repute_amr.mostafa_ has a reputation beyond repute_amr.mostafa_ has a reputation beyond repute_amr.mostafa_ has a reputation beyond repute_amr.mostafa_ has a reputation beyond repute_amr.mostafa_ has a reputation beyond repute_amr.mostafa_ has a reputation beyond repute_amr.mostafa_ has a reputation beyond repute_amr.mostafa_ has a reputation beyond repute
افتراضي اوبل كورسا=شيفرولية بارينا انا مش فاهم

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

انا كنت عايز اعرض عليكو الحكاية بتعتي القصيرة جداptmnlo123per1106ا

احنا عايشين في السعودية فكان والدي قرر يجيب عربية مستعملة

فا نزلنا نتفرج فانا لمحت من بعيد اوبل كورسا ...قلت لوالدي

بعدين راح شافها وكان معانا حد بيفهم في العربيات فبص

وقال 100 في 100 وكانت موديل 2003

1400 سي سي ...

كل اللي فات عادي خالص بس وصلتني انا صدمه

عجبت والدي ببص على العلامة طلعب شيفرولية ..!
طيب ببص على الاسم طلع بارينا

واشترناها ...

بس انا مش فاهم هي ليه في مصر حاجه والسعودية حاجه

وبصيت في النت لقيت عربيات شيفرولية كورسا..!!!
قديم 17-03-2010, 09:34 PM
الصورة الرمزية hazem_khidr
hazem_khidr hazem_khidr غير متواجد حالياً

من انا؟: انا مهما كبرت صغير ..انا مهما عليت مش فوق !!!!
التخصص العملى: محاسب و صاحب مصنع ملابس
هواياتي: السيارت و شغف القياده

hazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond repute
افتراضي رد: اوبل كورسا=شيفرولية بارينا انا مش فاهم

شيفروليه و اوبل من مجموعه جنرال موتورز
و طبيعي جدا ان تكون السياره باسماء عديده لاسباب تسويقيه

حـازم خـضـر

قديم 17-03-2010, 10:03 PM
الصورة الرمزية horas3000
horas3000 horas3000 غير متواجد حالياً
من انا؟: شريف بيومي منسي
التخصص العملى: Executive Manager
هواياتي: السيارات و التكنولوجيا و الموسيقي

horas3000 has a reputation beyond reputehoras3000 has a reputation beyond reputehoras3000 has a reputation beyond reputehoras3000 has a reputation beyond reputehoras3000 has a reputation beyond reputehoras3000 has a reputation beyond reputehoras3000 has a reputation beyond reputehoras3000 has a reputation beyond reputehoras3000 has a reputation beyond reputehoras3000 has a reputation beyond reputehoras3000 has a reputation beyond repute

بالظبط زي ما قال حازك باشا
اسباب تسويقية
اوبل في السعودية و الخليج عموما ليس لها وجود و ملهاش اي سمعة عكس الشيفورلية اللي مليه الشوارع
فجنرال موتورز شافت ان لو نزلت العربية تحت اسم شيفورليه هيبقي ليها نصيب اكبر من النجاح
بالظبط زي ما حطت اسمها علي عربيات الدايو عشان تلغي الصور المحفورة في راس الناس عنها

Sharief Mansy

Farewell my Cayenne, you were the best car i ever had and driven
قديم 17-03-2010, 10:22 PM
الصورة الرمزية luckyman
luckyman luckyman غير متواجد حالياً
من انا؟: لا اله الا انت سبحانك انى كنت من الظالمين
التخصص العملى: مهندس
هواياتي: القراءة + المشى

luckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond repute

لا تندهش ولا تفكر كثيرا كما قال لك الاستاذ المحترم hazem_khidr هى اسباب تسويقية وطبعا اسباب التسويقية وراها عوامل كتير منها طبيعة السوق وثقافة الناس وموروث الناس اللى طبعا كثيرا منهم بيكون وهمى لان اصعب شىء فى الدنيا هو العامل البشرى سواء فى عمليات الاقتناع او الثقة او اقناعة بفهوم معين مثلا لو اخذنا مثال السيارة الاوبل الكورسا نعم انت كلامك صح هذة السيارة صنعت فى معامل اوبل المانيا او بمعنى اصح تم تصميمها فى معامل ومختبرات وحقول تجارب المانيا لكن لان المجتمع السعودى لا يعرف جيدا ماركة اوبل ونوعيتها وجودتها الخ تم تسويقها ليس بالمملكة العربية السعودية فقط انما فى دول الخليج كافة على انها شيفرولية لاقبال الجمهور لكن هذا لا يغير فى الامر من شىء لكن ربما لو تم انزالها للاسواق تحت مسمى وشعار ولوجو الاوبل كانت ستقابل صعوبات جمة وبالتالى اعتمدوا على الاسم الراائج وهكذا لكن فى اسواق اخرى كمصر تم انتاج المركبة عند توكيل اخر اى هناك عدة اسباب تعتنمد تعتمد دائما على اسباب بعضها واضح وظاهرى واخر غير واضح وكلهم فى النهاية اعضاء فى مجموعة جنرال موتورز يعنى شيفرولية هى ماركة امريكية جنرال موتورز ودايو هى جنرال موتورز الكورية وهكذا ايضا اقول لك مثال اخر شيفرولية لومينا تلك الماركة التى حققت نجاح واسع وكاسح فى الخليج وتعتبر سيارة شعبية مثل الكرسيدا هى اساسا ليست شيفرولية لكنها اوبل اوميغا واللى موجودة فى السعودية هى هولدن الاسترالية تصنع فى استرالية وتسوق تحت شعار شيفرولية
شوف من اوبل اوميجا الى هولون كمودور الى شيفرولية لومينا حتى الكابريس هى اوبل اوميغا تم تطويل قاعدة العجلات مع بعض التعديلات الخ
نفس الشىء جميع سيارات دايو الكورية تسوق فى العالم تحت لوجو واسم تجارى شيفرولية طبعا ليست كل الاسواق العالمية خاصة الاوروبية والامريكية لعامل الثقة فى شيفرولية وتوفر على نفسها شيفرولية هذة الماركة التى لها باع طويل فى السيارات الكبيرة وفوق المتوسطة المجهود والميزانيات فى التخطيط لصنع سيارات صغيرة وهذا ما دعاها لشراء تلك الشركة الكورية اسف للاطاله لكن وجب التنوية والتنوير ههههههههه ولك منى فائق الشكر والاحترام ودمتم بود جميعا
قديم 18-03-2010, 07:42 PM
_amr.mostafa_ _amr.mostafa_ غير متواجد حالياً

_amr.mostafa_ has a reputation beyond repute_amr.mostafa_ has a reputation beyond repute_amr.mostafa_ has a reputation beyond repute_amr.mostafa_ has a reputation beyond repute_amr.mostafa_ has a reputation beyond repute_amr.mostafa_ has a reputation beyond repute_amr.mostafa_ has a reputation beyond repute_amr.mostafa_ has a reputation beyond repute_amr.mostafa_ has a reputation beyond repute_amr.mostafa_ has a reputation beyond repute_amr.mostafa_ has a reputation beyond repute

شكرا ليكم على الايضاح الجيد....

ولكم مني خالص التحية

_________________________-

وانا بحثت عن العربية لقيتها تجميع برازيلي...!!مش الماني