العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتدى الصيانة و اﻹصلاحات > ميكانيكا السيارة

ميكانيكا السيارة يحتوى على المعلومات الفنية عن المحركات و أجزاءها و ناقل الحركة (الفتيس) و القابض (الدبرياج) و تجارب الصيانة الميكانيكية

قديم 29-08-2013, 03:49 AM
الصورة الرمزية MoSHaX
MoSHaX MoSHaX غير متواجد حالياً
من انا؟: Thomas Wadee

MoSHaX has a reputation beyond reputeMoSHaX has a reputation beyond reputeMoSHaX has a reputation beyond reputeMoSHaX has a reputation beyond reputeMoSHaX has a reputation beyond reputeMoSHaX has a reputation beyond reputeMoSHaX has a reputation beyond reputeMoSHaX has a reputation beyond reputeMoSHaX has a reputation beyond reputeMoSHaX has a reputation beyond reputeMoSHaX has a reputation beyond repute
افتراضي المية بتغلى ارجوكم ساعدونى

انا تعبت مع العربية ومش عارف اية الى بيحصل دا ... عربيتى لانوس من حوالى سنة اتخبطت وغيرت الريداتير اشتريت الكورى ابو 300 جنية هو معروف
بعدها بفترة علبة الريداتير اتخرمت وغيرتها ولاحظت ان العربية بتاكل مية كتير نسبياً وبتسخن بسرعة سالت ميكانيكى قالى عادى هى الانوس بتسخن بسرعة فامهتمش للموضوع
من حوالى شهر لقيت العربية بتنزل مية كتير اول ما وقفت بصيت لقيت القربة مخرومة غيرتها وبعدين لقيت المية بتخلص بسرعة برضوا وبعد كام يوم لقيتها بتنزل مية تانى كشفت ع الريداتير لقيتة فى خرم اتلحم وعلبة الريداتير مخرومة غيرتها وبرضوا العربية بتاكل مية وبعد كام يوم لقيتها نزلت مية كتبر روحت لميكانيكى قالى مغيش اثر لتسريب مية زودنا مية واستنينا لما العربية سخنت لقينا الغطا بتاع القربة بينزل المية غيرتة بس الوضع مش متحسن لو مشيت ربع ساعة بالعربية وقرصت ع الغيارات اول ما اركن الاقى صوت بقبقة كان المية بتغلى فى القربة والخراطيم - مؤشر الحرار مبيعلاش عن المعدل بتاعة مش عارف بايظ ولا طبيعى" ياريت حد يفيدنى لان حاسس ان فى حاجة بتخلى المية تسخن كدا وتسبب التلف فى الريداتير والقربة مش معقول يكونو باظو مرة واحدة كدا ورا بعض !!

I'M BaD UseR

قديم 29-08-2013, 06:18 AM
الصورة الرمزية محمد فيصل
محمد فيصل محمد فيصل غير متواجد حالياً

من انا؟: العبد الفقير لله
التخصص العملى: مهندس ميكانيكا السيارات
هواياتي: القراءة فى الموضوعات الفنيه وبالاخص فنيات السيارات

محمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond repute
افتراضي رد: المية بتغلى ارجوكم ساعدونى

راجع على جميع وصلات المياه
السيارة بهذة الحاله يوجد بها هواء داخل دورة التبريد
إستخدم نوع مياه خضراء جيد
لا تمشى بالسيارة وهى باردة وقم بالتسخين اولاً
متابع معك

قديم 29-08-2013, 10:31 AM
الصورة الرمزية احمد على 1999
احمد على 1999 احمد على 1999 غير متواجد حالياً

من انا؟: الحمد لله
التخصص العملى: مهندس ميكانيكا طيران
هواياتي: السيارات - اسكواش - سباحة - علوم فلك

احمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond repute

هل الميكانيكى اتأكد انها مش جايبة جوان وش سيلندر ؟
هل فى اثار ميه على الزيت ؟ الزيت مطحن مثلا ؟ هل و هى لسة باردة و تدورها بيبقى فى نفخ ملحوظ فى القربة ؟

سبحانك لا علم لنا الا ما علمتنا
قديم 30-08-2013, 12:09 AM
الصورة الرمزية MoSHaX

MoSHaX has a reputation beyond reputeMoSHaX has a reputation beyond reputeMoSHaX has a reputation beyond reputeMoSHaX has a reputation beyond reputeMoSHaX has a reputation beyond reputeMoSHaX has a reputation beyond reputeMoSHaX has a reputation beyond reputeMoSHaX has a reputation beyond reputeMoSHaX has a reputation beyond reputeMoSHaX has a reputation beyond reputeMoSHaX has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محمد فيصل مشاهدة المشاركة

راجع على جميع وصلات المياه
السيارة بهذة الحاله يوجد بها هواء داخل دورة التبريد
إستخدم نوع مياه خضراء جيد
لا تمشى بالسيارة وهى باردة وقم بالتسخين اولاً
متابع معك
شكرا لردك السريع مش عارف موضوع الهوا دا المفروض انى لما غيرت القربة الميكانيكى فرغ الهوا كويس وكانت بتسخن ولما عملت الريداتير المفروض انة فرغة كويس من الهوا .. قصد حضرتك ان ممكن يبقى فى خرطوم بيدخل هوا ولااية ؟؟
انا كنت بستخدم مية خضرا صناعة مصرى الراجل بتاع الريداتير حذرنى وقالى استخدم مية عادية افضل ! فبستخدم مية عادية الفترة دى

I'M BaD UseR

قديم 30-08-2013, 12:14 AM
الصورة الرمزية MoSHaX

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة احمد على 1999 مشاهدة المشاركة

هل الميكانيكى اتأكد انها مش جايبة جوان وش سيلندر ؟
هل فى اثار ميه على الزيت ؟ الزيت مطحن مثلا ؟ هل و هى لسة باردة و تدورها بيبقى فى نفخ ملحوظ فى القربة ؟
مش عارف والله انا سبتة يشوف العربية قالى مفبش حاجة بس تقريبا شاف الزيت مفهوش حاجة .. المشكلة بتظهر لما اكون ماشى مشوار تسخن العربية والاقى صوت المية بتغلى وساعات تكب المية برا من الغطا . انا مش عارف الغطا دا سليم وهو بينزل المية فى حالة الضغط الجامد ولا هو كدا بايظ لان مشوفتوش بينزل مية غير مرتين بس

I'M BaD UseR