العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الأوروبية > سيات SEAT

سيات SEAT سيات SEAT سيات الاسبانية الاصل الالمانية الطابع قائد الجناح الرياضى فى مجموعة فولكس الالمانية من اهم موديلات سيات كوردوبا ابيزا وتوليدو وليون

قديم 17-11-2009, 11:49 AM
fezo fezo غير متواجد حالياً
التخصص العملى: Architect

fezo has much to be proud offezo has much to be proud offezo has much to be proud offezo has much to be proud offezo has much to be proud offezo has much to be proud offezo has much to be proud offezo has much to be proud of
الى كبير الابيزاوية

انا نفسي انضم الى الابيزاويين...يعنى عاوز اجيب ابيزا
و اعرف عن الابيزاوية فى مصرموتورز انهم كرماء جدا في اعطاء المعلومات
لسة معلقة معايا الصبح انى اشترى عربية ابيزا
بس انا معرفش عن الابيزا غير بسيط و عاوز اعرف عنها
انا معايا في حدود 30-35 ألف
و انا لسة متخرج و كدة
ومحتاج واحدة اروح بيها الشغل و بعض المشاوير البسيطة حاجة شبابية يعنى
بس بسافر كل اسبوع او اسبوعين
ومحتاج واحدة فيها زجاج كهرباء و تكييف
ففكرت في الابيزا من 94-99
عاوز اعرف اكتر عن العربية: امكانيات,موتور,عيوب,اسعار ها في حدود كام
وايه ترشحولى من انواع فى نفس الفئة
و شكرا....ومعزرة للاطالة
قديم 17-11-2009, 12:50 PM

fezo has much to be proud offezo has much to be proud offezo has much to be proud offezo has much to be proud offezo has much to be proud offezo has much to be proud offezo has much to be proud offezo has much to be proud of
رد: الى كبير الابيزاوية

و هل في منها اوتوماتيك ولا لا
و سعرها كام
قديم 18-11-2009, 09:37 PM

افتراضي رد: الى كبير الابيزاوية

مفيش ابيزاويه هنا ولا ايه؟
قديم 19-11-2009, 02:46 AM
الصورة الرمزية رياح التغيير
رياح التغيير رياح التغيير غير متواجد حالياً

رياح التغيير is a splendid one to beholdرياح التغيير is a splendid one to beholdرياح التغيير is a splendid one to beholdرياح التغيير is a splendid one to beholdرياح التغيير is a splendid one to beholdرياح التغيير is a splendid one to beholdرياح التغيير is a splendid one to behold

اهلا بيك في المنتدي يا فيزو بص هو المشرف كبير الإبيزاوية متغيب محمد ايبيزا يارب يرجعلنا بالسلامة
بوص يا سيدي انت عايز فيها ازاز كهربا4ابواب وسنتر لوك يبقي عليك وعالموديل 98و99 بس يعيبه ان موتوره ال1000 سي سي في اغلب الأحوال متبهدلوتاخده ويكون في طريقة انو يكون خفيف او خفيف فانت لما تيجي تشتريهاتاخدها بنزينه وتكشف علي كبس الموتور وميكونش اقل من75% دا اساسي ومتتنازلعن كده حتي لو بتلمع من بره ميضحكش عليك ويسلام لو لقيت المكنة ال1400 سيسي ودي نزل من مو98و99 المكنة دي بس اعداد قليلة اووي والغالب كان ال1000سي سي والموديل ده بينزل جاهز لتركيب تكييف يعني ناقصك الكباس وحاجاتتانيه بسيطة بس لما تيجي تشتري تتاكد انو مركب تكييف استيراد بتاع المكنةال1000 و1400 لأن لو بلدي بيهلك المكنة ويخلي الموتور يحتاج عمرة وموالفالأفضل تجيب المودل ده صاحبه مش مركب تكييف عشان تبقي في السليم وتركبانت بعدين الصح ومو 98و99 هما بيفرقوا عن مو94 في ان الإكصدامات والشبكةالأمامية والفوانيس وموتور مو94 1300 سي سي كربيراتير يعني ممكن تحطبنزين80 والأفضل طبعا 90 عشان تحافظ عالمكنة وقطع غيار موتور94 اقل فيالتكلفة عن موتور ال99 اللي لو خد بنزين80 يتعب الموتور والرشاشات يعنياقل حاجة بنزين 92 ومو94 مجهز لتركيب تكييف برده وفي ازاز كهربا ادام بسوورا اكر ومفهوش سنتر ممكن يركبلو بس مفهوش نازل بتاع العربية الفبريكة زيال98وال99
يعني لما تيجي تشتري إن شاء الله خد ميكانيكي امين بتثق فيه وعارف ربنابيصلي ويكون شغال في العربيات الألماني لو امكن ياخدله 100 او200 بس تبقيمطمن عالعربية وطبعا سمكري لو فيها بارومة اوكده او ممكن تكون عاملة حادثةومتلصمة وومكن كهربائي كمان كله ليك في الآخر بس اهم حاجة الميكانيكيوالسمكري وربنا يوفقك لكل خير صلي استخارة وشوف ايه اللي بيلبقلك هي ال94قطع غيارها اقل سنة عن ال99 بس بنسب بسيطة مش قصة كبيرة وعامة قطع غيارالإيبيزا غالية بس معمرة جدااااااااااااا يعني ممكن تجيبها في العمر مرةطولت معاك راجع بقية المواضيع اللي في قسم السيات وكيف تشتري سيارةمستعملة في قسم الورشة والله اعلم ولي مداخلة اخري معك إن شاء الله

وإن شاء الله تسمع رد افيد من بقية الأعضاء

التعديل الأخير تم بواسطة رياح التغيير ; 19-11-2009 الساعة 02:49 AM
قديم 20-11-2009, 12:26 PM

شكرا الى (رياح التغيير)
طبعا الموديل 99 ال1400 سي سي دا انسب لى و واضح انى صعب الاقيها
ادعيلي والله الموفق