العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الصينية والهندية > الصينى العام

الصينى العام الصين هى احدث صانعى السيارات فى العالم حيث بدأت فعلياً فى عام 1998 الا ان تعداد الصين والنمو الاقتصادى السريع جعل من الصين واحدة من اكبر الاسواق العالمية مما جعل الشركات العالمية تتهافت على تصنيع سياراتها فى الصين بينما تسعى الصين لغزو العالم بمنتجاتها المحلية اهم الشركات : هايما - ليفان - فاو - جاك - شانا بينى - شيرى و اسبيرانزا - جيلى - ايديا Zotye - FOTON - CHERY - Brilliance - Great Wall - Geely - FAW - Lifan - BYD - SPERANZA

قديم 03-03-2010, 02:24 AM
evram evram غير متواجد حالياً

evram has a spectacular aura aboutevram has a spectacular aura about
افتراضي استفسار هام

ياجماعة عايز استفسار مهم جدا عايز اعرف راي واحد العربية الكومودو حلوة ولا وحشة عشا اعرف لان العربية شكلة تحفة ياريت من الخبرا الرد و شكرا و للرد علي الايمل evramevram@yahoo.com
قديم 03-03-2010, 02:43 AM
الصورة الرمزية رياح التغيير
رياح التغيير رياح التغيير غير متواجد حالياً

رياح التغيير is a splendid one to beholdرياح التغيير is a splendid one to beholdرياح التغيير is a splendid one to beholdرياح التغيير is a splendid one to beholdرياح التغيير is a splendid one to beholdرياح التغيير is a splendid one to beholdرياح التغيير is a splendid one to behold
افتراضي رد: استفسار هام

بيقولوا فيها عيوب فنية كتير شوف اراء ملاكها وربنا يوفقك للخير
قديم 03-03-2010, 03:05 AM
الصورة الرمزية ISL@M
ISL@M ISL@M غير متواجد حالياً
من انا؟: Islam Ibrahim
التخصص العملى: Civil engineering
هواياتي: Autos

ISL@M has a reputation beyond reputeISL@M has a reputation beyond reputeISL@M has a reputation beyond reputeISL@M has a reputation beyond reputeISL@M has a reputation beyond reputeISL@M has a reputation beyond reputeISL@M has a reputation beyond reputeISL@M has a reputation beyond reputeISL@M has a reputation beyond reputeISL@M has a reputation beyond reputeISL@M has a reputation beyond repute

"كومودو" السيارة الصينية الأكثر عيوباً

قال سعيد الألفي رئيس جهاز حماية المستهلك إن العديد من المواطنين تقدموا بشكاوى ضد السيارة "كومودو" الصينية.

وأضاف الألفي لصحيفة "المصري اليوم" أن الشكاوى انصبت على وجود مشاكل فنية بالسيارة ، ليطالب بعض العملاء بإصلاحها على نفقة الشركة باعتبار أنها مازالت في فترة الضمان، فيما يتمسك البعض الآخر باستبدالها.

وأشار الألفي إلى أن الجهاز سبق أن تلقى نحو ١٣ شكوى من السيارة، وتم استبدال أغلبها لوجود عيوب تصنيع، بينما التزمت الشركة بإصلاح باقي السيارات على نفقتها، إلا أن الجهاز تلقى مؤخرا شكاوى كثيرة من نفس الموديل، لافتا إلى أن نسبة كبيرة من شكاوى السيارات متعلقة بالتوكيلات الصينية.

Source : Click here
قديم 03-03-2010, 01:38 PM
evram evram غير متواجد حالياً

evram has a spectacular aura aboutevram has a spectacular aura about

طيب انا عايز اعرف اية العيوب ماهم بيقولو اسبرانز فية عيوب و معيا و زي الفل ولا اية رايكم
قديم 12-03-2010, 04:17 PM
الصورة الرمزية hazem_ayman
hazem_ayman hazem_ayman غير متواجد حالياً

hazem_ayman has a spectacular aura abouthazem_ayman has a spectacular aura about

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة evram مشاهدة المشاركة

طيب انا عايز اعرف اية العيوب ماهم بيقولو اسبرانز فية عيوب و معيا و زي الفل ولا اية رايكم
ليا واحد صاحبي قالي ان العربية دي اسوا عربية صيني

1- فتحات التكييف اللي في التابلوه بتتكسر
2 - الفتيس ب ( يقفش ) علي نقلة p و ميتحركش
3- الخامات و التقفيل رديء جدا

علشان كده كان نازل عرض الترخيص المجاني للكومودو