العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > منتدى السيارات العام

منتدى السيارات العام المنتدى الرئيسي بالموقع ، حيث يحتوي على كل المواضيع العامة عن السيارات نقاشات المنتدى اخبار السيارات فى مصر والخليج والعالم

قديم 26-09-2015, 02:12 PM
aamke aamke غير متواجد حالياً
من انا؟: رجل بسيط
التخصص العملى: محام حر
هواياتي: القراءة ـ متابعة العلوم و التكنولوجيا و الأبحاث الجديدة و الاختراعات، و حديثا تعلم صيانة السيارات

aamke has a spectacular aura aboutaamke has a spectacular aura about
افتراضي هباب البوجيهات المستمر

السلام عليكم ورحمة الله و بركاته ، تحية طيبة لأعضاء المنتدى الكرام ، و كل عام و أنتم بخير بمناسبة عيد الأضحى المبارك ، تقبل الله منا و منكم أعمالنا كلها و جعلها لوجهه خالصة ، أما بعد ...
معي سيارة بيجو 405 م 2003 عاده ، عندي مشكلة ظهرت من حوالي شهر و نصف سأحكيها من أولها لعل هناك تفاصيل تهم المختصين فيكون لها أهمية دون أن أدري .
من شهر و نصف تقريبا بدأت أخلع أسلاك البوجيهات للكشف عنها فوجدت سلكا قطع منه الجزأ النحاسي الذي يوصل برأس البوجيه من الخارج ، فأخذت الجزأ النحاس هذا و ثبته في طرف الكابل بعدما كشطت جزءا من العازل الخارجي فلم أجد في الداخلي منه سلكا و إنما وجدت كابل يشبه السلكون وسطه خيط حريري تقريبا ، المهم عملت كده و وصلت و اشتغلت السيارة ، و تكرر هذا الأمر في باقي أسلاك البوجيهات ، و كانت السيارة تدور بصعوبة ، ففكيت البوجيهات و جدتها مهببة كلها بالرغم من عدم وجود دخنة من الشكمان .
غيرت البوجيهات ngk ياباني و اشتغلت كويس جدا ثم بعد فترة وجدت رجة في السيارة و كانت تأكل بنزين كتير حتى أنها عملت 280 كيلومتر بكمية 45 لتر بنزين ، في حين أنها كانت تعمل تقريبا 10كم في كل 1 لتر داخل البلد تقريبا
و لما كشف عليها الميكانيكي قالي الموتور مظبوط لأن الشكمان يخرج منه مياه بسيطة و أنا رأيتها بعيني أكثر من مرة .
المهم بعد تغيير البوجيهات بفترة وجدت السيارة بترج و تأخير شديد في الدواره حتى أنها كانت بتفضي البطارية و أنتظر 10 دقائق حتى تجمع شحنة تاني ، و دخلت في تغيير أتوماتيك المارش .
و بعد تغيير أتوماتيك المارش اشتغل المارش كويس و الحمد لله و البطارية لم تنام بعدها ، المهم الميكانيكي للمرة الثانية ضبط الموتور و قالي الهواء كان مغلق و فتحه و السيارة الآن مظبوطه
و لكني وجدت رجة بسيطة في السيارة فكشفت على البوجيهات وجدتها مهببة برضة بدون دخنة من الشكمان
فغيرت البوجيهات للمرة الثانية بنوع danso ياباني أيضا ، و لما ركبتها السيارة كانت زي الفل و دارة من أول مرة و بمنتهى السرعة ، و حضر الميكانيكي و أعاد ضبط الكربراتير و قالي أن السبب كان في البوجيهات و مسمار الهواء و الآن هي مظبوطه ، و لكن بعد يومين كشفت على البوجيهات وجدتها بدأت تهبب مرة أخرى
فمباذا تنصحوني إخواني الأعزاء لأني تعبت و مش عارف فين المشكلة علشان نبحث عن الحل السليم ، هل في أسلاك البوجيهات أم في البوجيهات نفسها أم في الكربراتير أم في الموتور ... إلخ ، أرجو المساعدة و الإفادة بالرأي من أهل الخبرة الكرام في هذا المنتدى العظيم بأعضائه .
هذا و لكم جزيل الشكر لمن ساعدني و أفادني بتجربته و بخبرته و رأيه .
و السلام عليكم و رحمة الله و بركاته .
قديم 26-09-2015, 05:14 PM
الصورة الرمزية AbOnOrA
AbOnOrA AbOnOrA غير متواجد حالياً
Aِِbo(Nora&Islam&Judy)
Wael Magdy Salah
من انا؟: ابو نورا واسلام
التخصص العملى: IT Consultant
هواياتي: Computers, Automotives

AbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond repute
افتراضي رد: هباب البوجيهات المستمر

انا لو منك كانت اول حاجة هعملها اشترى طقم سلك بوجيهات واركبه

اخر موضوعاتى
قريباً تقرير وتجربة اداء دايهاتسو تريوس * تويوتا راش

قديم 26-09-2015, 05:52 PM
الصورة الرمزية محمود مبارك الراوى
محمود مبارك الراوى محمود مبارك الراوى غير متواجد حالياً
من انا؟: انا مشرف اول ميكانيى متخصص عمرات محركات بنزين
التخصص العملى: مشرف اول ميكانيكى متورست
هواياتي: السيارات والبحر

محمود مبارك الراوى will become famous soon enough

يجب تغير سلك البوجيهات اولا ثم ضبط الكربرتير
قديم 27-09-2015, 12:43 AM
master2010 master2010 غير متواجد حالياً

master2010 will become famous soon enough

دى مشكلة كرباريتر عندك الحرق بتاعة وحش لازم تروح لبتاع كرباريتر يضبط لك الكرباريتر
قديم 27-09-2015, 12:05 PM
zing0 zing0 غير متواجد حالياً
هواياتي: Kung Fu - Reading

zing0 has a reputation beyond reputezing0 has a reputation beyond reputezing0 has a reputation beyond reputezing0 has a reputation beyond reputezing0 has a reputation beyond reputezing0 has a reputation beyond reputezing0 has a reputation beyond reputezing0 has a reputation beyond reputezing0 has a reputation beyond reputezing0 has a reputation beyond reputezing0 has a reputation beyond repute

البديهى إنك تغير أسلاك البوجيهات و ده باين من كلام حضرتك أنه السبب الأساسى
البوجيهات ممكن تكون جديدة و كفائتها عالية بس الأسلاك بتضيع قوة الشرارة اللى خارجة من الموبينة عليها و بالتالى بيكون الأحتراق ضعيف (سواق تاكسى قالى أنا مع طقم السيرفيس العادى لازم أغير أسلاك بوجيهات مع البوجيهات كل مرة)
لو لا قدر الله المشكله لسه متحلتش , يبقى تطلع على متخصص كربراتير (بجد مش نصاب لأن معظمهم كفتجية) يضبطلك الكربراتير. مشاكل الكربراتير مش هتحتاج متخصص إلا لو السلانسية مش عاوز يتضبط (يستقر على RPM محدد, يعنى بيطلع و ينزل) إنما لو مهبب بس, ممكن يتنضف بإسبراى تنضيف و تسلك البيكات بتاعته و الميكانيكى يضبطه (بس لما يضبط الكهربا الأول طبعاً)
و بإذن الله بسيطة