العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الأوروبية > اوبل Opel

اوبل Opel المانية الاصل امريكية الجنسية حيث تنتمى حاليا الى جنرال موتورز وتسمى فى بعض الدول باسم فوكسهول من اشهر موديلاتها اوبل استرا اوبل فيكترا و كورسا

قديم 10-06-2013, 03:12 AM
Dr-Mody Dr-Mody غير متواجد حالياً

Dr-Mody is on a distinguished road
عاجل كلاكيع في كورسا 97 1200سي سي عاوز خبير لو سمحتم

بسم الله الرحمن الرحيم دي اول مشاركة ليا وعجبنى المنتدي وفكرته جدا جدا
نيجي بقه لموضوعنا عشان الاطاله
العربيه مبدئيا بتسخن من مشوار صغير قوي ... يعني المروحه ما بتشتغلش غير بعد تانى شرطه من ال90 مش عارف ده طبيعي ولا لأ خصوصا انها بتوصل احيااااااانا لل 100 لكن بترجع تانى
المشكلة الاكبر بقه ان العربيه لما توصل لل 90 بحس بنتشه خفيفه ولمبة العطال بتنور وتختفي ولو صدف ووقفت في اشاره العربيه بتبطل وما تدورش تانى غير بعد دقيقه دقيقتين كده وطبعا برضو ده علي حسب مزاج الهانم ... بصراحه انا قرفت منها ما اكدبش عليكم خصوصا انى روحت لميكانيكيه كتير قوي في اسكندريه هنا بس من غير اي جدوي ... اللى يقولى عيب طلومبة بنزين واللى يقولى اسبراتير لما يسخن بيفصل واخيرا وليس ااخرا اخرهم قالى ان دبلة الانجيكشن دايبه وعايزه كليبس ده اللي بيخليها تفصل ...
المشكلة التالته وليست الاخيره ... ان استهلاك العربيه للبنزين افتري افتري يعني مش هزار .. هل ده الطبيعي ولو مش الطبيعي اتصرف ازاى ؟؟ استهلاكها الصفيحه ال 20 ممكن من 50-80 كيلو في الزحمه
ارجو الاهتمام
قديم 10-06-2013, 07:15 AM
الصورة الرمزية AbOnOrA
AbOnOrA AbOnOrA غير متواجد حالياً
Aِِbo(Nora&Islam&Judy)
Wael Magdy Salah
من انا؟: ابو نورا واسلام
التخصص العملى: IT Consultant
هواياتي: Computers, Automotives

AbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond repute
افتراضي رد: كلاكيع في كورسا 97 1200سي سي عاوز خبير لو سمحتم

بص هى الكورسا اللى معاك ديه من العربيات المعقدة وقليل اللى بيفهم فيها واى حد تانى ممكن يقولك احتمالات للصبح ومش هتعرف الا فيها الا لو وديتها مركز متخصص ويتكشف عليها بالجهاز
انا كان لى صديق عنده واحدة زيها وسخنت منه مرة لحد ما المتور قفش راح عملها عملة وتمام التمام بس من بعدها بقت تعمل حاجات غريبة زى ما بتحكى كده وصرف عليها كتير بسبب فتاوى الميكانيكية وباعها بعد كدة وجاب لانسر كريستاله

انا مش بقولك بيعها ديه عربيه جميلة وناعمة انا عارف واقيم بكتير من حاجات تانية فى الرينج ده بس لازم تظبط ميكانيكى او مركز خدمة متخصص فى اوبل وتتابع معاه صيانات العربيه علشان متتبعكش

وان شاء الله حد من الزملاء يفيديك اكتر واهلاً بيك فى مصرموتورز

اخر موضوعاتى
قريباً تقرير وتجربة اداء دايهاتسو تريوس * تويوتا راش

قديم 10-06-2013, 09:35 AM
الصورة الرمزية aymanabdelwhab
aymanabdelwhab aymanabdelwhab غير متواجد حالياً
التخصص العملى: محامي

aymanabdelwhab has a spectacular aura aboutaymanabdelwhab has a spectacular aura about

علي فكره المروحه مش بتشتغل فعلا الا بعد ال 90 بشرطه وتنزل ده عادي جدا .. انتا تقلق منها لما تعدي ال 100 ومتنزلش

العربيه ال 1200 علي فكره مش فيها تعقيد ولا حاجه الكلام ده في ال 1000 سي سي .. حضرتك بس محتاج ميكانيكي كويس اوي عشان يظبطلك الليله دي ..
انا اول مجبت عربيتي حصلي حاجات غريبه بس اول ما خلصتها الحمد لله والشكر لله عمرها مزعلتني والله ما بفتح الكبوت اللي عشان تغيير الزيت وازود الميه .. فانت توكل علي الله وشوف حد كويس بس
وبالنسبه لاستهلاك البنزين ده مش طبيعي خالص... هي بتطلع دخنه سودا من الشكمان ؟؟
بص ممكن الحساس بتاع البنزين عايز يتغير هو عباره عن ابره كده بتقعد تنقط البنزين هتلاقيه عندك بايظ وفاتحها علي البحري غيره بواحد استيراد نضيف وجربه الاول
قديم 12-06-2013, 01:28 PM
thegiant_2 thegiant_2 غير متواجد حالياً

thegiant_2 is on a distinguished road

اكشف على حساس الميه علشان السخونة ........ وموضوع التنتيش والاستهلاك العالي اكشف ع البوجيهات
والعربية اللي معاك يا بيه ماتوديهاش لاي ميكانيكي اكشف بالكمبيوتر وريح دماغك
قديم 13-06-2013, 03:19 AM
Dr-Mody Dr-Mody غير متواجد حالياً

Dr-Mody is on a distinguished road

الله ينور يا شباب .. موضوع انها بتفصل خلاص الحمد لله اتحل روحت لواحد ميكانيكي بيفهم علي حسب نصايحكم الكريمة وللاستفاده كانت دبلة الانجيكشن مقطوعه وكان البنزين بيتكتم والعربيه بتشرق وتفصل دايما لكن الحمد لله اتحلت واستهلاك البنزين كمان قل خالص تقريبا وصل النورمال ده لحد دلؤتى الله اعلم ايه اللي ممكن يحصل مش فاضل بس غير موضوع السخونيه ده مش عارفله حل موضوع انى اغير ترموستات ل بتاعة 128 ايه رأيكم فيه ؟؟؟