العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الأوروبية > رينو RENAULT > رينو لوجان Logan

رينو لوجان Logan The Dacia Logan is a car produced jointly by the French manufacturer Renault and its subsidiary Dacia of Romania. It is manufactured at Dacia's automobile plant in Mioveni, Romania, in Colombia, Brazil, Russia, Morocco, Iran, India and South Africa. It is also marketed as the Renault Logan, Nissan Aprio or Tondar 90 depending on the existing presence or positioning of the Renault brand.

قديم 08-10-2009, 08:07 PM
الصورة الرمزية flashfox
flashfox flashfox غير متواجد حالياً
من انا؟: fox

flashfox is a glorious beacon of lightflashfox is a glorious beacon of lightflashfox is a glorious beacon of lightflashfox is a glorious beacon of lightflashfox is a glorious beacon of light
محرك اللوجان والكماليات

في الاول قدمت موضوع عن اراء الناس اللي جربوا اللوجان سواء المميزات او العيوب نيجي بقي للتقرير الفني للوجان 2010

طول السيارة الاجمالي 4290 مم وعرضها 1740 مم و دي طبعا عملت مساحة رهيبة في المقصورة ودة سر الاتساع الرهيب بجد يعني من الاخر المقصورة الخلفية مساحتها 1428 مم
ودة يخليها تاخد 3 افراد طولهم 190سم مستريحين و دة عشان الرومان طول وعرض مشاء الله
ودة لان مساحة الراس في المقصورة الخلفية 873مم
وطبعا كلنا عارفين ان الشنطة 510 لتر!! لو قارناها بالانوس مثلا 320لتر يعني شنطة ما شاء الله

المحرك هي متوفرة بمحرك 1600cc اللي هو سعة 1.6 لتر مزود ب 16 صمام يقوم بتوليد 105 حصان (77 كيلوواط) عند دوران المحرك 5750 دورة/الدقيقة. عزم الدوران 148نيوتن/متر وهو احادي الكامة ويحمل السيارة للوصول الي سرعة قصوي 183كم/الساعة وهو المعدل بتاع الميجان 1 مش زي ما كل الناس فاكرة انه هو هو اللي مستخدم في الميجان 1 ودة اللي خلاه سلس مديله نعومة فائقة

نيجي للكماليات
1.التكيف 4سرعات
2.راديو سي دي 4 سماعات
3.فوج لايت
4.صندوق التابلوه مزود بصباح اضاءة
5.كونصول في الوسط
6.نظام تدفئة للزجاج لمنع تكون بخار الماء
7.مرايات كرباء
8. 4زجاج كرباء
9.كمبيوتر معلومات
10.الاجزاء الداخلية بها حليات فضية(نواكل)

نيجي للسلامة
اولا واخدة 3 نجوم في اختبار ال eurocap للتصادم
مزودة بوسادة هوائية للسائق

ودة ملخص تقرير شركة رينو مقدماه في الكاتالوج
وياريت تقبلوني وسط اسرة مصر موتورز انا عضو جديد fox واللي عنده اي حاجة عن اللوجان ياريت يفيدني حتي اصحح من معلوماتي حول اللوجانptmnlo123per179:jo y23:
قديم 08-10-2009, 09:28 PM
الصورة الرمزية POP EL GAMED
POP EL GAMED POP EL GAMED غير متواجد حالياً
من انا؟: بوب الجامد
التخصص العملى: I.T Administrator
هواياتي: كمبيوتر وسيارات

POP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond repute
افتراضي رد: محرك اللوجان والكماليات

باشا معلش انا عندى تعليقين على كلام حضرتك
اولا العربيه 1600 وده صحيح انما 8 صباب مش 16
ثانيا العربيه 90 حصان مش 105
ثالثا مع كامل احترامى لكلام حضرتك لكن الموتور هو نفسه موتور الميجان 1 مش متعدل لكن الفتيس هو اللى جديد على الموتور لكن الموتور نفسه موتور الميجان 1
تقبل تحياتى وشكرى على مجهودك

انتظروا تجربتى مع رينو فلوانس

قديم 08-10-2009, 10:08 PM
الصورة الرمزية flashfox

flashfox is a glorious beacon of lightflashfox is a glorious beacon of lightflashfox is a glorious beacon of lightflashfox is a glorious beacon of lightflashfox is a glorious beacon of light

طبعا مشكور علي مرورك بس صدقني انا معدلتش علي حاجة من كتالوج التوكيل مع احترامي الكامل لحضرتك انا عن نفسي لسة متعرفتش عليها بشكل قوي بس اولا انا مقلتش انة 8 صباب انا قلت انه 16 صمام
قديم 10-10-2009, 12:01 AM
الصورة الرمزية flashfox

ايه يا ناس رودوكوا فين
قديم 10-10-2009, 12:38 AM
الصورة الرمزية POP EL GAMED
POP EL GAMED POP EL GAMED غير متواجد حالياً
من انا؟: بوب الجامد
التخصص العملى: I.T Administrator
هواياتي: كمبيوتر وسيارات

POP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة flashfox مشاهدة المشاركة

طبعا مشكور علي مرورك بس صدقني انا معدلتش علي حاجة من كتالوج التوكيل مع احترامي الكامل لحضرتك انا عن نفسي لسة متعرفتش عليها بشكل قوي بس اولا انا مقلتش انة 8 صباب انا قلت انه 16 صمام

انا عندى تعليق على الكلام وياريت تاخد بالك منه كلمه صباب =صمام
الموتور ده SOHC
Single overhead camshaft
يعنى الموتور ده كامه واحده

الموتور ده 2 valves per cylinder
8 valves in total
يعنى 8 صباب (او صمام عشان متزعلش)وان كل سليندر فيه 2 صباب
زيها زى اللانوس كده مش زى الفيرنا اللى هى 16 وكامتين مش كامه واحده
ياريت حضرتك تسأل وسيبك من كلام التوكيل اللى بيحاول يحلى فى العربيه عشان تبيع بأى طريقه(كلامى ده على كل التوكيلات مش على توكيل رينو وكلامى ده مالوش علاقه بطريقه معامله التوكيل للعملاء)

انتظروا تجربتى مع رينو فلوانس

الكلمات الدليلية
محرك, اللوجان, رينو لوجان, والكماليات